افشانی مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است

کدخبر: 2247907

شهردار تهران، مشمول قانون به کار گیری بازنشستگان می‌شود یا خیر؟

به گزارش صبح‌نو، یکی به‌خاطر بیماری و دیگری به‌خاطر کهنسالی از بهشت رانده می‌شود، اما به راستی دلیل اخراج مدیران شهری از بهشت چیست؟ آیا از ابتدا آقای محسن هاشمی، باید شهردار می‌شد یا آنکه یکی از اصول‌گرایان باید به صحن شورا ورود پیدا می‌کرد تا تریبون از دست رفته باز‌گردد. اتفاقی که همچنان اصلاح‌طلبان زیر بار آن نمی‌روند.

اصلاح قانون منع بازنشستگی در مجلس تصویب شد اما ماجرای عجیب آن است که یکی از سایت‌های معتبر وابسته به اصول‌گرایی پیش از این خبر خداحافظی افشانی تا شب عید را داده بود. اخباری که بر سر شهردار سابق هم آمد و این رسانه رفتن نجفی تا عید را نوید داد.

گرچه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ذات خود کمک بسیاری به سیستم مدیریتی کشور می‌کند و قانون قابل دفاعی است اما آثار این قانون برای مدیریت شهری زیان ده است، چرا که باز هم در کم‌تر از چند ماه باید وقت زیادی از شوراییان برای انتخاب شهردار بگذرد ولی این‌بار فکرِ آن جای کار هم شده است و محسن هاشمی را جایگزین افشانی دانسته‌اند.

در این راستا تسنیم به نقل از آقای مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران نوشته است: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فرصت جدیدی را برای حضور جوانان می‌دهد ضمن اینکه شهردار تهران نیز بازنشسته است و باید جای خود را به فرد دیگری بسپارد. مجمع نمایندگان استان تهران گفت: نباید افراد و مدیران را در هر بخش و سازمانی به دلایل مختلف از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی کرد.

از سوی دیگر، آقای محسن علیجانی درپاسخ به این سؤال که آیا برای اعمال قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان درباره شهردار تهران نیاز به استفساریه است، گفت: مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان یکی از طرح‌های اثرگذار درکشور است، با توجه به شرایط اشتغال کشور و اینکه بسیاری از بازنشستگان در مشاغل دوم فعالیت می‌کنند، باید شرایط را برای فعالیت جوانان فراهم کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق اظهارات مسوولان سازمان اموراداری و استخدامی این قانون شامل 110‌نفر می‌شود، اما بررسی نمایندگان در مجلس نشان می‌دهد که این قانون شامل 400‌مدیر تراز بالا و در مجموع در قوای سه‌گانه، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی 4000 نفر مشمول این قانون می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان فضای قابل قبولی میان جوانان درباره توجه به اشتغال این قشر ایجاد کرد، افزود: این قانون شامل همه مدیران مورد تاکید درقانون از جمله شهردار تهران و تمامی نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری و جهادانشگاهی نیز است، ضمن اینکه بحث شهرداری‌ها درمشروح مذاکرات مجلس نیز مطرح شده است؛ بنابراین پس از تصویب نهایی قانون تمامی افراد مشمول این قانون باید نسبت به اجرای قانون اقدام کنند.

علیجانی با بیان اینکه به جای افراد بازنشسته با سنین بالا باید از افراد جوان تحصیل کرده استفاده کرد، گفت: البته این قانون تا حدودی سلبی است، یعنی تنها به بحث عدم فعالیت برخی افراد اشاره کرده و به جذب جوانان هیچ اشاره‌ای نشده است؛ چون منع به‌کارگیری سلبی بوده و به چگونگی استفاده از ظرفیت جوانان درپست‌های مدیریتی هیچ اشاره‌ای نشده است، البته این طرح برای شرایط فعلی کشور بوده و با توجه به افزایش بیکاری باید ظرفیت‌ها را برای فعالیت جوانان فراهم کرد؛ لذا اگر مشکل اشتغال درکشور وجود نداشت چنین قانونی به هیچ عنوان مصوب نمی‌شد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به اینکه درقوانین این چنینی نباید استثنائات زیادی قائل شد، گفت: نمی‌توان افراد و مدیران را درهربخش و سازمانی به دلایل مختلف از این قانون مستثنی کرد، بنابراین تمامی افراد مشمول این قانون باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

ارسال نظر: