مجلس بی‌تفاوت!

کدخبر: 2259957

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته پیش از رفتن به تعطیلات تابستانی، رکوردی تاریخی زدند. آن‌ها در آخرین جلسه تابستانی خود با فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان که با ۱۶۱‌امضاء مورد تأیید قرار گرفته بود مخالفت کردند، همچنین طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور کار بهارستان خارج شد.

به گزارش صبح‌نو، داشتن یک مجلس تراز شاید از خاصیت انتخابات آزاد در هر کشوری باشد؛ در کشور ما نیز هر چهار سال یک‌بار مردم نمایندگانی از خود را برای پیگیری مسائل و مشکلات و از همه مهم‌تر قانون‌گذاری برای پیشرفت کشور انتخاب می‌کنند، اما بررسی عملکرد سه‌ساله مجلس نشان می‌دهد پارلمان دهم در برخی بزنگاه‌ها و رویدادهای مهم یا تعطیل بوده یا در موعد مقرر نتوانسته نسبت به آن مسأله ورود کند. بسیاری بر این باورند که با تشکیل مجلس دهم فاصله معناداری بین پارلمان دهم از «مجلس تراز» به‌وجود آمده و نمایندگان مجلس در تشخیص اولویت‌ها و بررسی و حل مشکلات و معضلات اساسی کشور عاجز مانده‌اند و با اهتمام بر مسائل غیرضروری و کم‌اهمیت، مجلس را از جایگاه «رأس امور» تنزل داده‌اند. از سویی دیگر نگاهی به عملکرد مجلس از زمان سرآغاز و منشأ گرانی‌ها که به ماه‌های پایانی سال ۹۶‌ بازمی‌گردد، نشان می‌دهد مسائل متعددی بوده که مجلس نسبت به برخی از آنان بی‌تفاوت بوده یا ورود مناسبی به اصل موضوع نداشته است، رسیدگی و تعیین تکلیف آینده مبهم «برجام»، رسیدگی به اختلاس 8هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان، آلودگی وضع هوا در سطح کشور، رسیدگی به وضعیت «نظام پولی کشور»‌ ازجمله مواردی بوده که انتقادهای زیادی را برای بهارستان‌نشینان به همراه داشته است. بی‌تفاوتی مجلس، در برخورد با حوادث و مسائل جاری کشور انتقاد برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس را نیز به‌همراه داشته است.

رکورد تاریخی بهارستان در سه روز انتقادها به عملکرد مجلس اما سبب شد تا نمایندگان با جدیت بیشتری به موضوعات ورود کنند، آن‌ها در ابتدا از دولت خواستند تا کابینه را اصلاح کند اما با بی‌توجهی پاستور، خود دست به‌کار شده و وزرای اقتصاد و کار را استیضاح کردند، پس از آن هم در ششم شهریورماه رییس‌جمهوری براساس طرحی که به امضای 80 نماینده رسیده بود، میزبان بهارستانی‌ها بود تا به سؤال‌هایی با پنج محور کلی کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، افزایش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی و بحران ارزی پاسخ دهد. نمایندگان سؤال‌کننده پس از این جلسه با اعلام اینکه جواب سؤال‌های خود را دریافت نکردند این احتمال را مطرح ساختند که بر اساس قانون به قوه‌قضاییه مراجعه خواهند کرد. اما در یازدهم شهریورماه هیأت‌رییسه در جلسه خود به این نتیجه رسید که چون موضوع سؤال از رییس‌جمهوری، استنکاف از قانون نبوده است و سؤال‌کنندگان نیز لفظ دقیق استنکاف از قانون را در سؤالات‌شان قید نکرده‌اند، ارجاع سؤال به قوه‌قضاییه موضوعیت ندارد حتی لاریجانی هم از نمایندگان سؤال کننده خواست تا برای ارسال سؤال به قوه‌قضاییه اصرار نکنند. مجلس با بهانه همراهی با دولت در شرایط اقتصادی کنونی مانع ارسال سؤال به قوه‌قضاییه شد اما این تنها عملکرد بهارستان نبود که انتقاد مردم را برانگیخت بلکه شروعی بود برای اثبات ناکارآمدی و بی‌توجهی مجلس دهم. در سیزدهم شهریورماه هم طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مقامات و مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نرسید!

ترس از شفافیت اما جلسه علنی روز جهارشنبه چهاردهم شهریورماه را می‌توان ناکارآمدی بهارستان یا حتی چهارشنبه سیاه نمایندگان نامید، چراکه نمایندگان با فوریت طرح‌های شفافیت آراء و تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی مخالفت اما با تعطیلات دو هفته‌ای خودشان موافقت کردند! طرح شفافیت آرای نمایندگان که از آن به‌عنوان طرحی دوفوریتی با نزدیک به 190‌امضا صحبت می‌شد، در حالی با یک فوریت و 160‌امضا به هیات رییسه مجلس ارائه شد که نتوانست فوریت را به‌دست آورد تا با رأی مجلس‌نشینان، موضوع شفافیت آرای نمایندگان به‌صورت عادی در نوبت بررسی طرح‌های مجلس قرار گیرد، موضوعی که می‌تواند عملاً بررسی این طرح را به چند ماه یا سال بعد موکول کند. این طرح با اقبال کم‌تر از یک سوم امضاء‌کنندگان روبه‌رو شد و به شکلی عجیب تنها 57‌نماینده به فوریت آن رأی دادند در‌حالی‌که این طرح دو فوریتی با 160‌امضا تقدیم هیات‌رییسه شده بود. طرح شفافیت آراء نمایندگان از این جهت مطرح شد که رأی نمایندگان در سؤال یا استیضاح از وزرا که گاه موجب برکناری وزیر می‌شود مشخص باشد، بدین نحو که کدام نماینده رأی موافق و کدام رأی مخالف داده است. گرچه اکثریت نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از لزوم شفافیت آراء سخن گفته بودند‌ اما عملکرد آن‌ها در مخالفت با طرح شفافیت آرا موجب تضاد و تناقض در رفتار و گفتار آن‌ها شده که باید خود این تناقض را برطرف کنند.

ترس از شورای نگهبان آقای غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی، نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس به تابناک گفته است که یک عده از نمایندگان هستند که از عواقب کار می‌ترسند؛ مثلاً در مورد FATF می‌گفتند شاید شورای نگهبان رد صلاحیت‌شان کند و در واقع ترس از رد صلاحیت شدن برای دور بعد نمایندگی را دارند؛ البته ما یک روحیه پنهانکاری و غیرشفاف را دوست داریم. با این حال، من اعتقاد دارم که شفافیت آراء به ما کمک خواهد کرد و موجب می‌شود، مواضع نماینده شفاف شود. از سوی دیگر، افراد نمی‌توانند به راحتی به مردم وعده پوچ دهند و بعد که وارد مجلس شدند، چرخش کنند و رفتار دیگری داشته باشند. یک عده می‌ترسند نتوانند در حوزه انتخابیه پاسخگوی مردم خودشان باشند. اما این سؤال مطرح می‌شود که تأیید وزرای ناکارآمد، بازگذاشتن دست آن‌ها برای دور زدن مجلس و انجام انواع تخلف هم از ترس شورای نگهبان است؟!

خارج شدن طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی خلاف عرف قانون‌گذاری است از دیگر اتفاقات روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مخالفت با طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بود. طرحی که به گفته برخی از صاحب‌نظران می‌توانست زمینه‌های جدیدی را برای مقابله با مفاسد اقتصادی ایجاد کند. در همین رابطه اللهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون حقوقی و قضای به ایرنا گفت: هیات‌رییسه مجلس در اقدامی بی‌سابقه و خلاف عرف قانون‌گذاری اقدام به خارج کردن این طرح از دستور کار مجلس کرد و یک اخطار اصل‌75 قانون اساسی را در کلیات این طرح پذیرفت و به رأی گذاشت د‌رحالی‌که باید آن را برای بررسی به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌داد. اللهیار ملکشاهی گفت: طرح مبارزه با مفساد اقتصادی مهم‌ترین طرحی بود که در طول عمر این دوره از مجلس تا الان وارد صحن مجلس شده بود. الان مهم‌ترین خواسته مردم رسیدگی به امور اقتصادی است که چرا وضع اقتصادی کشور به این نقطه رسیده و البته علل مختلفی دارد از جمله بی‌تدبیری یا کم‌تدبیری مدیریتی و مدیران، فضاسازی‌ها و جو روانی بی‌پایه و اساسی که دشمنان ایجاد کرده‌اند و عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. عملکرد روز چهارشنبه نمایندگان و بعد از آن تعطیلات دو هفته‌ای بهارستان، انتقادهای زیادی را به‌همراه داشت و سبب شد‌ مردم بار دیگر نسبت بی‌تفاوتی مجلس دهم نسبت به امور اعلام نارضایتی کنند، حال آنکه ‌این وظیفه مجلس است که به عملکرد دولت وزرا نظارت کند و تمامی ابزارها را در اختیار دارد اما چه سود!

ارسال نظر: