نگاهی به فیلم ابوقریب

«ابوقریب»؛ یک اکشن واقعی ایرانی!

تنگه ابوقریب در راه سینما

تنگه ابوقریب با شیوه روایت خاص و کارگردانی دقیق و اجرای چشم‌نواز جلوه‌های ویژه و به لطف بازی‌های درخشان و در اندازه بازیگرانش می‌تواند نمادی از یک فیلم موفق در ژانر جنگی سینمای ایران باشد که زین پس دیگر آثار با توجه به آن سنجیده شوند.

نسیم آنلاین: ابو قریب با یک سکانس شوخ و شنگ و سرحال و معرفی زوج جذاب «جدیدی-عزتی» آغاز می‌شود و در همان پلان اول شیوه فیلم‌برداری خاص و نظاره‌گر خود را به رخ تماشاگر می‌کشاند و طی یک روند منطقی ضرب‌آهنگ فیلم را افزایش می‌دهد و در همین منوال تمام داستان خود را هم تعریف می‌کند؛ داستانی که در واقع یک ناداستان (نان فیکشن) کلاسیک است.

چهار مردی که شمایل تیپیکال جنگ‌آوران و رزمنده‌ها را ندارند با رابطه‌ای ساده و دوستی‌ای باورپذیر کنار هم قرار می‌گیرند و به کارگردان و دوربین سیالش، که ماحصل فرم و دکوپاژی خلاقانه است، این امکان را می‌دهند که به‌راحتی میان آن‌ها گردش کند و بتواند داستان روابطی انسانی را در پس‌زمینه مقاومتی جانانه و خونین نمایش دهد.

در سینمای اکشن و به خصوص سینمای ژانر جنگی همیشه از چند فیلم سینمایی هالیوودی به عنوان متر و معیار اجرای جلوه‌های ویژه نام می‌برند و موفقیت اجرای اکشن دیگر فیلم‌ها را نسبت به آن‌ها می‌سنجند.

«اینک آخرالزمان» و «نجات سرباز رایان» از جمله این فیلم‌ها هستند که علاوه بر اجرای فوق‌العاده سنگین جلوه‌های ویژه سعی در ایجاد حس همدلی و سمپاتی با بیننده خود دارند تا خلاء دو قطبی حق و باطل را درصحنه‌های جنگی که اساساً مناسباتش به گونه ی دیگری است، به وجود بیاورند.

تنگه ابوقریب با شیوه روایت خاص و کارگردانی دقیق و اجرای چشم‌نواز جلوه‌های ویژه و به لطف بازی‌های درخشان و در اندازه بازیگرانش می‌تواند نمادی از یک فیلم موفق در ژانر جنگی سینمای ایران باشد که زین پس دیگر آثار با توجه به آن سنجیده شوند.

ابو قریب در نگاه اول فیلمی است سراسر اکشن که می‌توان گفت از دقیقه پانزده تا انتهای آن صدای انفجار قطع نمی‌شود اما به‌واقع هوشمندی‌های کارگردان در پیشبرد فیلم‌نامه و ساخت موقعیت‌هایی که پرسوناژها باید کنشی اثرگذار انجام دهند که در آن پای شرافت و رفاقت و مهم‌تر از همه «حب الوطن» در میان است، فیلم گلوی مخاطب خود را که احتمالاً هرگز هیچ صحنه جنگی را از نزدیک ندیده است می‌چسبد و می‌تواند آن انفجارهای پی‌درپی را با چاشنی احساس همذات پنداری اثرگذار کند و از هر کرانه یک شوک جدید به مخاطبش وارد کند و اجازه نفس کشیدن به او ندهد.

پس از مشاهده فیلم بهت‌زدگی بیشتر از دیگر احساسات در مخاطب باقی می‌ماند. تماشاگری که در طول زمان یک ساعت و نیمه فیلم نوعی پرواز را تجربه می‌کند. پروازی که خیلی زود اوج می‌گیرد و بیشتر زمانش را درنهایت توانایی خود طی می‌کند و در انتهای فیلم با یک فرود نرم و آرام و پایان‌بندی ای غافلگیرکننده، باعث می‌شود که فیلم در ذهن تماشاگرش پایان نیابد و همراه کالبد او به بیرون راه پیداکند و چه موفقیتی بیش‌تر از این برای یک فیلم‌ساز می‌توان در نظر گرفت.

بهرام توکلی، یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های سینمای روشنفکری و موج نوی پس از انقلاب، با ساخت فیلم تنگه ابوقریب توانایی‌های خودش را در یک چالش جدی قرارداد و چیزی که در تمام طول فیلم قابل مشاهده بود، هوش و کاربلدی کارگردان در به‌کارگیری تکنیک‌های فوق‌العاده‌ای مانند کم کردن فریم‌های فیلم در چند صحنه و شناخت خوب او از مدیوم بود.

موفقیت توکلی در صف‌های طولانی سینما و تشویق‌ها و گریه‌های تماشاگران نسل جوان قابل مشاهده است. به افتخار اولین فیلم اکشن واقعی ایرانی!

محمدحسین رضوانی

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟
پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟
داستان عجیب از زندگانی شهید مدافع حرم
فیلم: از خالکوبی و قلیان تا شهادت
اهدای عواید حاصل از فروش بلیت و محصولات فرهنگی به هموطنان سیل‌زده
جشنواره جهانی فیلم فجر «سفیر مهربانی» هلال احمر شد
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو خبر داد
حضور مهمانان خارجی در جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا
۱۹ فروردین و حکاکی انگشتر؛
خرافه یا واقعیت؟ شرف الشمس چیست؟
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با فارس:
مابه‌التفاوت هزینه سفر به عتبات به زائران بازگردانده می‌شود
شایعه است! / هرچه وزارت اطلاعات بگوید قبول دارم
توضیح ضرغامی درباره خروج آرشیو صداوسیما در دوران ریاستش
تحلیلی بر مهمترین نقاط قوت و ضعف سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
صعود جوانان، سقوط پیشکسوت‌ها!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین