مردم چه نمره‌ای به قالیباف دادند؟

کدخبر: 2247245

بررسی میزان رضایت شهروندان تهرانی از شهردار اسبق تهران

به گزارش فارس، بررسی نظرسنجی‌های انجام شده در چند ماهه اخیر پیرامون عملکرد محمدباقر قالیباف دردوره ۱۲ ساله شهرداری تهران و بازبینی جزئیات این رای گیری‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌های متعددی در زمینه ارائه خدمات شهری در طول این دوازده سال حاصل شده است.

پیش‌تر و بعد از پایان کار قالیباف در شهرداری و تحویل کرسی ساختمان بهشت به شهردار جدید، آمار نظر سنجی کانال افسران جوان جنگ نرم در خصوص میزان رضایت مردم از عملکرد قالیباف در شهرداری- که نتایج آن در سایت خبری فردا نیوز منتشر شد-۱ نشان می‌دهد که در میان ۱۵۴۳۲۱ عضو کانال در مرداد ماه ۹۶، ۸۸% شرکت کنندگان که حدود سیزده هزار نفر را دربر می‌گیرد به نحوه مدیریت شهری قالیباف رای «عالی» دادند، هزار نفر که معادل ۷% آرای این نظرسنجی بودند نیز عملکرد ایشان را «خوب» ارزیابی کردند و مجموعاً تنها ۶۴۴ نفر از بیش از چهارده هزار نفر رای دهنده در این نظرسنجی مدیریت قالیباف را متوسط و یا ضعیف دانستند.

اما گزارش سایت آخرین خبر از نظرسنجی‌های جدیدتری که از مردم نسبت به میزان رضایت از شهردار دوره قبل صورت گرفته آمار جالبی را در خصوص عملکرد قالیباف در شهرداری بیان می‌کند. در میان نظرات مختلف جمع آوری شده، میانگین ۷۷% مردم وضعیت حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مترو) را در پایان کار قالیباف در شهرداری، بهتر از قبل دانستند و درواقع به بهبود و پیشرفت سطح حمل و نقل عمومی اشاره کردند. ۶۶% آرای داده شده نیز بیانگر پیشرفت و ارتقای سطح زیباسازی شهر و ایجاد فضای سبز در پایتخت است. هم چنین یکی از مهم‌ترین ارقام و آمارها، آمار رضایت ۵۵ درصدی مردم از بهبود جمع آوری پسماند و زباله در تهران است که پیشرفت چشمگیر این فرآیند نسبت به سال‌های گذشته کاملا مشهود بوده است. هم‌چنین رای مثبت ۴۳ درصدی مردم به ساخت پیاده رو‌ها نیز یکی دیگر از نمرات مثبت کارنامه قالیباف در شهرداری است.

نظرسنجی صورت گرفته در میان مردم نشان داد تنها ۳۰% شهروندان تهرانی از فساد اداری و رشوه در شهرداری خبر شکایت کردند و ۷۰% دیگر اشاره‌ای به وجود رانت و رشوه در شهرداری نکردند. اما نظرسنجی اخیری که دنیای اقتصاد به عمل آورده و نتایج آن را در سایت خود منتشر ساخت نشان دهنده آن بود که رضایت ساکنان مناطق جنوبی تهران از زندگی در پایتخت بیش از ساکنان نواحی شمالی شهر بوده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد مردم ساکن نیمه جنوبی شهر، به دلیل فرصت‌های شغلی بیشتر و مناسب‌تر، امکان پیشرفت در جایگاه و نیز امکانات شهری متعدد، تهران را برای زندگی مناسب‌تر از شهر‌های دیگر می‌دانند. ۳ در مجموع آمار گردآوری شده، ۷۰% ساکنان تهران، این شهر را حائز امکانات متمایز و ویژگی‌های مطلوب زندگی می‌دانند که ۴۰ درصد آن‌ها از میان ساکنان جنوب شهر و ۳۰ درصد متعلق به مناطق پنج گانه شمال شهر هستند. همین آمار نشان می‌دهد گرچه مردم مناطق پایین شهر از سرانه خدمات و رفاه شهری کمتری برخوردارند، اما از زندگی در تهران راضی بوده‌اند. درمیان آرا داده شده، تنها حدود ۸% از ساکنان شمال تهران و ۲% از ساکنان محله‌های جنوبی اذعان داشتند که تهران هیچ ویژگی مناسبی برای سکونت و زندگی ندارد. در این میان رضایت جوانان کمتر از ۳۰ سال، افراد تحصیل کرده و دانشجویان و هم‌چنین مجرد‌ها از زندگی در تهران بیشتر از سایرین بوده است. رضایت بیشتر قشر تحصیل کرده نشان دهنده آن است که امکانات و خدمات شهری تهران توانسته تا حد قابل توجهی مطلوب آینده سازان کشور باشد که این آمار هم چراغ روشنی در کارنامه ۱۲ ساله شهرداری تهران در زمان ریاست قالیباف می‌باشد.

گرچه مطمئناً در هر مدیریتی در کنار نقاط قوت، نقاط مبهم و ضعیفی نیز به چشم می‌خورد، اما مقایسه عملکرد شهرداری قالیباف با شهرداری دوره پس از او نشان دهنده آن است که برآیند بردار عملکرد شهردار پیشین همچنان به سوی نقاط قوت قرار دارد. همچنی محمد باقر قالیباف عنوان هشتمین شهردار برتر جهان را در سنوات کاری‌اش دارد.

ارسال نظر: