آیا سوالات مجلس به قوه قضاییه ارجاع داده خواهد شد؟

ابهام قانونی در سرنوشت سوال از رئیس‌جمهور

کدخبر: 2255693

اگر در موارد سؤال از رئیس‌جمهور نقض یا استنکاف از قانون رخ داده باشد چه‌کسی باید آن را تشخیص دهد و گزارش آن چگونه به قوه قضائیه ارسال می‌شود؟

نسیم آنلاین : روحانی دیروز در مجلس حاضر شد و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. با اینکه فضای دیروز مجلس آرام بود و این حسن جلسه دیروز بود اما پاسخ های روحانی به جز یک مورد نتوانست نمایندگان را قانع کند. بعد از این عدم اقناع پرسشی که مطرح شد این بود که حالا که نمایندگان قانع نشده اند تلکیف سوالات چه می شود؟ عده ای در این میان، بحث ارجاع سوالات به قوه قضاییه را مطرح کردند و عده ای دیگری با استناد به آیین نامه مجلس موارد سوالات را نقض قانون ندانسته و از این رو بحث ارجاع به قوه قضاییه را بلا موضوع می دانند.

ماده ۲۱۳ آیین نامه مجلس می‌گوید: چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.

استنکاف از قانون را چه کسی باید تشخیص دهد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز چهارشنبه (۷ شهریور) مجلس با استناد به ماده ۲۱۳ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: «اگر در مسئله سؤال از رئیس‌جمهور استنکاف از قانون رخ داده چه‌کسی باید آن را تشخیص دهد و گزارش آن چگونه به قوه قضائیه ارسال می‌شود؟»

علی لاریجانی، رئیس مجلس که ریاست جلسه را به‌عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: «طبق این ماده از آئین‌نامه اگر موضوع مورد سؤال نقض قانون و یا استنکاف از قانون تشخیص داده شود به قوه قضائیه ارجاع می‌شود، موضوع هیچ کدام از این سؤالات نقض یا استنکاف از قانون نبوده است.وی افزود: ممکن است در لابه‌لای مطالب مطرح‌شده مواردی با این عنوان بوده باشد، ولی موضوع سؤالات نقض قانون نبوده است. اگر می‌خواستند ارجاع شود باید موضوع برخی سؤالات را نقض قانون قرار می‌دادند تا قابل ارجاع به قوه قضائیه باشد.»

این اظهارات لاریجانی با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد که لاریجانی جواب داد:‌«به هر حال این موضوع را در هیئت رئیسه بررسی می‌کنیم. اگر استدلالی دارید، ارائه کنید اما فی‌البداهه نظر من همین بود که گفتم.»

موضوع سوالات شامل نقض قانون می شد

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی که خود از طرحان سوال از رئیس جمهور بود هم در این زمینه گفت: «قانون می گوید اگر چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال (نه عنوان مورد سوال) نقض قانون باشد، سوال به قوه قضاییه ارسال می شود. طبق آیین نامه اگر موضوع و محتوای سوال نقض قانون باشد باید سوال به قوه قضاییه ارجاع شود. موضوعاتی که نقض قانون شده است در موارد متعدد در سخنرانی طراحان سوال مطرح شد.»

دهقان در ادامه به ذکر مثالی از نقض قانون پرداخت «قانون ارز شناور مدیریت شده، ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی از مواردی هستند که صریحا مورد نقض و اهمال قرار گرفته اند. آنقدر این اهمالات روشن است که آقای رئیس جمهور نتوانست یک کلمه پاسخ دهد.»

اظهارات دهقان با واکنش علی لاریجانی مواجه شد «باید سوالات به گونه ای نوشته می شد که از قانون استنکاف شده است. در این صورت مشخص می شود که مجلس برای استنکاف از قانون رای داده است. مشروح مذاکرات برای قوه قضاییه ملاک نیست. آنچه برای قوه قضاییه ملاک است این است که آیا استنکاف از قانون صورت گرفته است یا خیر.»

قانون ابهام دارد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره سرنوشت سوال از رئیس جمهور گفت:‌ «مجلس باید درباره سوال از رئیس‌جمهور تکلیف نهایی را مشخص کند. درباره تکلیف نهایی سوال از رئیس‌جمهور به طور روشن موردی مطرح نشده و درباره مصادیق استنکاف از قانون نیز هیچ تعریفی وجود ندارد. در این آیین‌نامه مشخص نیست که تعریف استنکاف از قانون باید از سوی هیئت‌رئیسه مجلس و یا کمیسیون حقوقی و قضایی مشخص شود، در این موضوع ابهام وجود دارد. با توجه به ابهاماتی که درباره تعیین تکلیف سوال از رئیس‌جمهور در آیین‌نامه داخلی مجلس وجود دارد، مجلس باید به موضوع رسیدگی کرده و تکلیف را مشخص کند.»

نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که هدف مجلس از اصلاح‌ آیین‌نامه و رای گیری برای اقناع یا عدم اقناع نمایندگان چه بوده است؟ اگر قرار بود بعد از رای گیری و عدم اقناع نمایندگان سوال از رئیس‌جمهور به قوه قضاییه ارجاع نشود پس تفاوت شیوه قبلی که در آن رای گیری برای اقناع نمایندگان وجود نداشت؛ یعنی همان چیزی که در جلسه سوال از رئیس جمهور سابق صورت گرفت با این شیوه چه تفاوتی وجود دارد و اصلاح آیین نامه با چه هدفی صورت گرفته است؟

ارسال نظر: