مدیرعامل شاپرک:

مسدود کردن درگاه‌های اینترنتی قماربازان نیازمند دستور قضایی است

کدخبر: 2246860

در صورت بروز تخلف احتمالی در شبکه پرداخت نباید رسانه‌ای شود زیرا با رسانه‌ای شدن آن فرهنگ ساخته شده دوباره تخریب خواهد شد و افزود که کلاهبرداران و متخلفان متوجه شده و سراغ راه دیگر خواهند رفت و در اکثر کشورهای دنیا برای اعلام تخلفات شبکه پرداخت الکترونیک بسیار محتاط  هستند.

« نود اقتصادی » - مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت، گفته درگاه‌هایی که کد صنفی آنها با موضوع فعالیت اعلام شده، مغایرت داشته باشد مسدود می‌شوند و خبر داده که در سال 96 دستکم 550 درگاه متخلف توسط شاپرک مسدود شده است.

محسن قادری در گفتگو با « نود اقتصادی» تاکید کرده که با کنترل‌های اعمال شده از ناحیه شرکت شاپرک و همکاری مراجع صاحب صلاحیت، متخلفان از شبکه پرداخت الکترونیک در حال مهاجرت هستند که براین اساس دیگر در دامنه نطارتی شاپرک هم قرار نمی‌گیرند.

وی افزوده براساس الزامات اعلام شده از جمله مغایرت در کد صنفی با موضوع فعالیت و اعلام مراجع قضایی درگاه‌های متخلف مسدود می‌شوند.

قادری درباره مسدود کردن درگاه‌های قمار اینترنتی هم گفت که شرکت شاپرک توان کافی برای نظارت بر شبکه پرداخت را دارد اما مرجع تشخیص جرم نیست و تشخیص جرم با نهاد دیگری بوده، بنابراین در صورت وقوع جرم و اعلام دستگاه قضایی، درگاه متخلف بسته می‌شود.

به گفته وی، برای جلوگیری از فعالیت درگاه‌های قمار اینترنتی، اتفاق نظر جدی وجود داشته و قرار شده تا با نهادهای ذیربط، فرایندی مشخص تعریف و براساس آن دستور کار اقدام شود.

مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت گفته که کلاهبرداری ریشه کن نمی‌شود، چون متخلفان همواره دنبال یافتن راهی جدید برای ادامه فعالیت خود هستند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری مختص ایران نبوده اما در ایران نظارت بر فعالیت‌ها کنترل شده تر است، تصریح کرد که آمار کلاهبرداری در کشورهای دیگر به مراتب بیشتر بوده اما آنها مسائل کلاهبرداری خود را انتشار نمی ‌دهند.

قادری گفت که نظارت شاپرک بر شبکه پرداخت بسیار جدی بوده اما مردم هم در حین انجام عملیات پرداخت اینترنتی باید دقت عمل بیشتری به خرج دهند چون کلاهبرداران با مهارت بالایی دامنه‌ها را تغییر می‌دهند.

وی درباره ایجاد محدودیت در شبکه پرداخت هم توضیح داد که تصمیمات بانک مرکزی دارای چندین بعد بوده که یکی از ابعاد آن را می‌توان مبارزه با پولشویی و جلوگیری از مشکلات اجتماعی برای افراد جامعه در شبکه پرداخت ذکر کرد اما چنانچه مشکلاتی برای برخی صاحبان مشاغل در حین جابجایی ارقام بالاتر به وجود آمده باشد، در صورت توجیه و صلاحدید، سقف پرداخت برای آنها تغییر می کند.

مدیر عامل شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت گفت که در سال 93 نسبت اسکناس و مسکوکات در دست اشخاص به نقدینگی بالای 6 درصد بوده که امروز این رقم به 2.4 درصد رسیده که این امر نشان می دهد بیشتر خریدها از طریق کارت انجام شده و نتیجه گرفت که درروند خرید،کاهش استفاده از اسکناس جدی بوده به رقم صفر نمی رسد و کشور به جامعه بدون اسکناس تبدیل نخواهد شد.

وی، درباره امکان استفاده از بیت کوین در سامامه پرداخت هم گفت که در حال حاضراستفاده از بیت کوین خلاف قانون بوده و شاپرک هم ما تابع سیاست های بانک مرکزی است.

به گفته قادری با توجه به ممنوعیت استفاده از بیت کوین، شاپرک با امکانات موجود خود جلوی آن را خواهد گرفت و اجازه نمیدهد از شبکه پرداخت استفاده‌ای بابت بیت کوین صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت گفت که در سال گذشته و به صورت غیررسمی شنیده که مواردی برای استفاده از بیت کوین در شبکه پرداخت الکترونیک صورت پذیرفته اما به صورت رسمی موردی گزارش نشده و در این راستا، تذکرهای لازم داده شده است.

وی، تایید کرد که در صورت بروز تخلف احتمالی در شبکه پرداخت نباید رسانه‌ای شود زیرا با رسانه‌ای شدن آن فرهنگ ساخته شده دوباره تخریب خواهد شد و افزود که کلاهبرداران و متخلفان متوجه شده و سراغ راه دیگر خواهند رفت و در اکثر کشورهای دنیا برای اعلام تخلفات شبکه پرداخت الکترونیک بسیار محتاط هستند.

قادری، درباره بیمه کردن امنیت پرداخت توسط شرکت‌های بیمه‌ای هم اذعان داشت که در شرایط فعلی یکی از مشکلات عدم آگاهی از میزان ریسک تراکنش‌ها بوده زیرا شرکت‌های بیمه‌ای باید بدانند که در چه سطح و با چه مبلغی ریسک تراکنشها را پوشش میدهند.

به گفته وی، تاکنون مذاکره‌ای با شرکت شاپرک برای پوشش ریسک خدمات پرداخت الکترونیک از ناحیه شرکت‌های بیمه‌ای نشده و افزود که پوشش ریسک اگر منافع اقتصادی نداشته باشد، شرکت‌ها وارد آن نمی‌شوند.

ارسال نظر: