حامیان ترامپ مخالف جنگ‌افروزی کاخ سفید

واکنش آمریکایی‌ها به تهدیدات ترامپ علیه ایران

کدخبر: 2240456

مسأله حمله به ایران موضوع جدیدی نبوده و در دوره ریاست جمهوری اوباما و جورج بوش پسر نیز قرار دادن ایران در قالب محور شرارت و تهدید به نابودی ایران از طریق گزینه های روی میز، مواردی است که طی این سال ها بوسیله توان بازدارندگی بالا و تهدید‌ های متقابل ایران همواره خنثی شده اند.

نسیم آنلاین ؛ محسن حیات:‌ با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل‌و‌ پنجمین رئیس جمهور آمریکا، سیاست های ایالات متحده در خارج از مرز‌های آن دست‌خوش تغییرات نسبتاً زیادی شد. در این مدت موج جدیدی از ایران ستیزی و تهدید نظامی علیه ایران به راه افتاده که توجهات زیادی را نه تنها به کاخ سفید بلکه به حساب توئیتر ترامپ نیز جلب کرده است.

ترامپ در طی این مدت کوتاه از ایران با کلماتی توهین آمیز نظیر «یاغی»، «تروریست»، «صادر‌کننده خشونت»، «جنایتکار» و ... یاد کرده و با خروج از برجام و از سر گرفتن دوباره تحریم های هسته‌ای ایران، تلاش‌هایش برای آنچه تغییر جمهوری اسلامی می‌داند شدت بخشیده است و ابایی ندارد تا در توئیتر صحبت‌ از مجازات که در تاریخ مانند آن رخ نداده است بنماید.

حامیان ترامپ مخالف جنگ‌افروزی او

با این حال باید دانست که دونالد ترامپ رئیس جمهور محبوبی نیست. طبق نظرسنجی های مختلف، محبوبیت وی از 40 درصد کمتر است. او از دو رئیس‌جمهور قبلی یعنی اوبامای دموکرات و جورج بوش جمهوری‌خواه محبوبیت کمتری دارد. همچنین سیاست‌ های وی درقبال مسئله مهاجران و اظهار نظرات وی راجع‌به غیرآمریکاییان و سیاه‌پوستان باعث شده تا 47 درصد مردم آمریکا وی را نژاد‌پرست بنامند. نظرسنجی دیگری که این روزها با‌توجه به داغ شدن تب جنگ مورد توجه قرار می‌گیرد، نظر مردم آمریکا برای وارد شدن کشورشان به یک جنگ دیگر است. هافیگتن پست با انتشار یک نظرسنجی اعلام کرد که مردم آمریکا نمی‌خواهند با ایران وارد جنگ شوند. طبق این نظرسنجی، 23 درصد از مردم آمریکا از اعلام جنگ علیه ایران استقبال کرده‌اند بر اساس این نظرسنجی تنها 9درصد به صورت قطعی از این تصمیم حمایت می‌کنند. 53 درصد از مردم آمریکا هم مخالف این تصمیم بوده که 37 درصد به صورت قاطعانه با این موضوع مخالفت خود را اعلام کردند. یعنی حتی میان طرفداران ترامپ نیز جمعیت قابل توجهی وجود دارد که مخالف هرگونه جنگ با ایران هستند. می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به عدم حمایت مردم آمریکا از ترامپ و مخالفت اکثریت آنها با جنگ علیه ایران، از این حیث وقوع یک جنگ نامحتمل بنظر می‌رسد.

وزیر دفاع آمریکا: حمله به ایران داستان سرایی است

مسأله حمله به ایران موضوع جدیدی نبوده و در دوره ریاست جمهوری اوباما و جورج بوش پسر نیز قرار دادن ایران در قالب محور شرارت و تهدید به نابودی ایران از طریق گزینه های روی میز، مواردی است که طی این سال ها بوسیله توان بازدارندگی بالا و تهدید‌ های متقابل ایران همواره خنثی شده اند. علاوه بر این بالا رفتن توان ایران در دفاع از خود، باعث حذف گزینه نظامی از میز آمریکایی ها شده. هفته گذشته در پی انتشار خبر ای بی سی نیوز مبنی بر آمادگی آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده از ناتوانی آمریکا نسبت به حمله نظامی به ایران خبر داد و از آن به "خیال بافی" و "داستان سرایی" یاد کرد و گفت: «اصلاً نمی‌دانم خبرنگاران استرالیا این خبر را از کجا آورده‌اند. اطمینان دارم این اقدام (حمله به ایران) چیزی نیست که در حال حاضر در دست بررسی باشد. فکر می‌کنم داستان‌سرایی، بهترین توصیفی است که می‌توانم درباره آن بگویم.»

چیزی درست شبیه ماجرای تهدید‌های بی‌سابقه ترامپ نسبت به کره شمالی و پای میز مذاکره رفتن در مدت زمانی کم.

اگر چند سال پیش از خسارت های چندین تریلیون دلاری ناشی از حمله آمریکا به ایران سخن گفته می‌شد، امروز به لطف پیشرفت های گسترده دفاعی و نظامی ایران و اثر‌گذاری روز‌افزون ایران در منطقه، می‌توان حمله نظامی آمریکا به ایران را "لاف بزرگ" آمریکا در راستای امتیاز گیری از ایران نامید که تنها راه برملا کردن مشتِ خالی آمریکا، کوتاه نیامدنِ مسئولین از مواضع صریح و انقلابی است.

ارسال نظر: