عضو اتاق بازرگانی:

دلار ۱۰ هزار تومانی ربطی به تحریم‌ها ندارد

کدخبر: 2241216

تنها راه خروج از وضعیت فعلی شفافیت است. بهتر است که بانک مرکزی سامانه‌ای طراحی کند که آنلاین هر ارزی که برای واردات کالایی تامین می‌شود در آن سامانه ثبت شود. سامانه نیما و بازار ثانویه مربوط به تخصیص ارز است و در حیطه وظایف وزارت صنعت، جهاد کشاورزی و یا بهداشت است، اما تامین ارز وظیفه بانک مرکزی است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با « نود اقتصادی » در خصوص تحولات روزهای اخیر در بازار ارز و رسیدن دلار به قیمت 10 هزار تومان اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی ابزار تغییر در تحولات بازار ارز را در اختیار ندارد، بنابراین این توقع که همتی در نخستین روزهای کارش روند بازار را تغییر دهد، توقع درستی نبود.

وی افزود: بازار ارز خم رنگرزی نیست که در مدت زمان کوتاهی بتوان کاری برای آن کرد. البته یک مقدار هم بازار در مورد تغییر قیمتها مقاومت می‌کند و این که در پشت صحنه چه اتفاقی در حال افتادن است، مشخص نیست.

این عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: اتفاقات بازار ارز داخلی است و ربطی به خارج ندارد. من بارها گفته‌ام که تحریمها و فشارهای خارجی تنها 20 درصد روی اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد.

وی در خصوص انتخاب همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی و اثرش بر بازار ارز بیان کرد: درباره این که آقای همتی مناسب ریاست کلی بانک مرکزی هست یا نه، باید قبل از انتصاب، نظر خواهی می‌شد. حالا که ایشان بر سر کار آمده بهتر است همه از این انتخاب حمایت کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: تنها راه خروج از وضعیت فعلی شفافیت است. بهتر است که بانک مرکزی سامانه‌ای طراحی کند که آنلاین هر ارزی که برای واردات کالایی تامین می‌شود در آن سامانه ثبت شود. سامانه نیما و بازار ثانویه مربوط به تخصیص ارز است و در حیطه وظایف وزارت صنعت، جهاد کشاورزی و یا بهداشت است، اما تامین ارز وظیفه بانک مرکزی است. باید شفاف باشد که هر شرکتی با مجوز کجا چه چیزی وارد کرده است، تا کسی فرصت سو استفاده نداشته باشد.

ارسال نظر: