کلاهبرداری استارتاپی؛ أخذ پول زور در روز روشن

عنوان

اخیرا روند شکایت از فعالان حاضر در شبکه استارتاپ‌های حمل‌ونقل آنلاین و پیک موتوری‌ها فزونی یافته و کاربران فضای مجازی را با مشتی سودجو مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پویا؛ با رواج فرهنگ استارتاپی در کشور و تمایل جوانان صاحب ایده برای راه اندازی کسب وکارهای کوچک با نرخ بهره وری بالا، باعث شکل گیری نوعی به ظاهر کسب وکارها شده که تنها منافع مالی را هدف گذاری کرده و رسالتی جز این برای خود قائل نیستند.

سوای از سرمایه گذاری در هر بخشی که مباحث مالی را دنبال می کند، کسب وکارها همواره در دل فرهنگ جوامع تعریف می شوند که به نوعی با تکیه بر این پیش نیاز می توانند اقدام به برندسازی کرده و جای خود را در بین رقبا باز کنند.

اما با توجه به موج راه اندازی استارتاپ ها که اکنون کشور ما را نیز در برگرفته، روزانه شاهد افتتاح و راه اندازی بیزینس هایی حداقل در قامت یک اپلیکیشن موبایل با گردش مالی های بالا هستیم که شاید برخی کسب وکارهای سنتی را به رسما به چالش بقا دعوت می کند.

چالشی که گاهی با توجه به مبنا قرار دادن منافع مالی، به چالشی برای خود استارتاپ ها نیز تبدیل شده و موجی از نارضایتی را برای آنها در جامعه به وجود آورده که نهایتا از اعتماد مخاطبانش کاسته و نهایتا به انزوای دائمی آن منجر شده است.

شاید استارتاپ ها با توجه به ماهیت شان، کمتر خود را درگیر مطالعه و توجه به نقاط بحرانی یک کسب وکار می کنند و از این زمانی به فکر چاره می افتند که دیگر دیر شده و باید بساط شان را از بازار رقابت جمع کنند.

یکی از بازارهای جذاب استارتاپی، برندهای فعال در بخش حمل ونقل عمومی و تحویل مرسولات هستند که به نسبت سایر استارتاپ ها، جای خود را به شکل بهتری در جامعه ما باز کرده اند و اغلب کاربران گوشی های هوشمند در تعامل با بسترهای فراهم شده توسط آنها هستند.

فراگیری خدمات این استارتاپ ها چالش هایی را نیز به همراه داشته است؛ تا زمانیکه ضریب نفوذ برندها به جایگاه قابل قبولی نرسیده، تلاش می کنند تا با حفظ کیفیت خدمات دهی در بالاترین سطح ممکن، رضایت کاربران را در بالاترین حد نگه دارند اما به میزانی که جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده و ضریب نفوذشان افزایش می یابد، به همان میزان از کیفیت خدمات شان کاسته می شود.

این رویه فراگیر است و تمامی برندها و با هر نوع خدماتی را مورد خطاب قرار می دهد؛ بدترین حالت ممکن نیز زمانی اتفاق می افتد که برند با تکیه بر اسم و رسم خود دیگر پاسخگوی سوالات و پیگیر دغدغه های مخاطبانش نیست که این موضوع قطعا آفت و ضربه ای مستهلک برای استارتاپ ها به شمار خواهد رفت.

اخیرا گزارش های مردمی از افت کیفیت خدمات دهی یکی از استارتاپ های حمل ونقل بار و مرسولات بالا گرفته که این موضوع در رقابت با سایر استارتاپ های فعال در این بخش، می تواند حاکی از نظارت ضعیف یا بی توجهی به بخش پشتیبانی این استارتاپ باشد.

روز گذشته یکی از کاربران این استارتاپ حمل ونقل مرسولات، درخواست پیک موتوری برای انتقال بسته ای داخل تهران را می کند؛ با وجود اینکه قیمت حمل مرسوله در اپلیکیشن 12,500 تومان درج می شود اما پیک موتوری مذکور پس از تحویل مرسوله به مقصد، رقم 20 هزار تومان را دریافت می کند و با وجود درخواست فرد تحویل گیرنده مبنی بر دریافت رسید پرداخت، از انجام این کار سر باز می زند.

این اتفاق را بارها در سامانه های حمل ونقل آنلاین شاهد بودیم اما چرایی اینکه نحوه نظارت و برخورد با خاطیان به چه شکل است که دایره فعالیت آنها نه تنها محدود نشده و بلکه روز به روز وسیع تر هم می شود، همچنان جای سوال است.

در پیگیری خبرنگار تسنیم از شاکی این موضوع که مسئله را به شکل گسترده ای در فضای مجازی مطرح کرده، مشخص شد که پس از پیگیری شکایت فرد ارسال کننده مرسوله از پشتیبانی این شرکت حمل ونقل مرسوله، گفته شده که «موبایل پیک موتوری مذکور پاسخگو نیست و مبلغ اضافه دریافت به حساب شما واریز خواهد شد»...

اما آیا مسئله با پرداخت اضافه دریافت راننده پیک موتوری حل می شود یا باید به فکر آسیب شناسی جدی در فرهنگ فعالیت های استارتاپی بود؟!

مهم ترین سوالی که مطرح می شود این است با وجود اسناد متقن و تخلف پیک موتوری مذکور، چه شرایط قانونی و فرآیندی برای شکایت و توبیخ این قبیل افراد خاطی در نظر گرفته شده تا بابی برای سودجویان دیگر هم باز نشود؟!

قانون گذار کلان که پروانه فعالیت های تجاری این کسب وکارها را صادر می کند چه رویه ای را برای این مواقع در نظر گرفته تا کاربران این قبیل سرویس ها در فضای مجازی بتوانند سریعا راهکارهای قانونی و حقوقی را طی کرده و در مواردی که پشتیبانی استارتاپ ها با نوعی انفعال مواجه هستند و قادر به پیگیری امور مرتبط با خود نیستند، کاربران بتوانند شخصا دست به کار شده و مراتب حقوقی را طی کنند؟!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

واکنش انفعالی روسای بانک مرکزی و بیمه مرکزی در مقابل یک تحریم!
تحریم ایران توسط شرکتی که «همتی» رئیس هیئت مدیره آن است
آینده اقتصاد دیجتال به کدام سمت و سو می‌رود
استارتاپ‌ها دلشان به حال فقرا نمی‌سوزد!
احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی:
نرخ رشد اقتصادی ۹۷ منفی۵ بود
احتمال تحریم خریدارن نفت از بورس بسیار کم است
نامفهوم بودن بورس نفت برای سرمایه‌گذاران داخلی
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین