بیم‌ها و امید‌های رجب طیب اردوغان

تداوم یک امپراتوری متزلزل

کدخبر: 2226990

صحنه سیاسی ترکیه در پانزده سال اخیر با یک نام گره خورده است. رجب طیب اردوغان. مردی که بار دیگر با اعتماد ۵۳٪ مردم ترکیه پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.  تا به سیاست های یک بام و دوهوای خود ادامه دهد.

نسیم آنلاین : صحنه سیاسی ترکیه در پانزده سال اخیر با یک نام گره خورده است. رجب طیب اردوغان. مردی که بار دیگر با اعتماد ۵۳٪ مردم ترکیه پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد. تا به سیاست های یک بام و دوهوای خود ادامه دهد.

رجب پنجمین فرزند خانواده ای نسبتاً فقیر بود. دوران تحصیلش را در مدرسه امام خطیب استانبول طی کرد و دور از چشمان پدرش فعالیت ورزشی در زمینه فوتبال هم انجام می‌داد. بعدها در دانشگاه مرمره به تحصیل اقتصاد و بازرگانی پرداخت. اردوغان از همان ابتدا نشان داد مهارت زیادی در انتخاب و تصمیم گیری ندارد. در آن سنین به خاطر فعالیت های مذهبی، سیاسی و علاقه زیاد به فوتبال، فرصتی برای آموزش زبان انگلیسی پیدا نکرد تا سال ها بعد رئیس جمهوری باشد که به این زبان مسلط نیست.

اولین نمودسیاسی جدی او در سال 1994 و انتخاب شدن به عنوان شهردار استانبول است. در آن سال ها او با توطئه سکولارها به زندان افتاد اما این اتفاق باعث مطرح شدن بیشتر وی در‌میان مسلمانان ترکیه گشت. او از سال 2002 و با همکاری در تاسیس حزب عدالت و توسعه وارد حلقه قدرت در ترکیه شد.

اردوغان توانسته در کشوری که تا قبل از آن قدرت دردست ناسیونالیست ها و سوسیالیست ها دست به دست می‌شد، حزبی اسلام گرا را به قدرت برساند. این یکی از مهمترین دلایلی است که در دهه گذشته ایران همواره از قدرت گرفتن آک پارتی در ترکیه استقبال کرده است. علیرغم حمایت های ایران، اردوغان اما بر سر موارد متعددی با همسایه مهم خود اختلاف نظر دارد. می‌توان رقابت مخرب با ایران در منطقه و رؤیای بازسازی امپراتوری عثمانی را منشأ اصلی این اختلافات دانست.

اردوغان جز در مواردی خاص، سعی می‌کند با قدرت هایی که بر کشورش تأثیر می‌گذارند، وارد تقابل نشود. روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و ایران در معادلات خارجی ترکیه ضریب بیشتری نسبت به دیگر کشور ها دارند.

اردوغان رشد اقتصادی کم سابقه ای برای ترکیه به ارمغان آورده ولی بدون توجه به خطراتی که اقتصاد کشورش را تهدید می‌کند، نیم نگاهی به خاک کشور های همسایه اش هم دارد. اردوغان که در سال گذشته با اصلاح قانون اساسی سیستم پارلمانی را به ریاستی تبدیل و نخست وزیری را حذف کرده بود. با پیروزی لب مرزی توانست قدرت را حفظ نماید. حال باید دید برای تداوم قدرت خود در ترکیه‌ای که امروز با رشد تورم و کاهش ارزش پولش دست و پنجه نرم می‌کند چه خواهد کرد. اگر قرار باشد برای اردوغان نسخه ای تجویز کنیم، عینکی برای دیدن اطرافش خواهیم نوشت. بدون شک نگرش واضح به اطرافیانش بسیار به کار او می آید! ایرانی که او در صحبت هایش از آن با کنایه یاد می‌کرد و به سیاست های خارجی اش اشکال می‌گرفت، از اولین کشور هایی بود که کودتای نافرجام 2016 را محکوم کرد و بنا به گفته های غیر رسمی، در خصوص مهار آن کودتا به وی مشاوره هم داد. منافع موازی و مشترک دو کشور به اندازه ای هست که اردوغان از سیاست های نه چندان دوستانه ای که نسبت به محور مقاومت اتخاذ کرده، منصرف شود.

ارسال نظر: