حسن عباسی

پذیرش FATF یعنی تحویل سردار سلیمانی به آمریکا

کدخبر: 2237714

هیچ کنوانسیون بین المللی در سازمان ملل و سایر نهادها یک جزیره مستقل نیست. FATF ساز و کار مناسبات مالی هر کشوری را به کنترل خودش در می‌آورد تا متوجه شود به سمت گروه‌های تروریستی می‌رود یا نه. کنوانسیونی مانند پالرمو هم جز مکمل‌های اینهاست.

حسن عباسی رئیس پژوهشکده یقین در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF اظهار کرد: هیچ کنوانسیون بین المللی در سازمان ملل و سایر نهادها یک جزیره مستقل نیست. FATF ساز و کار مناسبات مالی هر کشوری را به کنترل خودش در می‌آورد تا متوجه شود به سمت گروه‌های تروریستی می‌رود یا نه. کنوانسیونی مانند پالرمو هم جز مکمل‌های اینهاست.

وی افزود: آیا اینکه همه دنیا به یک کنوانسیون پیوسته‌اند، پس ما هم باید بپیوندیم توجیه درستی است؟ نظام بانکی همه جای دنیا ربوی است، آیا ما هم باید از آنها تبعیت کنیم یا از قرآن؟ آیا چون مثلا همه دنیا رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند ما هم باید بشناسیم؟

رئیس پژوهشکده یقین خاطرنشان کرد: 80 درصد ماجرای پیوستن به کنوانسیونهایی مانند FATF و پالرمو غیر اقتصادی بوده و مربوط به قوانین استرداد مجرمین است. اگر ما به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم با توجه به این که تعاریف متفاوتی از تروریست داریم، دست آنها برای ادعا در داخل ایران باز می‌گذارد. مثلا از دید کشورهای عضو این کنوانسیون حماس یک گروه تروریستی است. آنها وقتی اعلام کنند که در ایران در روز قدس صندوقی برای کمک به مظلومان فلسطین تهیه شده است، کمیته امداد متهم به اسپانسری تروریسم می‌شود.

عباسی عنوان کرد: روی وب سایت وزارت خارجه آمریکا سپاه یک گروه تروریستی است. آمریکا چون عضو این کنوانسیون است می‌تواند ادعا کند با توجه تروریستی بودن سپاه شما باید همه پاسدارها و یا سردار قاسم سلیمانی را به ما تحویل بدهید، یا باید در کشور خودتان محاکمه‌اش کنید. بنابراین اینها قطعات پازل هستند که کامل می‌شوند. در حال حاضر قانونی در آمریکا تصویب شده به نام کاتسا که ظاهر فحوای قانون مذکور این است که علیه تروریست و یا سپاه است، اما علیه همه کشور است.

وی تصریح کرد: کاتسا، FATF، کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم و پالرمو قطعات پازلی هستند که براساس آنها مصیبتهای بی شماری بر کشور تحمیل خواهد شد. در سالهای آینده دیگر نه آقای ظریف و عراقچی هستند که در خصوص اینها پاسخگو باشند، نه آقای شمخانی سمتی دارند. همه این مسئولین هم تنها توجیهی که برای پیوستن به این کنوانسیونها دارند این است که همه کشورها به آنها پیوسته‌اند. جالب اینجاست همه کشورها برای پیوستن به FATF برای خود تحفظ قائل شدند و اعلام کردند که برخی از بندها را نمی‌پذیرند. این تحفظ در پیوستی که در نسخه لاتین FATF وجود دارد قابل ملاحظه است. ولی در لایحه دولت هیچ تحفظی برای ایران وجود ندارد و دولت همه بندها را بدون هیچ شرطی پذیرفته است.

حسن عباسی گفت: دولت فقط به تامین مالی پرداخته ولی به 80 درصد بقیه کنوانیسیون‌های مکمل FATF که به استرداد مجرمین است، هیچ توجهی نکرده است. با این لایحه باید بخش عمده‌ای از بدنه وزارت اطلاعات، سپاه و کمیته امداد به دولت آمریکا تحویل داده شوند.

ارسال نظر: