دور پایانی ماراتن تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان

کلید تشکیل دولت عراق در دستان کردها و اهل تسنن

کدخبر: 2257384

در حالی که کم‌تر از ۴۸ ساعت به موعد برگزاری جلسه نخست پارلمان و رونمایی از فراکسیون‌های پارلمان باقی مانده، رقابت بر سر جذب کردها و اهل تسنن عراق به بالاترین سطوح خود رسیده است.

نسیم آنلاین : در حالی که کم‌تر از ۴۸ ساعت به موعد برگزاری جلسه نخست پارلمان و رونمایی از فراکسیون‌های پارلمان باقی مانده، رقابت بر سر جذب کردها و اهل تسنن عراق به بالاترین سطوح خود رسیده است.

همان طور که در گزارش هفته گذشته ذکر شد ، هم‌اکنون دو بلوک عمده به ترتیب با حدود ۱۰۰ و ۱۲۰ رأی رقابت سختی را آغاز و تلاش می‌کنند تا با جلب نظر اهل تسنن و کردها، فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند. فراکسیون اول با حدود ۱۰۰ رأی تحت زعامت «نوری المالکی» و «هادی العامری» بوده و فراکسیون دوم نیز با حدود ۱۲۰ رأی متشکل از چهار ضلع «مقتدی صدر»، «حیدر العبادی»، «عمار حکیم» و «ایاد علاوی» می‌باشد.

بیشتر بخوانید:‌ دور نهایی ماراتن انتخاب نخست وزیر در عراق

در پارلمان ۳۲۹ نفره عراق، حدودا ۱۱۰ رأی سرنوشت‌ساز وجود دارد که تکلیف نهایی را در رقابت میان این دو فهرست انتخاباتی تعیین می‌کند. از میان این ۱۱۰ رأی، حدودا ۹۳ نماینده در دو فراکسیون «احزاب بزرگ‌تر کرد» (۵۳ نماینده دو سازمان سیاسی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی) و «المحور الوطنی» (حدودا ۴۰ نماینده) با یکدیگر توافق کرده‌اند که به صورت ائتلافی و هماهنگی وارد بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان شوند. به این ترتیب جمعا ۹۳ نماینده در این مجموعه قرار می‌گیرند و در صورت ائتلاف با هر یک از دو فراکسیون عمده، می‌توانند ضمن تشکیل قوه مجریه، رئیس پارلمان و رئیس جمهور را نیز معرفی کنند.

یکی از سران ائتلاف النصر (حیدر العبادی) در این مورد به روزنامه قطری العربی جدید گفت: «طی ساعات اخیر رقابت بر سر جذب کردها و اهل تسنن به بالاترین سطح رسیده است. هر کس تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند رضایت آنان را جلب کند.»

ایمن الشمری، از اعضای برجسته ائتلاف سائرون (مقتدی صدر) نیز در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: «پالس‌های بسیار روشن و امیدوار کننده‌ای برای ائتلاف با کردها و اهل تسنن دریافت کرده‌ایم. مذاکرات هم‌اکنون بر سر جزئیات اصول و برنامه‌های دولت منتخب در جریان است.»

عقیل الردینی از اعضای برجسته ائتلاف نصر نیز با تأیید تلاش‌ها برای جلب نظر کردها و اهل تسنن می‌گوید: «آن‌ها به خوبی می‌توانند حساسیت‌های موجود را درک کنند. یکی از مشکلات عراق از ابتدای سقوط صدام تاکنون، تشکیل دولت‌های برآمده از یک طیف بوده و حالا برای نخستین بار اهل تسنن و کردها ابتکار عمل را برای تشکیل دولت مرکزی در دست دارند.»

در همین حال یکی از اعضای شاخص ائتلاف الحکمة (به زعامت عمار حکیم) تأکید کرد که سازمان سیاسی «تیار الحکمة» زیر بار ائتلاف با شخصیت‌های حامی داعش مانند «خمیش الخنجر» نمی‌رود! در مقابل اما خمیس الخنجر در توییت کوتاهی با تأکید بر هماهنگی کامل میان فراکسیون‌های «المحور الوطنی» و «کردها» نوشت: «برای چندمین بار با برادران کردمان بر سر یک میز نشسته و بر همپیمانی و اتحاد کامل برای تشکیل دولت و فراتر از آن ساختن آینده عراق به کمک یکدیگر توافق کردیم.»

همزمان «هشام السهیل» از رهبران ائتلاف دولة القانون (به رهبری نوری المالکی) در مصاحبه‌ای از ائتلاف با خمیس الخنجر و اسامه النجیفی حمایت کرد: «باید بپذیریم که همه ما فرزندان ملت عراق هستیم. تجربه یک دهه گذشته به ما ثابت کرده که هیچ کدام نمی‌توانیم دیگری را حذف کنیم. در نتیجه اعتقاد دارم اتحاد و ائتلاف امروز میان نوری المالکی و اسامه النجیفی و خمیس الخنجر پیام روشن و صریحی است که نشان می‌دهد عراق ۲۰۱۸ از چالش‌های عصر پیشاداعش و دوران مبارزه با داعش عبور کرده و وارد عصر جدیدی شده است؛ عصری که همه سلائق و طوائف عراق همپیمان می‌شوند!»

سعد المطلبی از سران ائتلاف دولة القانون و از نزدیک‌ترین افراد به نوری المالکی نیز با تأیید این نکته که طی ساعات اخیر احتمال پیروزی ائتلاف دولة القانون به بالاترین سطوح رسیده، اظهار داشت: «برای نخستین بار اعتقاد دارم تقسیم‌بندی سیاسی در عراق نه بر سر هویت‌های طائفه‌ای و حزبی، بلکه بر سر دو نگرش " گذشته‌محور " و " آینده‌محور " است. یک طیف همچنان اسیر مناسبات گذشته است و نمی‌تواند گذشته را فراموش کند؛ آن‌ها به همین علت از انعطاف بسیار پایین و ناچیزی برای ائتلاف برخوردارند. اما طیف دیگر می‌تواند از گذشته به نفع آینده صرف نظر کند و با کنار گذاشتن تمام اختلافات و تضادهای پیشین، " نهضت ساخت عراق جدید از نو " را آغاز کند. تصور می‌کنم طیف دوم طی ساعات آینده بتوانند فراکسیون بزرگ‌تر را تشکیل دهند.»

در همین حال، «عقیل الردینی» از اعضای برجسته ائتلاف نصر با تأکید بر این‌که «حیدر العبادی» تنها گزینه قابل طرح از طرف فهرست انتخاباتی النصر و مؤتلفان آن در «سائرون»، «وطنیه» و «الحکمة» محسوب می‌شود گفت: «اعضای ائتلاف النصر ابدا زیر بار طرح گزینه دیگری غیر از حیدر البعادی نمی‌روند!»

او در ادامه با اشاره به تلاش‌های بلوک چهارگانه فوق برای دستیابی به اکثریت پارلمان ادامه داد: «کمیته‌های ویژه‌ای تشکیل شده تا بتوانیم با مذاکرات در سطوح مختلف و به شکل موازی، بقیه احزاب و فراکسیون‌ها را برای پیوستن به این ائتلاف قانع کنیم!»

جاسم الحلفی، از رهبران ائتلاف سائرون نیز با تأیید خبر تشکیل کمیته‌های موازی افزود: «هر چهار رکن ائتلاف ما تمام تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا حداکثر تا روز دوشنبه از ائتلاف اکثریت رونمایی کنیم.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که «محمد الصیهود» از اعضای برجسته ائتلاف دولة القانون و از نزدیکان نوری المالکی با ابراز تأسف نسبت به وضعیت فعلی ائتلاف النصر گفت: «داگلاس سیلیمان سفیر آمریکا در عراق تمام حیثیت، انرژی و سرمایه خود را به کار گرفته تا حیدر العبادی در پست نخست وزیری باقی بماند! وضعیت بسیار خطرناک و تأسف‌باری است که سفیر آمریکا به خود اجازه می‌دهد به صورت تک به تک و نفر به نفر با نمایندگان منتخب مردم رایزنی کند.»

علیرضا مجیدی کارشناس مسائل منطقه

ارسال نظر: