ابزاری که درصد کاهش اشتباه‌های پزشکان را کاهش می‌دهد

کدخبر: 2220837

برای کاهش اشتباهات پزشکان در عمل‌های جراحی و افزایش مهارت آنان شیوه‌ای متفاوت و نوین روی کار آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کارشناسان به تازگی موفق به ساخت اعضای بدن مصنوعی با شباهت باورنکردنی به اندام های طبیعی بدن شده اند که حتی قابلیت خونریزی از بافت را نیز دارد و می تواند ابزار تمرینی بسیار مفیدی برای جراحان باشد.

این ابزار به وسیله دانشمندان دانشگاه روچستر (the University of Rochester) طراحی شده است و جراح می تواند برای تمرین انجام جراحی های ظریف با ربات جراح از آن ها استفاده کند.

بسیاری از جراحان تمایل به انجام جراحی با استفاده از بازوی رباتیک دارند، اما پیچیدگی و احتمال بروز خطا درحین جراحی سبب می شود تا در انجام آن مردد باشند.

با وجود مزایای غیرقابل انکار جراحی با استفاده از بازوی رباتیک و توان انجام جراحی های بسیار ظریف و پیچیده، از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از ۱۴۴ نفر درحین جراحی با این وسیله جان خود را ازدست داده اند به همین دلیل بازنگری در شیوه جراحی و آموزش جراحان اهمیت بالایی دارد.

این اعضای بدن هوشمند به جراحان اجازه می دهد با انجام تمرین های بیشتر بتوانند عمل های جراحی دقیق تری انجام دهند.

یکی از شیوه های آموزش جراحی به وسیله بازوی رباتیک استفاده از نمایشگر های سه بعدی است، اما کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از اعضای هوشمند طبیعی بدن که ابعادی مشابه اندام های واقعی و حتی امکان خونریزی نیز دارند سطح مهارت جراح را بیشتر ارتقا می دهد.

جراحان بین ۱۱ الی ۱۵ سال تجربه در حین تحصیل و دوره های اجرایی کسب می کنند تا به جراحی افراد بپردازند و دراین بازه زمانی طولانی تمرین های فراوان انجام می دهند، اما امکان خطای جراحی وجود دارد و همه ساله در سراسر جهان هزاران نفر در اثر خطای پزشک در زمان جراحی با عارضه های مختلف و حتی مرگ مواجه می شوند.

جراحی به وسیله بازوی رباتیک قدمتی ۳۰ ساله دارد و کارشناسان امیدوار هستند در سال های آینده با پیشرفت فناوری ها بتواند ازخطای جراح در زمان عمل جراحی بکاهد و حتی بیمار از راه دور تحت جراحی قرار بگیرد.

اندام های مصنوعی جدیدی که کارشناسان برای تمرین جراحان ساخته اند ابتدا عضو مورد نظر را اسکن می کنند و داده ها به رایانه منتقل می شوند تا مدل سه بعدی تهیه شود؛ چاپگر سه بعدی به چاپ بخش هایی از مدل می پردازد و درفضای خالی درون آن هیدروژل (رنگ قرمز جعلی) تزریق می شود تا ظاهری شبیه به اندام بدن انسان پیدا کند.

پس از قالب ریزی اندام مصنوعی منجمد می شود تا ظاهری شبیه به گوشت بدن انسان پیدا کند و پس از آن نرم و قابل انعطاف می شود.

کارشناسان استفاده از این فناوری را بسیار سودمند می دانند و حتی اعتقاد دارند می توان به این اندام های هوشمند رگ و مویرگ های خونی، پوست، عضله ها و حتی مجاری صفراوی را افزود تا شباهت بیشتری به بافت بدن پیدا کند.

منبع:Dailymail

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: