بررسی کمک مالی آل سعود برای بازسازی پایتخت داعش!

به نام سوریه به کام تروریست‌ها!

کدخبر: 2251615

کمک مالی ائتلاف غربی در سوریه به میزان ۱۰۰ میلیون دلار توسط عربستان سعودی انجام گرفت تا برای بازسازی شهر«رقه» که مرکز اصلی خلافت گروه تروریستی داعش بود، هزینه شود. شهری که اتاق عملیات فرماندهی و آموزش تروریست‌ها در سوریه بود و تروریست‌ها در زمان اشغال آن مورد حمایت‌های نظامی و مالی غربی‌ها قرار می‌گرفتند.

به گزارش نسیم آنلاین کمک مالی ائتلاف غربی در سوریه به میزان 100 میلیون دلار توسط عربستان سعودی انجام گرفت تا برای بازسازی شهر«رقه» که مرکز اصلی خلافت گروه تروریستی داعش بود، هزینه شود. شهری که اتاق عملیات فرماندهی و آموزش تروریست‌ها در سوریه بود و تروریست‌ها در زمان اشغال آن مورد حمایت‌های نظامی و مالی غربی‌ها قرار می‌گرفتند.

این مبلغ که بزرگ‌ترین کمک مالی به ائتلاف غربی در سوریه محسوب می‌شود در چارچوب تعهد ریاض در جریان همایش وزرای خارجه ائتلاف که 12 ژوییه در بروکسل برگزار شد، قرار است پرداخت شود.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که پیش‌تر اعلام کرده بود، قصد دارد نیروهای این کشور را از سوریه خارج کند، به عربستان پیشنهاد داد چنانچه این کشور مایل به ماندن نظامیان آمریکایی در سوریه باشد باید بهای آن را که چهار میلیارد دلار است بپردازد و ظاهراً ریاض هم این مسأله را پذیرفته است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، با اعلام این خبر عنوان کرد: این کمک مالی برای بازسازی مناطقی که در شمال شرق سوریه از اشغال داعش آزاد شده، از جمله رقه اختصاص می‌یابد.

در گزارش این خبرگزاری آمده است که در ادامه کمک‌های پادشاهی عربستان سعودی که تا کنون صورت گرفته، این 100 میلیون دلار باعث نجات جان انسان‌ها، فراهم کردن زمینه بازگشت شهروندان آواره سوری و کمک به حصول اطمینان از این است که داعش نمی‌تواند بار دیگر سر برآورد و سوریه و همسایگان آن کشور را تهدید کند یا به برنامه‌ریزی انجام حملات در سایر کشورهای جهان مبادرت ورزد.

البته وزارت خارجه آمریکا که هم‌سو با سیاست‌های عبری و عربی در منطقه است از کمک یکصد میلیون دلاری عربستان به سوریه قدردانی کرد و آن را برای ایجاد ثبات و پیشبرد تلاش‌های جاری برای بازسازی سریع مناطق آزاد شده از تصرف داعش ضروری برشمرد.

وزارت خارجه آمریکا از عربستان سعودی به عنوان یک‌عضو پایه‌گذار و شریک اصلی در ائتلاف از ابتدای تشکیل آن نام برده و گفته است که در حالی که کیفیت رهبری را عربستان سعودی از خود نشان داده ستایش می‌کنیم، باید اعلام کنیم که هنوز هم برای جنگ علیه داعش و مخصوصاً ایجاد ثبات در مناطق آزاد شده باید کار بیشتری صورت گیرد.

این دلسوزی آمریکا و ادعای سعودی‌ها برای بازسازی رقه و کمک به مردم این شهر در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این ریاض و ائتلاف غربی از بزرگ‌ترین حامیان تروریست‌ها به اشغالگران در شهر رقه بودند و با فراهم کردن تجهیزات نظامی مدرن موجب آوارگی و ویرانی این شهر و دیگر مناطق سوریه را رقم زدند. عربستان سعودی از آغاز بحران سوریه از گروه‌های تروریستی و مخالف دولت سوریه در این کشور و به خصوص شهر اشغال شده رقه به دست آنها حمایت می‌کرده است.

علاوه بر آن ، در حال حاضر برخی از نیروی نظامی عربستان، امارات و اردن در پایگاه‌های نظامی در غرب شهر«عین عیسی» در حومه شمالی رقه در شرق سوریه حضور دارند که این موضوع بارها از سوی دولت سوریه، مورد اعتراض رسمی قرار گرفته است.

گفته می شود نیروهای موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا به همراه نیروهای دموکراتیک کرد سوریه کنترل مرزهای سوریه و عراق در استان‌های حسکه و نیز منطقه تنف در حومه شرقی حمص را در اختیار دارند و بارها مورد حمایت‌ها نظامی و مالی غرب قرار گرفته‌اند. این کمک‌ها و حمایت‌ها از نیروهای دموکراتیک کرد سوریه تا آنجا پیش رفت که تصمیم بر آن شد تا منطقه خودمختار کردهای سوریه در این شهر شکل بگیرد که با مخالفت دولت سوریه و ترکیه روبه‌رو شد.

آمریکا ازدو سال پیش، به‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی این کشور تحویل داده است. واشنگتن ادعا کرده بود، شناسه این سلاح‌های ثبت شده‌ و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را رهگیری کرده و بازبستانند.

ایالات متحده همچنین شبه‌نظامیان کُرد را مهره مؤثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث تروریست‌ها می‌داند اما همین مسأله باعث بروز تنش‌های شدیدی با ترکیه شده است. آنکارا، واشنگتن و کُردهای شمال سوریه را به تلاش برای ایجاد یک «دولت تروریستی» در مرزهای ترکیه متهم کرده و حتی برای ممانعت از به وقوع پیوستن این طرح، دو بار عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه اجرا کرد.

ینی‌شفق: ریاض از تروریسم در سوریه حمایت می کند

البته رسانه‌های ترکیه هم، با پرداختن به موضوع کمک 100 میلیون دلاری عربستان سعودی به مناطق شمالی سوریه، ریاض را به حمایت از گروه‌های تروریستی توصیف کرد.روزنامه «ینی شفق» با بیان اینکه عربستان سعودی با این اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی در شمال سوریه، پرداخته است، نوشت: «این کمک‌های مالی به سمت شهرهایی مانند رقه که در تصرف نیروهای دموکراتیک سوریه است، روانه خواهد شد.در حالی که سفارتخانه عربستان سعودی در واشنگتن گفته بود 100 میلیون دلار به گروه‌های فعال در شمال سوریه کمک کرده است، ترکیه این اقدام را حمایت از شبه‌نظامیان کُرد و در تقابل با منافع خود می‌داند.استان «رقه» از مناطقی بود که در سال 2013 به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد و پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی به عنوان مرکز امارت اسلامی مورد ادعای تروریست‌های داعش در سوریه معرفی شد.. نیروهای دموکراتیک سوریه هم از نوامبر ۲۰۱۶ عملیات نظامی برای تسلط بر این شهر انجام دادند در نهایت این شهر با مقاومت ارتش سوریه و محور مقاومت همزمان با آزاد شدن موصل عراق از دست تروریست‌های داعش آزاد شد.از رقه به عنوان خطرناک‌ترین قلعه گروه تروریستی داعش و اتاق فرماندهی در حومه دیرالزور و کرانه شرقی رودخانه فرات نام برده می‌شد.

رقه از این جهت برای تروریست‌ها حائزاهمیت بود که با سه استان راهبردی «دیرالزور»،«حسکه» و«حلب» همسایه است، همچنین وجود فرودگاه در این شهر و همجواری با رودخانه فرات، اهمیت آن را دوچندان می کرد .ابوبکر البغدادی خلیفه خود خوانده داعش با اعلام مرکزیت رقه به عنوان خلافت داعش در نظر داشت تا از این طریق برسرتاسر منطقه غرب آسیا مسلط باشد.نیروهای ارتش سوریه با حمایت نیروهای محورمقاومت، آخرین تجمعات تروریست‌های داعشی این شهر را مهرماه سال گذشته شکست دادند تا این شهر از اشغال تروریست‌ها آزاد شود.

منبع: صبح نو

ارسال نظر: