بررسی راهکارهای فرهنگ سازی توسعه فضای مجازی سالم برای کودکان

کدخبر: 2231853

نخستین نشست کارگروه بررسی راهکارهای فرهنگ‌سازی توسعه فضای مجازی سالم برای کودکان، با تاکید بر آموزش سواد رسانه‌ای به این قشر، برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از خبرگزاری آنا، اولین نشست از کارگروه بررسی راهکارهای فرهنگ سازی توسعه فضای مجازی سالم کودکان که با حضور نمایندگان و اعضا سازمان‌ها، موسسات و مجموعه‌های متولی امر رسانه، آموزش و فرهنگ کودک در محل سالن جلسات ساختمان مجموعه درسا برگزار شد؛ در این نشست اعضا با دیدگاه نقادانه به فعالیت‌های گذشته و نگرشی سازنده به آتی، خط مشی این مجموعه را ترسیم کند.

عباس محمدخانی، مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا در ابتدای این نشست اظهار کرد: در سال‌های گذشته، با گسترش سریع فضای مجازی در کشور، هنوز آنچنان که باید در عرصه تولیدات و نظام برنامه های فضای مجازی کودک و نوجوان پیشرفت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: همین موضوع خانواده درسا را بر آن داشته تا در این فضا ورود کرده و با همکاری ادارات و سازمان های متولی، خلا موجود را تا حد امکان مرتفع کند.

ضرورت توجه به محتواهای غنی در زمینه فضای مجازی کودکان

محمدخانی نکته اساسی ضعف در تولیدات حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی را در عدم وجود نظام مسائل تخصصی این گروه سنی دانست و بیان کرد: مجموعه‌های داخلی فعال در زمینه تولیدات مجازی، توانایی‌های بالایی در زمینه‌های فنی و ساختاری تولیدات مجازی دارند. این توانایی‌ها توانسته تولیدات داخلی را همسنگ تولیدات خارجی قرار دهد. اما شاید نقطه ضعف این مجموعه ها را عدم ارجاع به محتواهای غنی دانست.

همچنین مشاور محتوایی خانواده درسا با اشاره به احصاء نظام مسائل و نظام محتوایی کودک و نوجوان این زیست بوم مجازی طی شش ماه اخیر، تلاش درسا برای هدفمند کردن حضور کودکان در فضای مجازی را از جمله اهداف پیش روی این مجموعه دانست.

عزیز نجف‌پور با بیان اینکه در تولید و نشر محتوای مورد نیاز کودک، دو مشکل اساسی وجود داشت، گفت: یکی از مشکلات، این بود که تولیدات با کیفیت در این زمینه کم بود و دیگر اینکه در همین وضعیت، کودکان روزانه بیش از 2 ساعت کاربری تلفن همراه را تجربه می کردند. همین مساله بود که باعث کلید خوردن طرح نظام نامه محتوایی شد تا درسا بتواند با اتکا به آن، علاوه بر هدایت کودکان در مسیر صحیح، آموزش های نامحسوسی را در خلال سرگرمی به آنها ارائه دهد.

در ادامه این نشست، به نقد و بررسی عملکرد مجموعه در خلال تولید 90 قسمت سری دوم برنامه محله گل و بلبل و برنامه‌ریزی برای سری سوم این برنامه پرداخته شد و در این بخش هر یک از صاحب نظران حاضر در نشست به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

وکیلیان به عنوان یکی از فعالین حوزه رسانه و پژوهشگر کودک با اشاره به دو وجهی بودن فعالیت خانواده درسا در خلال این برنامه، گفت: فرهنگسازی ناشی از این برنامه بسیار موفق بود و البته این در حالی است که زمینه های تبلیغی_اقتصادی درسا نیازمند بازنگری در نحوه اجرا است. زمینه ای که می تواند با تغییراتی در زمینه محتواهای تولیدی مخصوص والدین، ارزشمندتر ظاهر شود.

لزوم تهیه محتوای مناسب برای آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان

همچنین سیاح ظاهری نماینده معاون محتوا مرکز ملی فضای مجازی، ساخت برنامه ای با این سطح از دستاورد ها در زمینه ارائه سواد مجازی را از جمله موفقیت های خانواده درسا دانست و افزود: این موفقیت به دلیل آرمان گرایی در زمینه اطلاعات سواد مجازی، کودک را با محتوایی آکادمیک و دشوار مواجه می کند؛ محتوایی که باید برای تاثیرگذاری بر مخاطب، متناسب با فهم کودک طراحی شود.

مدرسی، نماینده موسسه مسیر رسانه نیز در ادامه این نشست، با اشاره به تفاوت موجود در سواد و تربیت رسانه‌ای، فضای امروز کشور را با توجه به فرهنگ داخلی و مذهب رسمی کشور، نیازمند تربیت رسانه ای دانست.

به گفته مدرسی، تربیت رسانه ای نیازمند مجموعه کاملی از اقدامات و آموزش هاست؛ آموزش هایی که مهمترین بخش آنها را می توان در آموزش والدین از رهگذر تولید برنامه های مکمل دانست.

کمالی نماینده مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای نیز با استقبال از موفقیت مجموعه درسا در این برنامه، گفت: چشم انداز 1435 این مجموعه برای رسیدن به جامعه آرمانی در زمینه فضای مجازی را قابل ستایش بوده و رسیدن به این آرمان را از رهگذر تعامل با بخش های بین المللی در کنار بومی سازی و تربیت های دینی و اسلامی ممکن است.

کشتکاری، نماینده معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، هم با حضور در این نشست، اظهار کرد: ساخت برنامه هایی مانند محله گل و بلبل، مکمل اقدامات آموزش و پرورش است و میزان تاثیر گذاری آن به دلیل ماهیت سرگرمی محور خود، بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

لزوم ارائه پیشنهادات برای قانونگذاری در زمینه فضای مجازی کودکان

در ادامه این نشست، اسلامی نماینده رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان دغدغه‌های موجود در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خانواده درسا که ماهیتی ارتباطی با مخاطب را دارد، در زمینه قانونگذاری و پیشنهادات سازنده برای مجلس، راهگشا است.

مهابادی نماینده مدیرعامل موسسه فرهنگی تبیان، لزوم اولویت‌گذاری در ساخت برنامه‌های ایجابی به جای برنامه های سلبی را، راهکار عبور از فضای تنش و ورود به دنیای تعاملی با کودک برای کنار گذاشتن داوطلبانه فضای مجازی دانست.

خان زاده نماینده مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز معتقد بود که وجود فضای تعاملی میان برنامه سازان و خانواده‌ها، رمز موفقیت برنامه‌های امروز است و نقش درسا به عنوان پرچمدار عرصه تولیدات کودک و نوجوان کلیدی و مهم خواهد بود.

همچنین موسوی نماینده موسسه مسیر رسانه در ادامه کارگروه بررسی راهکارهای فرهنگ سازی توسعه فضای مجازی سالم کودکان، تلاش درسا برای نیازسنجی از مخاطب را بسیار راهبردی دانست و توجه به اصول را از شالوده های اصلی برنامه سازی مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از این شالوده ها برای آموزش سواد رسانه ای به کودکان امروز، توجه به تفکر انتقادی است.

برنامه محله گل و بلبل 2 که بنا به گفته مسئولین صدا و سیما جزو تولیدات موفق در میان برنامه‌های کودک و نوجوان بوده، در سری دوم خود، با حمایت مادی و محتوایی خانواده درسا مبحث سواد مجازی را به کودکان و نوجوان آموزش داد. این آموزش با اتمام فصل دوم، مباحث پایه را برای کودکان معرفی کرد و سعی دارد در سری سوم خود، 4 مبحث تخصصی مدیریت زمان در فضای مجازی، مدیریت محتوای فضای مجازی و مقابله با تهدیدات آن، مدیریت نحوه دسترسی به محتوای سالم و ارزیابی آن و نحوه استفاده از محتوای سالم و سرگرمی های مفید را آموزش دهد.

ارسال نظر: