انگلیس: ما عاشق برجام نیستیم، اما خواستار موفقیت آن هستیم/ تحریم‌های ایران عواقبی برای شرکت‌های اروپایی به دنبال دارد

کدخبر: 2230270

یک سخنگوی دولت انگلیس ضمن طرح این ادعا که برجام دارای نقطه ضعف‌هایی است، گفت لندن خواهان تداوم اجرای آن است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، ادوین ساموئل، سخنگوی دولت انگلیس در امور خاورمیانه، در گفتگو با این شبکه تلویزیونی با تأیید اختلاف نظر آمریکا و اروپا در زمینه نحوه مقابله با مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه گفت: ما بر خلاف خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای به اجرای آن پایبند هستیم.

او در مورد موضع رسمی دولت انگلیس در خصوص تهدیدات نفتی آمریکا علیه ایران گفت: ما و آمریکا در خصوص دستیابی به هدف مشترک مقابله با مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متحد هستیم، اما در راه رسیدن به این هدف اختلاف داریم. ما عاشق توافقنامه هسته ای نیستیم، اما خواستار موفقیت آن هستیم. به نظر ما این توافقنامه یک توافقنامه کامل و فراگیر نیست و دارای نقطه ضعف هایی در زمینه برنامه موشک های بالستیک و دخالت های منطقه ای ایران است که باید اصلاح شود، اما خواهان تداوم اجرای آن هستیم و مطمئنیم این توافقنامه نقطه آغاز تحول در روابط جامعه جهانی با ایران است. از این رو ما بر خلاف تصمیم و اقدام آمریکا در خروج از این توافقنامه به اجرای آن ادامه می دهیم.

این سخنگو افزود: ما به نشست های کارشناسی خود با آمریکا ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم که چگونه پایبندی خود را به تعهداتمان در چارچوب توافقنامه هسته ای حفظ کنیم و در عین حال به تجارت خود با آمریکا نیز ادامه دهیم. روند رسیدن به این هدف و اینکه آیا می توانیم به یک نقطه نظر مشترک برسیم یا خیر تاکنون مشخص نیست، اما در نهایت باید از این مسیر عبور کنیم.

ساموئل در پاسخ به این پرسش که انگلیس تا چه حد قادر به ارائه تضمین های مالی و حمایت از شرکت های اروپایی است که می خواهند در ایران فعالیت کنند و از گزند تحریم های آمریکا در امان باشند، گفت: ما اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرده ایم، البته باید بپذیریم اعمال تحریم های آمریکا عواقبی برای شرکت های اروپایی به دنبال دارد و ما باید با آن مقابله کنیم. ما به پیش رفتن توافقنامه در مسیر مورد نظر ادامه می دهیم، اما پرونده های دیگری از جمله از برنامه موشک های بالستیک و «دخالت های منطقه ای ایران» وجود دارند که دولت انگلیس تمایل دارد آن ها را با ایران مطرح و بررسی کند.

این مقام دولت انگلیس در مورد هشدار ایران مبنی بر اجازه ندادن به آمریکا برای مختل کردن صادرات نفت و بستن تنگه هرمز مدعی شد: این تهدیدات ایرانی ها به دفاع ما از توافقنامه هسته ای کمکی نمی کند. ما حتی با متحدان خود از جمله آمریکا و عربستان وارد نزاع شده ایم و اعلام کرده ایم باید به ایران فرصت دهیم تا رفتار اعتمادساز از خود نشان دهد. اگر ایران این تهدیدات خود را عملی کند نشان می دهد دارای نیات سوء است و مواضع متحدان تندرو ما را توجیه می کند.

ساموئل در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه انتظار دارد نشست دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین نتایج جدیدی در مورد پرونده هسته ای ایران به دنبال داشته باشد و ایران را برای مذاکره دوباره قانع کند، گفت: ما به این تحولات چشم دوخته ایم و دونالد ترامپ قرار است در هفته های آینده به لندن سفر کند. همزمان با این تحولات، ایران فرصت دارد تغییر رفتار خود را در منطقه نشان دهد و به کسانی که در خصوص رفتار ایران تردید دارند، نشان دهد تردید آن ها اشتباه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: