نگاهی به نطق های نمایندگان تهران در مجلس

پوپولیست ها در مجلس چه می‌گویند؟

کدخبر: 2259031

در روزی که به اصطلاح نمایندگان ملت به تعطیلات تابستانی می‌روند و یحتمل به سبک روز های کاری مجلس، بی خیال مشکلات ملت می‌شوند، سوال این است که آیا با این نمایندگانی که بیشتر نماینده احزاب شان هستند تا مردم، می‌توان از این  روزهای سخت انقلاب سربلند خارح شد یا خیر؟

نسیم آنلاین: در روزهایی که مردم درگیر رشد بدون حساب و کتاب قیمت کالاهای اساسی و نوسانات شدید در بازار دلار و سکه هستند برخی نمایندگان‌ در مجلس که قرار بود پیگیر دغدغه های مردم در بهارستان باشند پیگیری مسائل حاشیه ای شده اند. نمونه‌ اخیر طرح این مطالبات غیر واقعی که حداقل به صراحت و به تاکید می توانیم بگوییم مطالبه اکثر مردم نیست، نطق دو تن از نمایندگان مردم تهران است؛ نطق هایی که در آن ها به جای ارائه راهکار برای برون رفت از مشکلات معیشی مردم، به مسائل فرعی و حزبی پرداخته و آن ها را به عنوان حل المسائل کشور مطرح کرده اند که به نظر نمی رسد جز تلاش برای فریب افکار عمومی هدف دیگری در پی خود داشته باشد.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران، روز دوشنبه در اظهاراتی تعجب برانگیز سخنانی بر زبان راند که به ادعاهای رسانه های بیگانه شباهت داشت. او علاوه بر ایجاد تشکیک در ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر، استفاده از فناوری هسته‌ای و مسائلی از این دست خواستار برگزاری رفراندوم شد. حیدری در ادامه اظهارات خود ضمن انتقاد از حصر موسوی و کروبی و رهنورد و رفع ممنوع التصویری خاتمی و آزادی زندانیان سیاسی به فوت مرحوم هاشمی هم اشاره کرد و کنایه ای به این اتفاق زد.

در حالی حیدری برای حل مشکلات سخن از رفراندوم به میان می آورد که کشور درگیر هیچ بحرانی نیست که راه حل هایی برای باز کردن گره آن ها وجود نداشته باشد. کسی در این امر شکی ندارد که رفراندوم یکی از امکان های قانون اساسی جمهوری اسلامی برای مسائلی است که از مسیر عادی قابل حل نبوده و آرا عمومی باید پشتوانه آن‌ها باشد. اما وقتی کارشناسان اقتصادی به صراحت اعلام می کنند که مشکلات کشور قابل حل است و با ظرفیت های داخلی کشور می توانیم به مقابله با تحریم ها بپردازیم دیگر مطرح کردن رفراندوم جز نگران کردن مردم و تزریق هیجان کاذب به جامعه چه سودی برای مردم خواهد داشت؟

در مورد بخش دیگر سخنان حیدری و کنایه های او هم باید اشاره کرد اگر گروه های مافیای آزادانه عمل می کنند به دلیل برگزار نکردن رفراندوم نیست بلکه به دلیل ناکارآمدی دولتی است که که با حمایت حیدری و همفکرانش از مردم رای گرفته است پس امروز افرادی مثل حیدری باید پاسخگو باشند نه منتقد و سوال کننده. چرا که حافظه تاریخی مردم ایران به قدری ضعیف نیست که انتخابات یک سال پیش را به یاد نیاورد.

پروانه سلحشوری، دیگر نماینده تهران، با تکرار صحبت های غلامرضا حیدری با گره زدن بخشی از مشکلات به نظارت استصوابی شورای نگهبان از آن انتقاد کرد و در ادامه نطق خود راه حل مشکلات را ورود رهبری و دستور برگزاری رفراندوم اعلام کرد. صحبت های سلحشوری تحلیل های انتخاباتی در مورد نطق حیدری را بیش از گذشته تقویت کرد؛ در واقع سلحشوری بر این گزاره مهر تایید زد که لیست امید و اعضای آن با نزدیک شدن به انتخابات مجلس و مشاهده کارنامه خالی این لیست در مجلس، رو به حرف های سیاسی و حاشیه ای آورده است تا بلکه بتوانند بخشی از بدنه خود را برای رای مجدد به اصلاح طلبان راضی کنند. در واقع اصلاحطلبان برای پیروزی در انتخابات آتی مجلس دل به همان تاکتیک های انتخاباتی روحانی در سال 96 بسته اند که سعی کرد با طرح مسائل سیاسی و حتی گاها طرح حرف های ضد انقلاب مطالبات اقتصادی مردم را به حاشیه ببرد و با تحریک بخشی از طبقه متوسط و جوانان برای خود رای آوری کند. به نظر می رسد نطق حیدری و سلحشوری را باید در راستای شروع این پروژه از سوی اصلاح طلبان ساکن بهارستان تحلیل کرد. دور از انتظار نیست که در ماه های آتی شاهد ادامه دار بودن نطق‌های تند سیاسی از سوی اعضای این فراکسیون باشیم هرچند بعیداست با توجه به عملکرد بسیار ضعیف این لیست، مردم دوباره اقبالی به اصلاح طلبان نشان بدهند.

ارسال نظر: