پوتین و اردوغان به تهران می‌آیند

نشست سرنوشت ساز تهران

کدخبر: 2258490

شانزدهم شهریور ماه، تهران میزبان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در قالب نشستی سه‌جانبه خواهد بود. نشستی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به هفت سال جنگ با تروریست ها پایان دهد.

نسیم آنلاین: کرملین در اطلاعیه ای اعلام کرده که ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه، در نشستی سه جانبه با رؤسای جمهور ایران و ترکیه دیدار خواهد کرد. این نشست که شانزدهم شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد حول محور سوریه و آخرین تحولات آن خواهد بود. اما چه چیزی باعث شده تا این نشست با دیگر نشست های این سه کشور متفاوت باشد؟

با آزادسازی ریف درعا و قنیطره در جنوب سوریه، امروز فقط در یک منطقه می‌توان تروریست ها را پیدا کرد: ادلب. شهری که در آن تروریست‌ها بعد از 7 سال جنایت، خود را در حلقه محاصره نیروهای سوری می‌بینند. جنگی که قرار بود در کمتر از 6 ماه باعث سرنگونی دولت سوریه شود، این روز ها در شرف پایان است؛ با این تفاوت که بشار اسد و متحدانش درحال پایان دادن به این جنگ هستند. با انتقال آخرین گروه از تروریست‌ها از درعا به مقصد ادلب، شمارش معکوس نبردی بزرگ آغاز شده است. سوری ها اعلام کرده‌اند که مقدمات اجرای اولین مرحله از عملیات نظامی در شمال این کشور فراهم شده‌است. مرحله اول این عملیات شامل مناطق جنوبی و غربی ادلب خواهد بود. هواپیماهای سوری در ماه گذشته بارها خطوط مقدم تروریست ها در ادلب را بمباران کرده‌اند. همچنین ارتش سوریه چند گذرگاه را به روی مردم عادی برای رساندن خود به مناطق تحت کنترل ارتش و در امان ماندن از خطرات درگیری بازگشایی کرده است. آمریکا و هم‌پیمانانش خوب می‌دانند که این عملیات به معنای شکست کامل جنگ نیابتی آنها و هدر رفتن میلیاردها دلاری است که خرج شعله‌ور کردن آتش جنگ در سوریه کردند. احتمال دخالت آمریکایی ها در این نبرد وجود دارد. "کلاه سفیدها" که در پوشش خدمات بشردوستانه به تبلیغات و صحنه‌سازی علیه دولت سوریه می‌پردازند، این بار هم درحال تدارک صحنه سازی برای حمله شیمیایی و مقصر دانستن بشار اسد هستند. چند روز پیش مقامات روسی از انتقال بشکه های حاوی مواد شیمیایی به شهر ادلب توسط کلاه‌سفیدها خبر دادند که به همین دلیل خواستار نشست فوری سازمان ملل درباره این صحنه سازیِ احتمالی شدند.

این روزها توجهات به سمت تهران برگشته. ایران اولین کشوری بود که حمایت خود را از سوریه آن هم در سخت‌ترین شرایط اعلام کرد. در این نشست هم، تصمیم پایان دادن به حیات تروریست ها می‌تواند در ایران گرفته شود.

بزرگترین چالش نشست آتی، مسئله ترکیه است. اردوغان از ابتدای بحران سوریه، به بهانه اختلاف با بشار اسد، اقدامات خصمانه زیادی نسبت به دولت وی کرده است. با توجه به شرایط فعلی سوریه و منتفی بودن گزینه برکناری اسد،باید دید آیا اردوغان راضی به کنار گذاشتن اختلافات خود با بشار اسد خواهد شد یا همچنان بر مواضع ضدسوری و حمایت از تروریست‌های خود ادامه خواهد داد. در حالی باید به نشست تهران نگاه کرد که شرایط عین قریب به هفت سال گذشته نیست؛ بشار اسد جایگاه خود را تحکیم کرده است و تهران اراده سیاسی خود بر کشور های متخاصم با بشار اسد را تحمیل کرده است. شاید دور از انتظار نباشد منتظر این نتیجه از نشست تهران باشیم که همانطور که ایران پایان داعش را اعلام کرد اینک در نشست تهران پایان بجران سوریه و آغاز باز سازی این کشور را اعلام شود. پیامی که اگر از تهران به دنبا مخابره شود بدان معنا خواهد بود که کشور های استکباری باید شاهد حضور برجسته تر محور مقاومت در تحولات آتی غرب آسیا باشد.

اما آن روی سکه باید به واکنش این کشور ها بپردازیم قطعا تلاش محور غربی عربی و عبری برای کشاندن بحران به کشور های دیگر را شاهد خواهیم بود. این کشور ها به خوبی می دانند برای حیات بحران ایجاد بحران های پی در پی ضروری است. تردیدی در این گزاره نیست که این ترکیه است که باید در نشست تهران موضع خود را محکم تر از گذشته بیان و تثبیت کند. زیست دوگانه دیگر نه برای محور مقاومت و نه برای غربی ها قابل قبول نخواهد بود. ترکیه باید به صراحت بگویید می خواهد در کنار ملت سوریه قرار بگیرد یا همچنان دل از اروپا و آمریکا نکنده و به طمع برخی منافع همچنان بر مواضع ضد سوری خود ادامه خواهد داد. به هر حال آن چیزی که در بین این گمانه زنی ها به آن یقین داریم این است که نه کرملین و نه واشنگن، این تهران است که می تواند مهر پایان بر بحران سوریه بزند.آیا از نشست تهران این پیام را خواهیم شنید؟

ارسال نظر: