نگاهی به روابط عربستان سعودی و عراق

عربستان و پل‌های خراب شده‌ دیپلماتیک

کدخبر: 2242310

 چیزی که سعودی‌ها یا نمی‌دانند و یا نمی‌خواهند که بدانند، این است که اختلافات آن‌ها با دولت عراق، با چند هدیه ساده و لبخندی اجباری حل نخواهد شد. طی ۱۵ سالی که از حمله آمریکا به عراق می‌گذرد، بغداد و ریاض تنش‌های بسیاری با‌هم داشته‌اند که بسیاری از آن‌ها منشأ ایدئولوژیک و اعتقادی داشته است.

نسیم آنلاین :‌محسن حیات:‌ پس از ادعای بلومبرگ مبنی بر توافق عراق و عربستان برای تجارت برق، سخنگوی وزارت نیرو عراق هرگونه واردات برق از عربستان سعودی را تکذیب کرد. این اولین تلاش سعودی ها برای نزدیک شدن به عراق نبوده؛ خصوصاً با محکم‌تر شدن پیوند دو کشور ایران و عراق. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به روابط پر فراز و نشیب عربستان و عراق و نقش ایران در این رابطه.

تلاش ناموفق سعودی ها

اواسط تیر‌ماه امسال بود که سخنگوی وزارت برق عراق از توقف جریان برق صادراتی ایران به عراق خبر داد. وی دلیل این امر را دیر‌کرد بغداد در پرداخت بدهیِ خود به تهران اعلام کرد. این اتفاق همزمان با شروع گرم‌ترین بازه زمانی در کشور، یعنی ماه های تیر و مرداد صورت گرفت. اما با گذشت چند روز از اعلام این خبر، زمزمه هایی مبنی بر توافق عراق و عربستان برای انتقال برق با یک چهارم قیمتی که ایران به عراق می‌فروخت، مطرح شد. بر این اساس، عربستان در طی یک‌ سال اقدام به ساخت نیروگاهی با تولید 3000 مگاوات برای صادرات به عراق می‌کند. همچنین پیشنهاد عربستان برای تأمین 9500 مگاوات برق عراق از طریق نیروگاه های برق و نیروگاه های خورشیدی تا سال 2023 ، واکنش گسترده رسانه ها را در پی داشت. با گرم شدن بازار شایعات، وزارت برق عراق طی بیانیه ای در سی‌ام جولای، هرگونه توافق این کشور با عربستان را تکذیب کرد. "مصعب مدرس" سخنگوی وزارت برق عراق، ضمن تکذیب گزارش "بلومبرگ" در این رابطه، اعلام کرد که عربستان صرفاً پیشنهاد ساخت یک نیروگاه 3000 مگاواتی را داده که هنوز توسط مقامات عراقی تأیید نشده.

با توجه به جایگاه مهم عراق در معادلات منطقه، عربستان طی چند سال گذشته با‌توجه به روند اضمحلالی که تروریست های تحت حمایتش در عراق و سوریه گرفته‌اند، تلاش کرده تا بتواند روزنه نفوذی برای اعمال سیاست های خود و کم کردن نقش ایران در عراق ایجاد کند که البته با شکست مواجه شده.

ثروت لزوماً قدرت نمی‌آورد

2017 برای عربستان سعودی سال خوبی نبود. شاید بدترین خبر برای سعودی‌ها در این سال، نامه سردار سلیمانی به رهبر انقلاب مبنی بر پایان کار داعش بود که به معنای بی‌ثمر ماندن میلیارد‌ها دلار سرمایه سعودی‌ها تلقی می‌شد. عربستان سعودی که در طی این سال‌ها با خرج هزینه‌های هنگفت و راه انداختن حمام خون در منطقه، نتوانست اهداف خود را پیش ببرد تصمیم گرفت تا به اقدامات سیاسی روی بیاورد. رویه‌ای که نه تنها عربستان، بلکه دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز شامل می‌شد: تلاش برای ایجاد توازنی در صحنه سیاسی عراق. از پیام ملک سلمان مبنی بر ساخت یک استادیوم فوتبال در عراق به عنوان هدیه گرفته تا دعوت رسمی شخصیت‌های سیاسی این کشور مانند حیدر العبادی و مقتدی صدر؛ و این‌بار هم وعده‌هایی درزمینهٔ انرژی.

چیزی که سعودی‌ها یا نمی‌دانند و یا نمی‌خواهند که بدانند، این است که اختلافات آن‌ها با دولت عراق، با چند هدیه ساده و لبخندی اجباری حل نخواهد شد. طی 15 سالی که از حمله آمریکا به عراق می‌گذرد، بغداد و ریاض تنش‌های بسیاری با‌هم داشته‌اند که بسیاری از آن‌ها منشأ ایدئولوژیک و اعتقادی داشته است. طی سال‌های سختی که عراق با بحران‌های بسیاری نظیر تروریسم، اشغال، بیکاری و وضعیت بد اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم‌ کرده، ایران همواره به عنوان همسایه ای قابل اعتماد و بر اساس منافع موازی و مشترک، به کمک همسایه غربی خود شتافته است. همین امر باعث شده تا ملت و دولت عراق طی این سال ها همسایه خوبِ خود را از همسایه بد تشخیص دهند. چیزی که با قاطعیت می‌توان گفت این است که تلاش‌های ریاض برای اختلاف افکنی بین کشور‌های محور مقاومت کم نخواهد شد و از فتنه انگیزی سعودی‌ها در آینده نیز نباید تعجب کرد.

ارسال نظر: