دو پیشنهاد بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق (ع) درباره FATF

کدخبر: 2256583

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در بیانیه‌ای درباره پیوستن ایران به FATF نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در بیانیه ای نسبت به پیوستن ایران به FATF هشدار داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: در حال حاضر مسئله الحاق به کنوانسیون tf در کشور مطرح شده و مجلس در برابر آزمونی سرنوشت ساز قرار گرفته است. متأسفانه فشارهای زیادی برای تصویب این لایحه از سوی دولت و بعضی از نمایندگان وجود دارد. بی شک همه جنبش های دانشجویی کشور بر لزوم مبارزه با تأمین مالی تروریسم، مبارزه با پولشویی و منع اشاعه تسلیحات هسته ای تاکید دارند.3 موردی که از اهداف FATF است.

این بیانیه می افزاید: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) معتقد است در این برهه زمانی ملحق شدن به نهادی همچون FAFT قطعا به ضرر کشور است. از جمله مواردی که دولت و مجلس به آن بی توجه است تلاش برای تصویب این لایحه قبل از حل شدن مشکل برجام و تحریم هاست. نهاد FATF تحریم های کشورمان را به قطعنامه 2231 شورای امنیت ارجاع می دهد. در حال حاضر این قطعنامه مشکلی ایجاد نمی کند. اما در صورت فسخ برجام، این قطعنامه تبدیل می شود به شش قطعنامه تحریمی قبلی شورای امنیت سازمان ملل و FATF نیز از این شش قطعنامه پیروی خواهد کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: در این شرایط ایران ملزم می شود به تحریم دولت، نهادهای نظامی، بانک مرکزی، صدا و سیما و ... که در صورت سرباز زدن از این کار ایران مشمول تحریم های جدیدی خواهد شد. آیا با وجود این خطر، تصویب این لایحه عقلانی است؟ مورد دیگر دور زدن تحریم هاست. راه هایی که ایران تحریم ها را دور می زند از نظر FATF به عنوان خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم معرفی می شود.

این بیانیه تاکید کرد: در حال حاضر 35 کشور و دو سازمان منطقه ای به عضویت FATF در آمدند. به این معنا که بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایران عضو این نهاد نشدند، در حالی که از طرف FATF نیز مورد تأیید بودند.پس چه اصراری بر عضویت ایران وجود دارد؟

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق با ارائه دو پیشنهاد تاکید کرده است: همانگونه که رهبری نیز فرمودند به جای گیر افتادن در این کنوانسیون های بین المللی در شرایط خاص ایران، بر روی بهبود و حل مشکالت قوانین مبارزه با پولشویی داخلی تمرکز شود که هم به نفع کشور است و هم از موارد تاکید شده در plan acton اعلامی از سوی FATF است و پیشنهاد بعدی عضویت ناظر و اجرای موقت است. مانند اسرائیل و عربستان می توانیم در نهاد FATF به عنوان عضو ناظر باشیم و همچنین کنوانسیون هایی مانند CFT را به صورت اجرای موقت قبول کنیم تا بعد از مشخص شدن برجام به یک تصمیم نهایی برسیم.

در پایان این بیانیه آمده است: جنبش دانشجویی از دولت و ریاست مجلس گله دارد. چرا که با وجود مطالبه گری تخصصی بسیج این دانشگاه و تحقیق توسط دانشجویان، هیچ گاه مطالب ما به سمع این آقایان نرسید و همیشه از پاسخگویی به نقدهای دانشجویان به عنوان قشر نخبگانی و آینده ساز کشور فراری بودند. آیا وقت آن نرسیده است که در جهت توجیه و اغنای مراکز علمی و دانشگاهی کشور از سوی دولت و مجلس قدمی برداشته شود؟ آیا مجلس نمی خواهد حتی به مرکز پژوهش های خود توجه کند؟ قطعا دولت و مجلس برای اعمال خود باید در برابر مردم و جنبش های دانشجویی پاسخگو باشند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: