ارزش فیس‌بوک ۲۰درصد کاهش یافت

سقوط تاریخی ارزش سهام غول‌های آی‌تی

کدخبر: 2240009

اخر هفته گذشته بازار بورس شاهد بزرگترین سقوط ارزش سهام بود. ارزش سهام فیس‌بوک روز پنج شنبه با کاهش ۱۹.۶ درصدی ۱۲۴میلیارد دلار در کمتر از ۲۴ ساعت کاهش یافت.

نسیم آنلاین: آخر هفته گذشته بازار بورس وال استریت شاهد بزرگترین سقوط ارزش سهام بود. سهام فیس‌بوک روز پنج شنبه با کاهش ۱۹.۶ درصدی ۱۲۴میلیارد دلار در کمتر از ۲۴ ساعت کاهش یافت.

این رخداد پس از آن روی داد که روز چهارشنبه گزارش مالی فصل دوم سال ۲۰۱۸ فیس‌بوک منتشر شد. هرچند در این آمار به ظاهر همه چیز خوب است فیسبوک و اقمارش نظیر اینستاگرام کماکان محبوب‌اند. اما روند کاهشی شیب رشد آمارهای آن سهامداران را ناامید کرد.

گزارش مدیران فیس‌بوک شامل میزان درآمد، رشد کاربران و سود آن بود. مدیران فیس‌بوک همچنین هشدار داده‌اند که در سال‌های آینده رشد درآمد فیس‌بوک کندتر هم خواهد شد و در مقابل افزایش هزینه‌ها به طور قابل ملاحظه باعث کاهش حاشیه سود شرکت می‌شود.

بر اساس این گزارش روند رشد کاربران به ویژه در ایالات متحده و کانادا که بخش عمده درآمد فیس‌بوک از این منطقه است کاهش یافته و تعداد کاربران اروپایی این شبکه اجتماعی نیز کمتر شده است امری که به شدت بر درامد تبلیغاتی آن اثر گذار است.

دیوید وهمر مدیر مالی فیسبوک در گزارش چهارشنبه خود گفت «درآمدها در سه‌ماهه دوم سال جاری کاهش یافته و این روند در سه‌ماهه‌های سوم و چهارم نیز ادامه می‌یابد. او همچنین گفت که تبلیغات در استوری اینستاگرام انتظارات را برآورده نکرده و درآمدهایی کمتر از پیش‎‌بینی‌ها کسب کرده است.»

فیس‌بوک میزان تمرکز و هزینه روی سرویس‌های ویدیویی و دیتاسنترهایش را دوبرابر کرده است. براساس تخمین‌های فیس‌بوک هزینه‌های عملیاتی آن طی سال جاری تا 60 درصد نسبت به سال 2017 افزایش می‌یابد.

فیس‌بوک در ماه‌های اخیر بویژه پس از افشا و رسوایی فروش اطلاعات و انتخابات شاهد سقوط ارزش سهامش بود. اما این سقوط رکورد سقوط ارزش سهام را شکست. و فیس بوک که روز چهارشنبه حدود ۶۰۳ میلیارد دلار می‌ارزید غروب پنج شنبه اندکی بیش از ۵۰۶ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

زاکربرگ به‌عنوان بزرگ‌ترین سهامدار فیس‌بوک تنها در این چند روز ۱۵ میلیارد دلار از ثروتش کاسته شده و او از رده چهارم ثروتمندترین مردان جهان به رده ششم این جدول سقوط کرد.

سقوط دیگر غول‌ّهای حوزه آی‌تی

گزارش درآمدهای ضعیف شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، منجر به سقوط بزرگ این بخش شد . وال‌استریت روز جمعه شاهد بود سهام اینتل پس از این‌که نتایج عملکرد آن کمتر از حد پیش‌بینی شده بود ۸.۶ درصد سقوط کرد. توییتر ۲۰.۵ درصد سقوط داشت.

سهام اپل هم که قرار است گزارش عملکرد خود را روز سه‌شنبه اعلام کند، ۱.۷ درصد سقوط کرد. سهام آمازون و آلفابت هم که بعد از گزارش عملکرد قدرتمندشان، اوج گرفته بود، به ترتیب ۱.۸ درصد و ۲.۵ درصد سقوط کرده است.

تجربه اتفاقات هفته گذشته وال استریت و کاهش ارزش‌ سهام غول‌های آی‌تی بویژه سقوط تاریخی فیسبوک می‌تواند درس عبرت و تجربه‌ای برای استارتاپ‌های ایرانی باشد. استارت‌آپ‌هایی که با ایجاد انحصار در بازار و با ادعاهای عجیب و غریب نظیر سرمایه‌گذاری خارجی توانسته‌اند رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. هرچند اما و اگرهای جدی در خصوص نحوه کار و سرمایه‌گذاری بر برخی از آنها وجود دارد. برخی تحلیلگران معتقدند شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی که آن‌ها ادعا میکنند شرکت‌های صوری هستند که در پروپاگاندای رسانه‌ای به عنوان سرمایه گذار خارجی از آن‌ها یاد می‌شود.

ارسال نظر: