تردیدهای کابینه رژیم صهیونیستی؛ عامل پیروزی حماس در دو ماه گذشته

۲ گزاره رژیم صهیونیستی برای مقابله با راهکارهای ابتکاری مقاومت

کدخبر: 2247714

حماس و مقاومت فلسطین از روزهای ابتدایی فروردین امسال با ابتکار «راهپیمایی بازگشت» و «بادبادک‌های آتشین» به منظور کاهش محاصره، معادلات نوارغزه را برای اسرائیل کاملاً دگرگون کردند. تداوم و گسترده شدن استفاده فلسطینیان از بادبادک‌های آتشین کاملاً امنیت شهرک‌های اطراف نوارغزه را با چالش روبرو کرد.

نسیم آنلاین *: در دو ماه گذشته مرزهای نوار غزه بارها شاهد تنش و درگیری‌های متنوع میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی بود. در آخرین تبادل آتش که در هفته سوم مردادماه شاهد بودیم 180 راکت و خمپاره توسط حماس به سوی سرزمین‌های اشغالی شد که براثر آن 7 غیرنظامی زخمی شدند و 173 بار آژیر خطر حمله موشکی به صدا درآمد. این در حالی است که به ادعای رسانه‌های صهیونیستی سامانه گنبد آهنین تنها و فقط 30 راکت را سرنگون کرد؛ اتفاقی که باری دیگر مرگ کارآمدی گنبد آهنین را به رخ کشید.

تردید در اذهان کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی

کابینه امنیتی تل‌آویودر هفته گذشته برای تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت نوار غزه حداقل سه جلسه برگزار کرده است اما هنوز به راهبردی مشخص دست نیافته است. دلیل این مسئله چالش پیش روی تل‌آویو برای تقابل با نوار غزه است.

حماس و مقاومت فلسطین از روزهای ابتدایی فروردین امسال با ابتکار «راهپیمایی بازگشت» و «بادبادک‌های آتشین» به منظور کاهش محاصره، معادلات نوارغزه را برای اسرائیل کاملاً دگرگون کردند. تداوم و گسترده شدن استفاده فلسطینیان از بادبادک‌های آتشین کاملاً امنیت شهرک‌های اطراف نوارغزه را با چالش روبرو کرد. نفتالی بنت وزیر تندرو کابینه نتانیاهو در خصوص موفقیت حماس در استفاده از بادبادک‌های آتشین اعتراف می‌کند: «...اگر ما همان زمانی که بادبادک‌های آتش‌زا یک یا دو عدد بود، سیاست شلیک را در پیش می‌گرفتیم، به هزاران عدد نمی‌رسیدیم. راه‌اندازان این بادبادک‌ها در هر صورت تروریست هستند و ما باید این کانون‌ها را به شیوه کانون‌های تروریستی، نابود کنیم.»

تل‌آویو برای تهدید مقاومت دور جدیدی از حملات به غزه را از دو ماه گذشته آغاز کرد؛ اما واکنش مقاومت به این حملات دور از انتظارِ سران ارتش اسرائیل روبرو شد. حماس با واکنش‌های جدی و گسترده در هر نوبت از حمله جنگنده‌های اسرائیلی، معادلات را کاملاً به هم‌ریخت. حال با گذشت دو ماه از حملات مختلف و مقطعی تل‌آویو به نوارغزه و پایگاه‌های مقاومت، نه تنها بادبادک‌های آتشین و راهپیمایی‌های بازگشت متوقف نشده بلکه یکی از اهرم‌های بازدارندگی تل‌آویو که حملات مقطعی بود هم کاملاً خنثی و بی‌اثر شده و نوارغزه در آستانه جنگی جدید قرارگرفته است.

۲ گزاره رژیم صهیونیستی برای مقابله با راهکارهای ابتکاری مقاومت

گزینه نخست آن است که وضعیت کنونی و ابتکارات حماس را بپذیرد و با طرح آتش‌بس، کاهش محاصره غزه را با سلاح جدید حماس یعنی بادبادک‌های آتشین معامله نماید.

گزینه دوم پیش روی صهیونیست‌ها، تداوم حملات و آغاز جنگی تمام‌عیار مانند جنگ 51 روزه به امید تغییر رفتار حماس و عقب‌نشینی مقاومت فلسطین از ابتکارات جدیدش برای کاهش محاصره نوارغزه است.

به نظر می‌رسد حماس تاکنون در تحقق خواسته خود یعنی تحمیل شرایط جدید به تل‌آویو موفق بوده است؛ اما تل‌آویو برای آنکه مجبور به پذیرش خواسته‌های حماس نشود تاکنون سعی کرده زمان بخرد تا مجبور به پذیرش آتش‌بسی جدید و کاهش محاصره نشود. در دو ماه گذشته دو بار رسانه‌ها از تحقق آتش‌بسی با میانجی‌گری مصر میان غزه و تل‌آویو خبر داده‌اند که هیچ‌کدام از سوی صهیونیست‌ها تکذیب نشد. هرچند این آتش‌بس‌ها در کنار تداوم رفتارهای ماجراجویانه اسرائیل نشان می‌دهد ارتش این رژیم در انتخاب دو گزینه پیش رو بسیار مردد است.

این تردید و عدم موفقیت ارتش تل‌آویو در کنترل بادبادک‌های آتشین و راکت‌های حماس در میان افکار عمومی هم کاملاً نمایان است. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی به‌عمل‌آمده در پایگاه اینترنتی روزنامه عبری زبان معاریو نشان می‌دهد که 64 درصد صهیونیست‌ها از عملکرد دولت بنیامین نتانیاهو در مقابل حماس در دور جدید درگیری‌ها در نوار غزه ناراضی هستند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها 29 درصد از شرکت کنندگان سیاست‌های نتانیاهو در قبال حماس را موافقت‌آمیز دانسته‌اند و 48 درصد گفته‌اند موافق آغاز جنگی جدید علیه غزه هستند و 41 درصد نیز با این مسئله اعلام مخالفت کرده‌اند.[1]

جمع‌بندی

بر اساس نظرسنجی‌ای که در بالا اشاره شد، تقریباً نیمی از جمعیت خواهان جنگ چهارم و نیمی دیگر به نوعی خواهان آتش بش و مخالف ماجراجویی جدید علیه غزه‌اند؛ این مسئله نشان می‌دهد که مسئولین صهیونیست نه تنها در عملکرد دچار تردیدند، بلکه این تردید موجب شده نتوانند خط رسانه‌ای مناسب و هدفمندی را برای توجیه و اقناع افکار عمومی خود دنبال کنند.

با این وضعیت به نظر می‌رسد تنش میان نوارغزه و رژیم صهیونیستی با حملات مقطعی جنگنده‌های تل‌آویو و پاسخ‌های قاطعانه راکتی مقاومت فلسطین تداوم برای روزهای آتی ادامه خواهد داشت؛ تداوم این وضعیت تل‌آویو را دچار چالش و بحران مضاعفی ناشی از فشار افکار عمومی و از دست دادن اهرم بازدارندگی‌اش خواهد نمود. باید دید مسئولین تل‌آویو جنگ چهارم را برای این وضعیت انتخاب خواهند کرد یا با آتش‌بسی جدید به برخی از خواسته‌های حماس برای کاهش محاصره نوارغزه تن خواهند داد؟ هر کدام از انتخاب‌ها برای حماس در مقطع کنونی یک پیروزی است. زیرا آغاز جنگ جدید هم بسیار زود به آتش بس ختم خواهد شد و حماس مانند جنگ های پیشین با رو کردن جدیدترین ابتکارات و سلاح های جدیدش به فضل الهی پیروز خواهد بود.

[1] https://www.isna.ir/news/97051909997

*-محمدمحسن فایضی - کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظر: