حسینیه های تاریخی شمال پایتخت قربانی نوسازی محله ها

کدخبر: 2263201

تهران- ایرنا- بسیاری از محله های شمال پایتخت از جمله درکه و کَن دارای حسینیه ها و تکیه های تاریخی بوده اند که به گفته احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در جریان نوسازی، آثار و اشیای داخل آنها از بین رفته اند یا حتی خود ساختمان های این مراکز دستخوش تخریب شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا برنامه تهرانگردی مسجد جامعی امروز (جمعه) با عنوان محرم گردی به بازدید از حسینیه های محله کن در منطقه پنج، حسینیه درکه، موزه رضا عباسی و نیز آثار استاد چلیپا نقاش بنام ایرانی اختصاص داشت. ** محله کن و تکایایش کن یکی از محله های قدیمی تهران است که پنج حسینیه دارد و هر حسینیه روایتگر داستانی است. مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره این محله گفت: کن از پنج محله اسماعیلیان، سرآسیاب، درقاضی، میانده و بالان تشکیل شده است و دو امامزاده و 20 مسجد دارد. وی افزود: حسینیه های حاج شعبانعلی سرآسیاب کن، حضرت ابالفضل و اسماعیلیان از جمله حسینیه های این محله است. * شتاب برای نوسازی حسینیه ها در کن به گفته مسجد جامعی حسینیه ها امروزه با زمان گذشته تفاوت بسیاری دارند و بعد از بازسازی نما و سیاق کهن خود را از دست داده اند. عضو شورای شهر تهران افزود: در گذشته دور تا دور سقف حسینیه ها با چادرها چرم دوزی پوشیده می شد. وی در تشریح وضعیت حسینیه ها و محرم در کن اظهارداشت: هیچوقت کسی توجه نکرده که کن دارای سابقه تاریخی و مفاخر بوده و راجع به این محله غفلت شده است. مسجد جامعی گفت: کن دارای معماری و طراحی های معماری تاریخی است؛ لهجه ها و گویش های محلی داشته اما به نظر می‌رسد به کن توجه لازم نشده است. این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه در نوسازی ها بسیاری از آثار و اشیای موجود در حسینیه ها از بین رفته؛ این اماکن مدرن شده اند، اشیای قدیمی آنها به انبارها رفته و شتاب برای نوسازی زیاد بوده است. *تابلو جنگ 2 برادر به گزارش خبرنگا رایرنا در ادامه گروه تهرانگردی از خانه هنر متعلق به استاد حسین اسماعیل زاده معروف به چلیپا دیدن و از تابلوهای نقاشی او بازدید کردند. تابلو جنگ دو برادر یکی از تابلوهای حاضر در این گالری بود که لحظه ورود امام حسین(ع ) و حضرت ابالفضل(س)به میدان جنگ و رویارویی با سپاه یزید را نشان می دهد. مسجدجامعی در ادامه از استاد اسماعیل زاده (چلیپا) -نقاش معاصر- به عنوان یکی از چهره هایی که برای نقاشی قهوه خانه ای تلاش زیادی کرده است یاد کرد. کاظم چلیپا فرزند استاد چلیپا نیز درباره نقاشی قهوه خانه ای گفت: این سبک با سابقه دیرین با نقاشی ایرانی پیوند دارد و ریشه آن به دوهزار و 500 سال پیش باز می گردد. وی ادامه داد: در دوره های تاریخی به واسطه مسائل سیاسی و مشروطیت به قهرمان پروری و اسطوره ها توجه و در نتیجه توجه به این سبک نقاشی بیشتر شد. چلیپا اظهار داشت: در این سبک نقاشی کار حماسی از شاهنامه و کار مذهبی از زندگی ائمه، جنگ های پیامبر، زنگی حضرت علی (ع) و واقعه عاشورا الهام گرفته شده است. * موزه نقاشی استاد عرب ایجاد شود برنامه تهرانگردی در ادامه با حضور در موزه رضا عباسی ادامه یافت و اعضا از 23 اثر نقاشی متعلق به استاد سید عرب - از نقاشان مشهور قهوه‌خانه‌ای دوره پهلوی - دیدن کردند. به گفته مسجد جامعی استاد عرب پدر رسام عرب زاده در آثار خود به دلیل استفاده از رنگ های تیره، غم و افسردگی را بخوبی به مخاطب منتقل کرده است. وی گفت: در این 12 اثر حزن عاشورا کاملا مشخص است. مسجد جامعی همچنین پیشنهاد کرد که موزه سید عرب در کنار موزه فرش رسام عرب زاده ایجاد شود. وی تاکید کرد: یکی از ویژگی های استاد عرب این است که جز برای ائمه اطهار کار نکرده است. به گزارش ایرنا تابلوهای شجاعت حضرت عباس، تابلو شجاعت حضرت علی اکبر، بازگشت ذوالجناح، شجاعت امام حسین(ع) در روز عاشورا، شجاعت و جنگ قاسم ابن الحسن (ع)، دارالانتقام مختار و واقعه روز عاشورا از جمله آثار استاد سید عرب در موزه رضا عباسی است. *30 درصد حسینیه درکه بازسازی شد اعضای گروه تهرانگردی به همراه مسجد جامعی در ادامه با حضور در محله درکه از ساختمان حسینیه درکه بازدید کردند. به گفته مسجدجامعی این حسینیه سال گذشته در حادثه حریق سوخت و بسیاری از اشیای قدیمی، سنتی و آیینی آن از بین رفت. وی گفت: مردم محله نسبت به بازسازی این حسینی اقدام کردند و تاکنون 30 درصد بازسازی را انجام داده اند. این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد کرد که آثار باقی مانده از حادثه آتش سوزی در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گیرد. به گفته معتمدین محل، حسینیه درکه سال گذشته در آتش برافروخته شده توسط گروههای موسوم به «ری‌استارت»( ضد انقلاب) سوخت. حاج علی مرتضوی از معتمدان این محله گفت: این حسینیه یادگار سالیان گذشته بود اما سال گذشته در اقدامی ناجوانمردانه در آتش سوخت. وی بیان کرد: اشیای سوخته شده و بازمانده های آن جمع آوری و در انباری نگهداری می‌شود و می‌توان آن را به صورت نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد. به گفته مرتضوی قرآن های موجود در حسینیه پس از آتش سوزی به صورت نیمه سالم باقی ماندند و به خطوط قرآنی هیچ آسیبی نرسید. گزارشگر: معصومه آقاامینی تهرام/7244/ 1008

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: