محمد جواد لاریجانی

معادلات استکباری غرب به هم خورده است 

کدخبر: 2227985

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه سیاستمداران غربی بسیار نگران نفوذ و پیشرفت ایران هستند، گفت: غرب می داند که معادلات استکباری آن ها به هم خورده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه سیاستمداران غربی بسیار نگران نفوذ و پیشرفت ایران هستند، گفت: غرب می داند که معادلات استکباری آن ها به هم خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد لاریجانی صبح پنجشنبه در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضائیه در قرچک طی سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان قضایی گفت: این که هفته قوه قضائیه با شهادت شهید بهشتی و یاران همراهشان آغاز می شود، نشان می دهد، که کار در قوه قضائیه جهادی و شهادتی است.

وی گفت: قوه قضائیه دستاوردهای خوبی دارد، اما همکاران قضایی می بایست جهادی کار کنند.

وی با بیان این که کار جهادی یک رکن مهم لازم دارد، افزود: جهاد بدون بصیرت معنا ندارد، جهاد به دلیل مکتبی است که ما داریم، مکتب ما بر اساس بصیرت است، البته بصیرت در مکتب اهل بیت علیهم السلام مبتنی بر تفقه در دین است.

لاریجانی به روایتی از امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: این امام بزرگوار فقاهت را چراغ بصیرت دانستند، مدعیان بصیرت ابتدا باید بدانند، بصیرت از تفقه در دین می آید، بسیاری از گرفتاری های ما از اسلام هایی است، که از تفقه در دین عبور نمی کند، این خود یک میزان و شاخص است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه دسترسی به اطلاعات را حق هر فرد دانست و گفت: البته باید بدانیم، بصیرت بر آگاهی مبتنی است، اما امروز دسترسی دیگران به مغزهای ما ممکن شده است، این جا است، که بصیرت کلیدی می شود، باید همه ما برای گم نکردن راه یک چراغ و شاخص داشته باشیم.

بصیرت در اسلام یک رکن است

لاریجانی افزود: به همین دلیل بصیرت در اسلام یک رکن است، در فتنه ها نیز به همین شکل است، باید بدانیم بصیرت مفتی به دست نمی آید، باید برای آن تلاش کرد، امروز متاسفانه قول سدید و حرف حق بسیار کم پیدا می شود، قول سدید فراتر از حرف صرفا درست است. وی گفت: اولین رکن برای داشتن بصیرت این است که بدانیم کجا هستیم، یعنی مسلمان باید بداند در چه شرایطی و کجا است و بر اساس آن وظیفه درست را تشخیص داده و عزم را برای انجام وظیفه جزم کند، در این میان نقش ولایت برای افراد بصیر کلیدی می شود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: باید بدانیم، که امروز در چه تجربه ای وارد هستیم و اصلا معنای درست جمهوری اسلامی را باید بدانیم، بصیرت شاخص می خواهد، علامت می خواهد، وضعیت ما در نسلی که امروز هستیم، با انقلاب اسلامی تعیین می شود، باید برای فهم وضعیت با شاخص انقلاب تشخیص داده شود، در برهه هایی قصد تعویض شاخص را داشتند، می خواستند شاخص را به جای انقلاب، ملی شدن نفت و به جای امام(ره) ، مصدق قرار دهند. لاریجانی گفت: اگر شاخص عوض می شد، تشخیص مکان غیر ممکن بود، انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ است که ۴۰ سال پیش رخ داد، اما این حادثه یک شاخص است، حادثه تاریخی است، که دو جریان تاریخ ساز را در کشور ما و نیز بیرون مرزهای ما کلید زد. وی افزود: جریانی که در کشور ما کلید خورد، تاسیس یک نظام جامع مدنی سیاسی بر اساس مکتب اهل بیت و اسلام است، در بیرون مرزها نیز مسئله مقاومت و بیداری اسلامی است، امروز جریان مقاومت یک مسئله جدی در منطقه است، مقاومت فقط مربوط به ما نیست، یک کار جدی است، که بذر آن توسط حضرت امام(ره) کاشته شد.

وی گفت: ملت ما تجربه جدیدی را آغاز کرده و می خواهد زندگی مدنی بر اساس تمام شئون اسلامی داشته باشد، اسلام دین سرزنده و جامعی برای زندگی جمعی و فردی و دین جهان شمولی است، البته زمان پیروزی انقلاب افرادی مانند مرحوم بازرگان تردیدهایی داشتند و اسلام را کهنه می دانستند، اما این تلقی مکتب اهل بیت نیست. لاریجانی اضافه کرد: برخی دیگر اسلام را دین مناسب برای زندگی خصوصی می دانند، عمده افرادی که در فتنه ۸۸ نقش ایفا کردند، معتقدند که اسلام دینی برای زندگی خصوصی است و برای حکومت مناسب نیست، این اعتقاد نیز مکتب اهل بیت نیست، بیش از ۸۰ درصد معارف در مکتب اهل بیت مربوط به زندگی اجتماعی است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: البته مرز بین خصوصی و اجتماعی مرز مشخصی نیست، عده ای متفکر این امر را در غرب مطرح کردند، تا حکومت را از کلیسا جدا کنند، برخی می گفتند، اسلام دین خوبی است و احکام عمومی نیز دارد، اما برای جامعه عرب مناسب است، در همین جمهوری اسلامی برخی مقاله نوشتند که اگر احکام اسلام مانند قصاص خشن است، به دلیل این است که جامعه عرب خشن بوده است. وی افزود: این اعتقاد نیز با مکتب اهل بیت منافات دارد، اسلام دین همه اعم از عرب و عجم است، این اعتقادات پایه های نظری تجربه انقلاب اسلامی است. لاریجانی به تشریح نگاه از بیرون به انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: ایران امروز به یک قدرت مهم نظامی، تکنولوژیک و علمی در منطقه تبدیل شده است، همین برجام برای این است که قد ما را کوتاه کنند و فکر کردند که می توانند ما را محروم کنند، البته اشتباه کردند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه شاهرگ توفیق امروز کشور در منطقه و جهان مقاومت بود، گفت: این اتفاق برای غرب بسیار مهم است، سیاستمداران غربی بسیار نگران نفوذ و پیشرفت ایران هستند که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، انقلاب اسلامی نشان داد اسلام سرزنده است.

معادلات استکباری غرب به هم خورده است

وی گفت: غرب می داند که معادلات استکباری آن ها به هم خورده است، ما با غرب چالش های فرهنگی داریم.

لاریجانی با اشاره به خروج دولت آمریکا از شورای حقوق بشر گفت: ما از خروج این کشور بسیار خوشحال هستیم چرا که حضور آمریکا در شورای حقوق بشر سبب متعفن شدن این شورا شده بود و به تبع خروج آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز باید خارج بشوند چرا که جنایات این کشورها قابل شمارش نیست. وی با اشاره به جنایت فرانسوی ها در الجزایر که منجر به کشته شدن یک میلیون مسلمان شد، گفت: در رواندا باتلاق هایی را مملو از گازوئیل می کردند و مردم معترض را با فشار به سمت باتلاق می راندند و آنجا را به آتش می کشیدند و به این شیوه هزاران تن را زنده زنده سوزاندند و این عمل شنیع متعلق به همین چند سال اخیر است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: انگلیسی ها نیز در زمان بحث گاندی تظاهر کنندگان را در یک باغ محصور کردند و با مسلسل ۱۰ هزار نفر را کشتند و با این جنایات هیچ جایگاهی در حقوق بشر ندارند. لاریجانی یکی از دلایل مهم خروج این کشورها از شورای حقوق بشر را مکانیزم «یو. پی.آر» دانست و گفت: ایران بانی مکانیزم «یو. پی.آر» است که طی آن رکورد حقوق بشر کشورها باید بدون استثنا هر ۲ سال یکبار مورد بررسی قرار بگیرد و آمریکایی ها از ابتدا با این مورد مشکل داشتند و این مکانیزم را در شأن خود نمی دانستند و الان که نزدیک به دوره بررسی است وضع حقوق بشر آنها مورد حمله همه کشورها است. وی چهره فعلی آمریکا را چهره واقعی این کشور دانست و افزود: مریدان دولت های قبلی آمریکا تحصیل کرده بودند و به صورت مشهود این چهره واقعی را نشان نمی دادند اما دولت فعلی آمریکا نتوانست چهره واقعی را پنهان کند. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: عزت ما منبعث از پیروی اهل بیت است و بصیرت ما باید این مورد را مبنای خود قرار دهد و با این شاخص که سرنخ قدرت ما است، باید از این شاخص نگهداری کنیم و شاکر نعمات خداوند باشیم.

منبع: مهر

ارسال نظر: