مروری بر کارنامه «حسن رحیم پور ازغدی»؛

مروری بر کارنامه «حسن رحیم پور ازغدی»؛ فرزندِ حوزه که پیشگام نقد مشفقانه حوزه شد

کدخبر: 2253582

سخنان هفته گذشته رحیم‌پور ازغدی در جمع طلاب حوزه علمیه قم موجب واکنش‌های متفاوتی شد. تسنیم در این گزارش مروری بر مواضع این عضو شورای انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر دارد.

تجمع هفته گذشته در حوزه علیمه فیضیه قم حاشیه های متفاوتی به همراه داشت. یکی از حواشی این مراسم بالارفتن پلاکاردی بود که موجب شد تا تمام اهمیت این مراسم در یک دست نوشته خلاصه شود.

بخش دوم این مراسم که انتقاد برخی اساتید حوزه را نیز به همراه داشت، صحبت های استاد رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی در بخشی از سخنانش در فیضیه می گوید" علی رغم اینکه برخی از افراد ریشه سکولاریسم را در دانشگاه دنبال می کنند، باید گفت که ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه بوده و در حوزه علمیه به مسائل روز کشور و مسائل حل نشده توجه نمی شود و در زمینه فقه بانکی و اقتصادی بی سوادی حوزه و دانشگاه موج می زند. پیام این تجمع در وهله نخست این است که حوزه و روحانیت خود را از طبقات محروم و مستضعف جدا ندانسته و بخشی از خود روحانیون از طبقات محروم هستند. "

اظهارات رحیم پور درباره «سکولاریسم حوزوی» هرچند واکنش ها علیه وی برانگیخت اما نگاهی به شخصیت فکری و منش سیاسی این استاد دانشگاه و تئوریسین انقلاب اسلامی نشان می دهد وی هیچگاه از چارچوب اسلام خارج نشده و دغدغه هایش نیاز جامعه است.

**فرزندِ حوزه، روشنفکر مسلمان و منتقد دولت ها

حسن رحیم پور ازغدی فرزند حیدر رحیم پور ازغدی متولد سال 43 در مشهد است. پدرش از مبارزان پیشگام در انقلاب اسلامی بود و دوشادوش شخصیت هایی همچون محمدتقی شریعتی، علی شریعتی و آیت الله خامنه ای در مشهد به مبارزه می پرداخت. حیدر رحیم پور از قبل سال 42 و از زمان ملی شدن صنعت نفت سابقه فعالیت مبارزاتی داشت.

برخلاف آنچه شاید عده ای تصور کنند حسن رحیم پور دانش آموخته دانشگاه باشد، خاستگاه وی حوزه علیه مشهد و قم است و از محضر آیات میرزا جواد تبریزی و وحید خراسانی کسب فیض کرده است و صاحب درجه اجتهاد است. وی برادر شهید است و در دوران دفاع مقدس برای دفاع از کشور به میدان رفت و سال 62 در جبهه مجروح می شود.

رحیم پور ازغدی در کنار پدرش حاج حیدر رحیم پور ازغدی

اولین کتابش را در سن 16 سالگی با نام " عروج خمینیون؛ نمایی از مقطع شورش علماء وارث " نوشت که تعجب بسیاری را از قلم وی در آن سنین برانگیخت. با اینکه فرزند حوزه به شمار می رود، از علاقه مندان به شریعتی است. شباهت نگاه وی و شریعتی مبارزه هر دو آنها با تحجر، اثبات پاسخگو بودن دین به معضلات عصر جدید، استبداد و استعمارستیزی و دعوت قشر جوان دانشگاهی به دین و انگیزش نیروهای مسلمان برای کنش مذهبی و انقلابی است.

در واقع می توان رحیم پور ازغدی را یک روشنفکر مسلمان دانست که به چارچوب های اسلامی پایبند است. بیشتر فعالیت های او در محیط دانشگاهی است و عضو مهم ترین نهاد سیاست گذاری فرهنگی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

حسن رحیم پور ازغدی درون سنگری در خط مقدم محور عملیاتی کوشک و حسینیه

شهرت رحیم پور ازغدی از دوران اصلاحات شروع شد. عمده فعالیت های وی در مقابله با جریانات ضد دینی در دو محور انجام می شد: یکی نشریه نقد و نظر که آرشیو آن هم اکنون هم مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران قرار می گیرد و دوم سخنرانی در دانشگاه و شهرهای مختلف و دعوت از چهره هایی مانند عبدالکریم سروش، محسن کدیور، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان برای مناظره که هیچ کدام حاشر نشدند پای میز مناظره بنشینند.

سالها سخنرانی های وی از شبکه های تلویزیونی در قالب برنامه "طرحی برای فردا" پخش می شد و انتشرات طرح فردا آثار صوتی و مکتوی وی را منتشر می کند. حسین (ع) عقل سرخ، علی (ع) و شهر بی آرمان، مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب، محمد (ص) پیامبری برای همیشه از جمله آثار پرطرفدار وی در این سالها است.

این استاد دانشگاه هرچند در مقطعی از رویکرد عدالتخواهانه احمدی نژاد حمایت می کرد اما با شروع انحرافات دولت دهم از حمایت وی خودداری کرد و از شورای عالی انقلاب فرهنگی استعفا داد. وی دلیل استعفایش از شورای عالی انقلاب فرهنگی را چنین می گوید " من زمان احمدی نژاد استعفا دادم. بحث بنده، سیاسی و جناحی نبوده، من با آقای احمدی نژاد چند بار در شورا درگیر شدم. بعد هم آمدم بیرون استعفا دادم. بعد هم رهبری تشخیص دادند دوباره باید باشیم، ما به وظیفه مان عمل می کنیم و الّا بنده به مکانیزم تصمیم گیری در شورا، موافقت ها و مخالفت ها و به بعضی از اعضای شورا انتقاد دارم. "

نقد وی در دولت ها بیشتر از اینکه سیاسی باشد تاحد بسیاری مرتبط با مسائل فکری و انقلابی است. برای مثال وقتی روحانی در سال 92 گفته بود " هنرمند ارزشی و غیرارزشی نداریم " حسن رحیم پور در یک سخنرانی با موضوع "مفهوم یابی در سینمای دینی" در نقد اظهارات روحانی می گوید " من معنی این جمله را نمی فهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی ها اصلا به این چیزها فکر نمی کنند، به دنبال چیزی هستند که برایش کف بزنند، اینها دغدغه حقیقت ندارند ".

انتقاد از بدعت ها؛ از عزاداری تا حوزه های علمیه

یکی از سخنان جنجالی حسن رحیم پور ازغدی مخالفت وی با بدعت در عزاداری ها و تشیع انگلیسی بود که موجب شد حامیان این جریان موج تخریبی گسترده ای را علیه وی آغاز کنند. رحیم پور در یک سخنرانی خود گفته بود " مراقب تشیع انگلیسی که از لندن تغذیه می شود و هدفش احمق نشان دادن شیعه است باشید... پشت سر اینها لندن و واشنگتن و صهیونیست ها هستند... مداح به جای اینکه روایت از اباعبدالله بخواهد لخت می شود و می گوید "رقاصه عباسم"! خدا لعنتتان کند و ریشه شما را بزند که آبروی اباعبدالله را بردید. اینها اگر روز عاشورا هم بودند به میدان نمی آمدند... " وی از جمله اولین افرادی بود که نسبت به خطر تشیع لندنی واکنش نشان داد.

در کنار فعالیت های فکری و دانشگاهی رحیم پور یکی از دغدغه های اصلی وی نسبت به خطر اشرافی گری در انقلاب اسلامی و مشکلات اقتصادی مردم است. وی کسی است که در مراسم ترحیم دانشجویان جنیش عدالتخواه برای کارتن خواب های تهرانی که در سال 83 بر اثر سرما جان خود را از دست داده بودند، سخنرانی کرد.

وی شاید از معدود مسئولان جمهوری اسلامی است که در اردوهای جهادی حضور یافت و در سال 94 برای خانه سازی جهت ایتام در شادگان خوزستان شرکت کرد.

حضور وی نیز در مراسم تجمع فیضیه نیز از همین منظر قابل بررسی است. این همایش با موضوع "مطالبه عدالت اقتصادی" برگزار شده بود اما متاسفانه بالابردن پلاکاردی توهین آمیز همه این مراسم را تحت الشعاع قرار داد. نقد اصلی رحیم پور و سخن گفتن از سکولاریسم حوزوی به این مسئله است که "در زمینه فقه بانکی و اقتصادی بی سوادی حوزه و دانشگاه موج می زند."

متاسفانه بازنمایی بد این مراسم که هدفش بیان دغدغه های مردم بود، موجب شد تا هجمه سنگینی علیه یک شخصتی معتبر راه بیفتد که شاید در دانشگاه و حوزه امثال وی به عدد انگشتان یک دست نرسند.

شخصیتی دانشگاهی از خاستگاه حوزه برخاسته و سال 91 یک تم تروریستی قصد ترور وی را داشت، هرچند به باور عده ای هم به اظهاراتش نقدی وارد باشد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: