با چراغ سبز لاریجانی

روحانی در مورد التهابات بازار به مجلس پاسخ خواهد گفت؟!

کدخبر: 2242237

لاریجانی در این سال ها همواره در کنار دولت و روحانی سعی کرده تا فضای مجلس را در همراهی با دولت مدیریت کند. از همین رو اعلام وصول این طرح با ۸۰ امضا در حالی‌که لابی‌ها برای پس‌گیری امضا ادامه دارد قابل تامل است.

نسیم آنلاین :‌ سوال از رئیس جمهور امروز در پنج شاخه توسط علی لاریجانی اعلام وصول شد.

لاریجانی در این سال ها همواره در کنار دولت و روحانی سعی کرده تا فضای مجلس را در همراهی با دولت مدیریت کند. از همین رو اعلام وصول این طرح با ۸۰ امضا در حالی‌که لابی‌ها برای پس‌گیری امضا ادامه دارد قابل تامل است.

سابقه طرح سوال از روحانی در مجلس شورای اسلامی به سال گذشته بر می‌گردد که طی آن، ۱۳۰ نماینده طرح سوال از رئیس‌جمهور را با محوریت وضعیت موسسات مالی و اعتباری طرح کردند. اما در پروسه‌ای طولانی که توسط هیئت رئیسه مجلس طراحی گردید هیچ گاه در صحن علنی مطرح نشد.

هر چند از سال ۹۲ به‌صورت جسته و گریخته طرح سوال از روحانی در رسانه‌ها مطرح می‌شد لیکن نمایندگان آن دوره که بسیاری از آن‌ها سابقه به مجلس کشاندن احمدی‌نژاد را برای پاسخگویی در مجلس هشتم داشتند، هیچگاه به صورت جدی این مسأله را پیگیری نکردند.

اما با بحران موسسات مالی بار دیگر طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شد. نمایندگان لابیِ گسترده دولتی ها در کنار تعلل هیئت رییسه را عامل عدم اصلی عدم حضور رئیس جمهور برای پاسخگویی دانسته بودند.

دولتی‌ها وجه المصالحه‌ی پس گرفتن امضا‌های طرح را دادن امتیازهای خاص به برخی حوزه های انتخابیه در کنار وعده تغییر و جابه جایی افراد در پست های مختلف، از بخشداری و فرمانداری گرفته تا معاونین استاندار، قرار داده بودند و موفق شدند تا تعداد امضاها را به کمتر از ۷۳ امضا برسانند.

از همین رو وقتی تعدادی از اعضای اصلاح‌طلب فراکسیون امید در روزهای ابتدایی سال بحث طرح عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس را مطرح کردند تحلیلگران آن‌را نه اقدامی جدی برای پاسخگویی دولت که تلاشی برای امتیازگیری دانسته بودند.

علی مطهری نائب رئیس مجلس ۲۷ تیرماه سال گذشته تعویق افتادن ارجاع سوال به کمیسیون مربوطه را تخلف دانست و گفت :‌هیئت رئیسه قصد داشت با برگزاری جلسه‌ای بین نمایندگان رئیس‌جمهور و چند تن از سوأل‌کنندگان تفاهم و توافقی ایجاد کند که این کار به سرانجام نرسید .

اما امروز در حالیکه رئیس جمهور حتی از حضور در یک برنامه تلویزیونی برای ارائه گزارش عملکرد خود برای مدیریت کشور و پایان دادن به التهاباتی که در بازار سکه و ارز و بالتبع آن در جامعه صورت داده است خودداری میکند، این اقدام مجلس را باید به فال نیک گرفت.

باید منتظر ماند و دید رئیس جمهور در فرصت یک ماهه‌ای که برای حضور در صحن علنی دارد چه موقعی به مجلس خواهد آمد و در پاسخ به محورهای پنج‌گانه زیر چه خواهد گفت:

۱- عدم موفقیت دولت در کنترل قیمت کالا و ارز

۲- استمرار تحریم های بانکی

۳- عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری

۴- رکود اقتصادی شدید چندین ساله

۵- افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی

ارسال نظر: