تحلیل بلومبرگ از مذاکرات هسته‌ای

باید به ایران برای اجرای تعهداتش تضمین داد

کدخبر: 2230492

در حالیکه در بسته‌پیشنهادی اروپا تضمین  لازم به ایران برای استفاده از منافع برجام داده نشد و رئیس‌جمهور کشورمان آن را مایوس کننده خوانده بود. بلومبرگ در مقاله ای به بررسی مذاکرات دیروز ایران و اروپا در وین پرداخت 

نسیم آنلاین : در حالیکه در بسته‌پیشنهادی اروپا تضمین لازم به ایران برای استفاده از منافع برجام داده نشد و رئیس‌جمهور کشورمان آن را مایوس کننده خوانده بود. بلومبرگ در مقاله ای به بررسی مذاکرات دیروز ایران و اروپا در وین پرداخت و نوشت: قدرت های جهانی به این نتیجه رسیدند که باید ایران را از تضمین لازم برای فروش نفت و فعالیت های مالی، مطمئن کرد. چرا که اروپا امتیازی به ایران بواسطه اجرای تعهدات و ضمانت هایی که برجام متعهد شده بود نداده است.

فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، که در جلسه روز جمعه در وین حضور داشت، گفت: «شرکت کنندگان حاضر در جلسه بر عزم خود برای گسترش راه حل های عملی تأکید کردند.» وزیران خارجه چین، فرانسه، آلمان و روسیه تأکید کردند که ایران باید بتواند نفتش را به فروش برساند و به خدمات بین المللی بانکی دسترسی داشته باشد تا کماکان به محدودیت های هسته ای خود پایبند باشد.

وزیر خارجه ایران محمد‌جواد ظریف هم در توییتی قبل از این نشست به اروپایی ها گوشزد کرد : «دنبال پیشبرد راه‌حل های عملی باشید تا وعده های مبهم و بلند.» قرار بر این بود تا در ازای محدودیت های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران، تحریم های زیادی تعلیق شوند. بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران به 5 کشور باقی‌مانده فرصتی داد تا با پیشنهاداتی تضمین شده در زمینه انرژی و مالی به میز مذاکرات بازگردند. در مقابل هم آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کرد.

ارسال نظر: