رویکرد جدید دستگاه قضا دربرخورد با مفسدین؛

اسامی ۲ قاضی فاسد اعلام شد

کدخبر: 2254061

حجت‌الاسلام اژه‌ای امروز در جلسه سخنگوی قوه قضائیه برای اولین بار اسامی دو قاضی فاسد را اعلام کرد.

نسیم آنلاین :‌حجت‌الاسلام اژه‌ای امروز در جلسه سخنگوی قوه قضائیه برای اولین بار اسامی دو قاضی فاسد را اعلام کرد.

در سال‌های اخیر قوه قضائیه هر از چندی از آمار قضات معزول و تعلیق از خدمت ارائه می‌کرد که توسط دادسرای انتظامی قضات از سمت‌های قضایی محروم شده اند. اما امروز برای اولین بار است که در چارچوب سیاست های جدید دستگاه قضا برای مقابله با فساد در ساختار قضایی کشور نام ۲ قاضی فاسد اعلام گردید.

معاون اول قوه قضاییه امروز در نشست خبری گفت: در کنار خیل عظیم قضات پاک و شریف افراد نادر و معدودی از قضات هستند که دچار فساد می شوند، کسانی که محکوم و یا سلب صلاحیت می شوند را گفته بودیم که معرفی خواهیم کرد. حکم دو نفر از آنها قطعی شده است، یکی از انها رئیس شعبه 105 دادگاه کیفری 2 اصفهان به نام آقای محمود سعادت است که به اتهام فساد اخلاقی پرونده آن مطرح و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دائم از شغل قضایی محکوم شد. فرد دیگری به نام مجید شکاری رئیس شعبه 1024 دادگاه کیفری 2 تهران به اتهام فساد مالی، اخذ رشوه در دادگاه عالی محکومیت پیدا کرد، حکم وی قطعی است که به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم شده است.

برنامه رئیس قوه برای صیانت از دستگاه قضا عملیاتی شد

۸ ماه قبل و در روزهای ابتدایی بهمن ماه آیت ‌الله آملی لاریجانی وعده افشای اسامی قضات متخلف را داده بود. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس محترم قوه قضائیه در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‏های مراکز استان سراسر کشور در تاریخ ۴ بهمن ماه ۹۶ با اشاره به زیاد بودن حتی فساد کم در دستگاه قضایی تاکید کرد: «به هیچ عنوان پذیرفته نیست که دستگاه متولی مبارزه با فساد خود درگیر فساد باشد». رئیس قوه قضاییه با تصریح بر قابل تحمل نبودن هیچ گونه فسادی از سوی دستگاه‌های نظارتی قوه قضائیه گفت: «در آینده طبق برنامه‌ای خاص، ‌آرای دادگاه عالی صلاحیت قضات پس از تأیید در دادگاه عالی تجدید نظر و تأیید رئیس قوه قضاییه همراه با نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد».

برخود قاطع و مستمر با قضات فاسد و متخلف خواسته مردم و رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار خود با مسئولان عالی و قضات قوه قضاییه در سال ۹۵ با تأکید بر جلب رضایت مردم به عنوان وظیفه ای اسلامی و هدفی مبنایی، «حفظ سلامت قوه قضاییه» را اصلی‌ترین عامل جلب رضایت مردم دانستند و تأکید کردند: باید در داخل قوه قضاییه با افراد متخلف و فاسد در همه استانها و شهرها، با جدیت و قاطعانه برخورد شود و این شیوه باید استمرار یابد.

ایشان خطاب به مسئولان دستگاه قضایی گفتند: سلامت قوه قضاییه را در درجه اول اهمیت قرار دهید و آن را یک کار اساسی بدانید. حضرت آیت الله خامنه ای همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص برخورد با افراد خاطی در داخل دستگاه قضایی تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: معدود افرادی که در داخل قوه قضاییه مرتکب فساد و اقدامات خلاف می شوند، علاوه بر خیانت به مدیران و کارکنان خدوم و زحمتکش دستگاه قضایی، به مردم نیز ظلم می کنند

وسوسه مالی وجنسی قضات را تهدید می کند

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری۱۵ دی ماه ۹۵ در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی گفته بود: بترسیم از جایی که یک روز باید حساب پس بدهیم. اگر قاضی خدای نکرده جیبش باز باشد و بحث رشوه و پدیده هایی که امسال با آن روبرو بودیم مطرح باشد، خطرناک است. دادستان کل کشور گفته بود:‌ ما قضاتی داریم که بعد از دوسال وارد وادی فساد شده اند. دو چیز شما را در مقام قضاوت مورد تهدید قرار می دهد یکی پول و دیگری مسائل جنسی. لذا شخصیت قاضی اقتضا می کند که این محدودیت ها را در نظر بگیرد. در حالی اسم این دو قاضی فاسد از سوی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده است که در هفته های اخیر قوه قضاییه تاکید کرده روند برخورد با مفسدین را تشدید خواهد کرد. آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با ارسال نامه ای از رهبری اختیارات ویژه ای جهت برخورد با مفسدان اقتصادی دریافت کرد که باعث امیداوری بیشتر مردم جهت برخورد قاطع تر با مفسدان شد. حالا در ادامه این روند قوه قضاییه نام این دو قاضی فاسد را رسانه ای کرده است. اقدامی که نشان گر شروع روند جدیدی در قوه قضاییه است که قطعا در صورت ادامه دار بودن موجب بهبود عملکرد قوه و امیدواری بیشتر مردم خواهد شد. و انتظار و خواسته مردم در برخورد با مفسدین به ویژه مفسدان اقتصادی را اجابت می‌کند.

ارسال نظر: