بی‌مدیریتی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان؛

سازمان حمایت از مصرف‌کننده، نه حمایت می‌کند نه جواب می‌دهد!

کدخبر: 2258046

حالا با توجه به گرانی‌های اخیر و سردرگمی مردم در بازار سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سازمان به اصطلاح حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان از وظایف خود اطلاع کافی دارد؟ چرا مسئولان این سازمان وظایفشان نسبت به مصرف کنندگان را فراموش کرده‌اند؟

نسیم آنلاین : این روز‌ها آنقدر حمایت از مصرف‌کننده در کشورمان کمرنگ شده که تقریبا همه یادشان رفته که سازمانی به اسم سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده نیز در کشورمان وجود دارد!

سرویس اقتصادی جوان آنلاین:‌ این روز‌ها آنقدر حمایت از مصرف‌کننده در کشورمان کمرنگ شده که تقریبا همه یادشان رفته که سازمانی به اسم سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده نیز در کشورمان وجود دارد!

در این چند روز اخیر که مردم گرانی‌های لحظه‌ای را تجربه کردند، هر مسئول یا نهادی توپ سوءمدیریت خود را به زمین دیگری انداخت و تلاشی برای حل مشکلات اقتصادی نکرد. در این میان که وظیفه اصلی دو سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین تعزیرات رسیدگی به حقوق مصرف کنندگان بوده هیچ تلاش جدی برای کاهش و ثبات قیمت کالا‌ها صورت نگرفته است! وظیفه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان چیست؟

سازمان "حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان" زیرمجموعه حوزه بازرگانی وزارت صنعت و معدن و تجارت است و اهداف این سازمان حمایت از تولیدات داخلی و افزایش آن و حمایت از مصرف‌کنندگان در برخورد با نوسانات غیر معمول است. از طرفی این سازمان باید با همکاری سازمان‌ها و تشکل‌های ذیربط در تشویق امر صادرات و بازاریابی از طریق تعیین و کنترل قیمت تولیدات و‌خدمات و کالا‌های وارداتی داخل و انجام تحقیقات و بررسی لازم به ارائه طرح‌های ضروری در جهت متعادل ساختن قیمت‌های وارداتی و تولیدی بپردازد. اما عملکرد این روز‌های سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد نه تنها واقف به اهداف و وظایف خود نیست بلکه گاهی متناسب با نام خود نیز عمل نکرده است؛ زیرا که در برخورد با نوسانات غیرمعمول قیمت‌ها در بازار، عزم و اراده‌ای جدی از سوی این سازمان برای حمایت از حقوق مصرف کننده دیده نمی‌شود. کمک از سازمان بسیج برای نظارت بر بازار بی‌تفاوتی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تا جایی پیش رفته که تعزیرات نیز نسبت به ناکارآمدی این سازمان اعتراض کرده است. به تازگی سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با انتقاد از ناکارآمدی سازمان حمایت نسبت به گرانی‌ها گفته: «در گرانی‌ها در بحث خودرو نخستین سازمانی بودیم که به صورت جدی وارد شدیم. متاسفانه اعتقاد داریم که گرانی وجود دارد. درست است که سازمان تعزیرات به عنوان یک سازمان رسیدگی کننده، وظیفه رسیدگی دارند. اما باید سازمان‌هایی مانند سازمان حمایت بگویند که چه زمانی گزارش گرانی خودرو دادند، اما ما رسیدگی نکردیم؟! باید بگویم که تا امروز هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی خودروسازان داخلی از سوی سازمان صمت و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان به تعزیرات اعلام نشده است.»

از سوی دیگر، اما سوءمدیریت سازمان حمایت، وزارت صنعت، معدن تجارت را نیز ناامید کرده است. روز گذشته سیدمحمود نوابی، معاون وزیر صنعت نیز به عدم نظارت کافی به گرانی‌ها در بازار اشاره کرده و گفته: «برای نظارت بیشتر بر بازار، تفاهم نامه‌ای با سازمان بسیج منعقد شده است و نیرو‌های بسیج در مبارزه با احتکار و اختفای کالا و نظارت بر بازار به این سازمان کمک می‌کنند.» بود و نبود سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان تفاوتی ندارد! دکتر ابراهیم رزاقی یکی از اساتید برجسته اقتصادی کشورمان در رابطه با عملکرد ضعیف سازمان حمایت در برخورد با نوسان قیمت کالا‌ها در بازار به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «بود و نبود سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و به نظر می‌رسد که وجود این سازمان فقط برای گول زدن مردم است. بهتر است که سازمان حمایت منحل شود تا هزینه‌هایی که بر کشور متحمل کرده است نیز حذف شود.»

رزاقی ادامه می‌دهد: «نه فقط سازمان حمایت بلکه مسئولان بالاتر از این سازمان نیز نسبت به رفع مشکلات اقتصادی کشور بی‌تفاوت هستند. تا جایی که حتی از سوی رئیس جمهور و وزرای کشورمان نیز عزم جدی برای حل مشکلات نمی‌بینیم و نتیجه آن فقیرتر شدن فقرا شده است.»

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند، اما به شرط آنکه نیروی داخلی مقاومت اقتصادی داشته باشد. متاسفانه بسیاری از مسئولان ما مسئولیت کارهایشان را به عهده نمی‌گیرند، بنابراین باید این مسئولان برکنار شوند و به جای آن افرادی بر سر کار بیایند که روحیه انقلابی داشته باشند؛ چه بسا نیرو‌های انقلابی بسیاری در کشورمان وجود دارد که می‌توانند برای حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش کنند و به کار گرفته شوند، اما توجهی به این مسئله نمی‌شود.» وقتی سازمان حمایت پاسخگو نیست! گفتنی است که خبرنگار «جوان آنلاین» با غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان تماس گرفت تا علت بی‌تفاوتی این سازمان نسبت به گرانی‌های اخیر را جویا شود. اما پس از دو روز پیگیری؛ او گفت که در جلسه است و پس از آن نه تنها جواب تلفن خبرنگار ما را نداد، بلکه شماره را نیز مسدود کرد! پس از آن با دفتر او تماس گرفته شد، اما شخصی که تلفن را جواب داد گفت که ایشان صحبت نمی‌کنند!

این در حالی است که شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «مصاحبه نمی‌کنم مگر اینکه هماهنگی‌ها از طریق آقای کاوه انجام شود.»

بنابراین باید گفت که نه تنها سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در راستای وظایف خود کاری انجام نمی‌دهد بلکه از پاسخگویی به سوالات نیز فرار می‌کند.

حالا با توجه به گرانی‌های اخیر و سردرگمی مردم در بازار سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سازمان به اصطلاح حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان از وظایف خود اطلاع کافی دارد؟ چرا مسئولان این سازمان وظایفشان نسبت به مصرف کنندگان را فراموش کرده‌اند؟ منبع: جوان آنلاین

ارسال نظر: