در گفتگو با ۱۵ اقتصاددان و فعال اقتصادی مطرح شد

نمره مردودی اقتصاددانان به کرباسیان

کدخبر: 2253447

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان پای مسعود کرباسیان هم برای استیضاح به مجلس باز شد. هیات رئیسه مجلس هفته گذشته در شرایطی استیضاح وزیر اقتصاد را اعلام وصول کرد که از ۸۳ نفر از استیضاح کنندگان کرباسیان چیزی نزدیک به ۵۰ نفر از کشاندن وزیر اقتصاد دولت دوازدهم به مجلس پشیمان شده و امضای خود را پس گرفته بودند!

نود اقتصادی:‌ بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان پای مسعود کرباسیان هم برای استیضاح به مجلس باز شد. هیات رئیسه مجلس هفته گذشته در شرایطی استیضاح وزیر اقتصاد را اعلام وصول کرد که از 83 نفر از استیضاح کنندگان کرباسیان چیزی نزدیک به 50 نفر از کشاندن وزیر اقتصاد دولت دوازدهم به مجلس پشیمان شده و امضای خود را پس گرفته بودند!

با این حال کرباسیان با امضای 33 نفر از نمایندگان روز یکشنبه به مجلس خواهد رفت تا از خود دفاع کند. اما سوال اینجاست که وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در نزدیک به یک سال گذشته چه عملکردی را در وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته و آیا استیضاح کرباسیان منصفانه است یا نه؟

عریض و طویل ترین وزارتخانه کشور با زیر مجموعه‌هایی مانند سازمان سرمایه گذاری خارجی، سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانکها و بیمه‎‌ها، سازمان اموال تملیکی، سازمان خصوصی سازی، شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک) و... که وظایفی مانند بهبود فضای کسب و کار و هماهنگی سیاستهای اقتصادی در کشور را هم بر عهده دارد، در شرایطی یک سال زیر نظر رئیس سابق گمرک فعالیت کرد که عملا برنامه خاصی نداشت و همین بی برنامگی وزارت اقتصاد به گواه بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی در تعمیق مشکلات اقتصادی نقش زیادی را ایفا کرد.

برخی از اقتصاددانان معتقدند کرباسیان که برعکس وزرای قبلی تحصیلاتی هم در زمینه اقتصاد نداشت، عملا به نوعی تنها به مجری سیاستهای افرادی مانند مسعود نیلی و محمد نهاوندیان تبدیل شده بود و کاریزمای لازم را برای تاثیر گذاری در اقتصاد کشور نداشت. در دوران کرباسیان رونقی در جذب سرمایه خارجی اتفاق نیفتاد، بانکها و بیمه دچار تغییر و تحول اساسی نشدند و گمرک و سازمان خصوصی هم به روند منفعل و ضعیف خود در اقتصاد کشور ادامه دادند.

فضای کسب و کار هم همچنان نامساعد باقی ماند و وزیر اقتصاد دولت دوازدهم برنامه خاصی برای بهبود رتبه کسب و کار در کشور انجام نداد. همه اینها بهانه‌ای شد تا قبل از جلسه استیضاح فردا پای صحبت اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بنشینیم و نظر آنها را درباره عملکرد وزیر 63 ساله امور اقتصادی و دارایی بپرسیم. اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از عملکرد کرباسیان در یک سال گذشته ابراز نارضایتی کردند و از استیضاح او در مجلس استقبال کردند.

آنها در بخشهای مختلف نمره های پایینی به وزیر اقتصاد دادند، اما با این حال عده دیگری هم بودند که استیضاح کرباسیان را بی تاثیر می دانستند و معتقد بودند که وزیر اقتصاد دولت دوازدهم نقش زیادی در نا به سامانی‌های فعلی اقتصاد ایران ندارد. جدول زیر حاصل گفتگوی نودِ اقتصادی با 15 اقتصاددان و فعال اقتصادی در مورد عملکرد یک ساله مسعود کرباسیان است. « نود اقتصادی » از آنها خواسته تا نمره‌ای از 20 به کرباسیان بدهند که جزئیات آن به این شرح است:

ارسال نظر: