چه کسانی علیخانی را در «ماه عسل» همراهی می‌کنند؟

کدخبر: 2220773

احسان علیخانی با مدیریت یک گروه چند نفره «ماه عسل» را به سال ۹۷ رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماه مبارک رمضان از ساعت های شلوغ و پر ترافیک تلویزیون محسوب می شود که سریال ها، مجموعه های مناسبتی و ویژه برنامه ها پای ثابت تلویزیون در این ماه شده اند.

اما چند سالی است که ویژه برنامه شبکه سه به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی از قاب های محبوب ماه مبارک رمضان شده است و توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.

ایده اولیه « ماه عسل» متعلق به احسان علیخانی است که پس از اجرای برنامه مناسبتی «جزر و مد»در سال های ۸۴ و ۸۵ تصمیم گرفت برنامه ای مستقل برای ماه رمضان تهیه کند که به این ترتیب ماه عسل از سال ۸۶ متولد شد و تا کنون نیز ادامه یافته است.

به گفته تهیه کننده «ماه عسل» عوامل این برنامه به بیش از پنجاه نفر می رسند که از ماه ها قبل از آغاز برنامه درگیر تولید و پیش تولید می شوند و در زمان پخش برنامه نیز به تعداد آن ها اضافه می شود.

«ماه عسل» از جمله برنامه هایی است که در تیتراژ پایانی آن خبری از اسامی و عوامل آن نیست و تنها به پخش موسیقی پایانی اکتفا کرده است. به همین بهانه به سراغ عوامل اصلی و ثابت «ماه عسل» رفته ایم تا بیشتر با عوامل پشت صحنه این برنامه آشنا شویم.

چه کسانی علیخانی را در ماه عسل همراهی می کنند؟

محمد پیوندی از همکاران قدیمی علیخانی و از عوامل اصلی تیم محتوای «ماه عسل» به حساب می آید و بسیاری از فضا هایی را که ماه عسل تجربه می کند، او تدارک می بیند. در بازدید از پشت صحنه این برنامه با او به گفتگو نشستیم.

چگونه با احسان علیخانی آشنا شدید؟

باید به سال های قبل از ماه عسل برگردیم، من در آن سال ها در گروه اجتماعی شبکه یک تازه شروع به کار با تلویزیون کرده بودم. در آن زمان احسان علیخانی در قالب باشگاه مهرورزان, کار برنامه سازی انجام می داد که از همان جا رفاقت من و احسان شکل گرفت، اما تجربه کار مشترک با هم نداشتیم تا در برنامه «صبح آمد» شبکه سه با هم شروع به کار کردیم.

جدا از رفاقت بین ما، واقعا احسان فردی مدیر و کاریزماتیک است که در وجودش قدرت هدایت یک جمع وجود دارد. از همان سال های ابتدایی آشنایی احساس کردم یک انسان با استعداد در تلویزیون پیدا کرده ام که می توانم کلی انرژی و مطلب جدید را در کنارش تجربه کنم. کار با او لذت بخش است، چون هر سال که می گذرد به تعداد گروه ما اضافه می شود که نشان از رضایت بخش بودن کار با او را دارد.

کار گروهی در تیم شما و اعتقاد به کار جمعی چگونه است؟

خود احسان به کار گروهی اعتقاد دارد، دلیل ماندگاری برنامه های پربیننده و موفق کار جمعی است که در این سال ها ما به دنبال افراد جدید و فکر های تازه می رویم تا از نظرات آن ها استفاده کنیم چرا که امکان ندارد یک برنامه در تلویزیون چند سال در سطح بالا جایگاه خود را حفظ کند و انفرادی برنامه هدایت شود.

هماهنگی عوامل ماه عسل در طول این سال ها چگونه شکل گرفت؟

همه ما از روز اول تا به امروز کنار ماه عسل قد کشیدیم و بزرگ شده ایم، این هماهنگی امروز ما یک دهه دوران جوانی همه تیم ما را شامل می شود.

وی در خصوص اینکه طراح دکور برنامه لقب بارسلونا را به تیم «ماه عسل» داده است، عنوان کرد: با تمام احترامی که برای پیمان قانع قائل هستم ، اما ما رئال مادرید هستیم، چون افتخارات زیادی را کسب کرده ایم.

زمان پیش تولید و تولید ماه عسل از ماه ها قبل بوده است؟

برای ما که کار محتوا و سوژه انجام می دهیم اصلا ممکن نیست این تعداد قصه را روایت کنیم و کنار مردم زندگی و تنفس نکنیم، ارتباط و سوژه یابی زمان زیادی را می طلبد. ما امسال هم که ۳۰ قصه هر شب خود را روایت کنیم، ارتباطمان با آن ها تازه شکل جدیدتری خواهد گرفت و شبیه یک خانواده می شویم کما اینکه هنوز با بسیاری از مهمانان سال های قبل همچنان در ارتباط هستیم. مهمانان «ماه عسل»، ما و تیم ما را امین خود می دانند که زندگی شخصی خود را که گاهی نزدیکترین افراد خانواده شان از آن بی خبر است برای ما روایت می کنند. خیلی روز ها عده ای از مردم با ما ارتباط می گیرند و بدون آنکه درخواست حضور در برنامه را داشته باشند، تنها از ما می خواهند که شنونده قصه زندگی آن ها باشیم.

سوژه یابی ماه عسل چگونه است؟

ما اصولا به عنوان یک رسانه ای که مردم به آن اعتماد دارند و در ساعات و لحظات عزیزی برنامه سازی می کنیم، باید شرایط را نیز در نظر بگیریم و موظف هستیم چشم و گوش جامعه خود باشیم. در سال های اخیر سراغ جا هایی برای انتخاب و کشف سوژه می رویم که شاید کسی باور نکند. ما اگر موضوعات مهمی هم که احساس می کنیم باید مطرح شود، اما در نهایت به سوژه و قصه خوبی نرسیم قطعا روایت نخواهیم کرد و اصولا فرق ما در این است که باید دنبال قهرمان در قصه ها برویم.

ما اساسا برنامه قصه محوری هستیم و احتیاج به راوی داریم که روایت گر خوبی باشد، اما نکته ای هم که وجود دارد، شاید تمام افراد راضی به تعریف ماجرا و قصه خود نباشند. در این سال ها موضوعاتی هم بوده که خیلی اهمیت داشته و مطالبه اجتماعی از ما شده، اما چون قهرمان پیدا نکردیم از کنارش عبور کردیم.

خاطره و ماجرای خاصی در این سال ها داشته اید؟

یک موقعیتی که برای ما در خیلی از برنامه ها پیش می آید این است که وقتی برنامه تمام می شود، مهمانان برنامه می پرسند پس برنامه زنده کی شروع می شود و این برای ما هم جالب است که مهمانان ما اینقدر احساس راحتی با «ماه عسل» دارند.

چه کسانی علیخانی را در ماه عسل همراهی می کنند؟

مسعود رجبیان رجبیان یکی از کارمندان رسانه ملی که جزو تصویربرداران و مدیران تولید صدا و سیما به شمار می رود، از شروع برنامه ماه عسل در کناراین برنامه بوده است. او در گفتگویی کوتاه در این باره گفت:

از سال ۸۶ احسان ایده اصلی برنامه را داد و من از همان سال اول «ماه عسل» در مسئولیت های مختلف در برنامه حضور داشتم.

دلیل ماندگاری چندین ساله ماه عسل؟

قطعا اجرای احسان علیخانی مهمترین نقطه قوت «ماه عسل» است و کم تر برنامه ای وجود دارد که قدمت چندین ساله مثل ماه عسل داشته باشد. از ویژگی های برنامه ما پیش تولید چندین ماهه قبل از آغاز برنامه است که توانسته به غنای برنامه بیفزاید. ما و برنامه ما یک کار گروهی است که سرپرستی تیم را احسان علیخانی بر عهده دارد و حرف آخر را او می زند. احسان همیشه بهترین ها را از عوامل می خواهد به همین منظور ما همیشه به دنبال بهترین افراد هستیم تا خروجی خوبی داشته باشیم.

عوامل مخاطب پسند بودن ماه عسل؟

عوامل پشت دوربین ما همزمان برنامه را دنبال می کنند و همراه می شوند، من همیشه اعتقاد داشتم کارگردان تلویزیونی زمانی می تواند خوب دوربین ها را سوئیچ کند که توجه کامل داشته باشد و برنامه را گوش کند. از نکات مهم دیگر برنامه ما این است که ما در طول این سال ها کمترین تغییرات را داشته ایم، با اینکه جا هایی هم دچار اشتباه شده ایم، اما پای خطای خود ایستاده ایم و اصلاح کرده ایم.

خاطره ای از سال های حضور در ماه عسل دارید؟

سال های گذشته وقتی برنامه روی آنتن بود، گوشه ای از دکور داخل صحنه به دلیل سوختن تکه پارچه ای آتش گرفت، که همان لحظه مجبور شدیم به دلیل زنده بودن برنامه با دست آتش را خاموش کنیم، چرا که اگر این کار را انجام نداده بودیم دکور به طور کامل جلوی چشم بینندگان در آتش می سوخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: