میرباقری به من گفت: برای نقش شمر فقط یک گزینه هست و آن تویی!/ چرا تلویزیون به بازیگر "مختارنامه" توجهی نمی‌کند؟

کدخبر: 2264214

تلویزیون هیچ اقدامی در جهت حمایت از هنرمند خود انجام نمی‌دهد و اگر بخواهیم مشکلات را به مدیران و مسئولان تلویزیون بگوییم کسی پاسخگو نیست چون آنها فقط تهیه‌کننده پروژه‌ها را می‌شناسند و این روزها فقط به سلبریتی توجه دارند و ما را فراموش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روزگار روزگار خوبی نیست و کمتر به پیشکسوتان و هنرمندان تلاشگر سریال ها و فیلم های ماندگار تلویزیون و سینما توجه می شود. حتی صدایشان به جایی نمی رسد که حق شان را از تهیه کنندگان بگیرند و یا مدیران نمی دانند که بازیگران قدرتمند و کاربلد تلویزیون و سینما اصلاً کجا هستند و وقتی کار نمی کنند و خانه نشین شده اند از کدام منبع درآمد امرار معاش می کنند. اینجا باید تکرار کرد که اتکا به سلبریتی ها و توجه به تعداد فالوورها، باعث شده تا یک عده هنرمند حقیقی خانه نشین بشوند و جایشان را یک عده بی هنر بگیرد که هیچ کاربردی جز مانور چهره برای مخاطب ندارند. اما این پیشکسوتان و بازیگران قدرتمند و کاربلد مفهوم و محتوای غنی را از کالبد هنر به رخ می کشند. در عین حال کار فاخر هم با حضور این بازیگران حرفه ای و کاردان به جایی می رسد مگرنه کاری از دست بازیگرانی که به واسطه تعداد فالوور و قدرت نمایی در فضای مجازی انتخاب می شوند، برنمی آید. یکی از این بازیگران، محمد فیلی بازیگر سریال های ماندگاری همچون «روزی روزگاری»، «مختارنامه»، «عملیات 125»، «جلال الدین»، «هشت و نیم دقیقه» و «هاتف» این روزها حال و احوال خوبی ندارد؛ دنده اش شکسته و به سختی صحبت می کند، چون خون فضای ریه اش را فراگرفته ولی کسی از او خبری نمی گیرد. هیچ کدام از مدیران تلویزیون و حتی برخی از تهیه کنندگان هم توجهی نمی کنند که چه بر سر فیلی و امثال فیلی بازیگران پیشکسوتی که کارنامه هنری شان معرف فرهیختگی و هنرمندی شان است و نه با لابی و مانور چهره به جایی رسیده باشند. به سختی شماره تماس جدید او را پیدا کردیم و لحظاتی ضمن مروری بر نقش فاخر شمر او در سریال «مختارنامه» پای درد و دل های استاد محمد فیلی بازیگر پیشکسوت تلویزیون نشستیم.

مشروح این گپ و گفت را در ادامه می خوانید:

محمد فیلی بازیگر نقش شمر در سریال «مختارنامه» به خبرنگار فرهنگی تسنیم ، گفت: من در همان روز اول که تصویربرداری سریال «تک سواران» کلید خورد در صحنه ای سوار الاغ شدم اما چون تجهیزات مناسب مهیا نبود به زمین خوردم. تجهیزات لازم در زمان کار وجود نداشت و باعث شد من سر صحنه تصویربرداری از الاغ به زمین بیفتم و یکی از دنده هایم بشکند البته پنج روز بعد هم سر صحنه تصویربرداری سریال آمدم و همراه با درد به بازی خود ادامه دادم و بعد متوجه شدم که دنده من شکسته است. اینها مسائلی است که باید از قبل پیش بینی شود و به طور مثال برای الاغ پالان بگذارند اما نگذاشتند و استانداردها رعایت نشد و به همین دلیل من دچار آسیب شدم.

وی تصریح کرد: «تک سواران» البته بعد از 15 روز تصویربرداری تعطیل شد و ماحصل این حضور خانه نشینی و دردهایی است که تحمل می کنم. به سختی می توانم نفس بکشم و در ریه ام خون جمع شده و هیچ کسی هم یاد من نمی کند. مگر اینکه به بیمارستان بروم خیلی نمایشی عیادتی داشته باشند و عکس تبلیغاتی بگیرند. این ها بی توجهی و بی مهری است که صنف و انجمنی در تلویزیون وجود ندارد که بتوانند برای مشکلات مان به آنجا رجوع کنیم.

بازیگر پیشکسوت تلویزیون با انتقاد از وعده های پوشالی برخی از تهیه کنندگان، افزود: گاهی پیش می آید ما در پروژه ای بازی می کنیم ولی به دلیل مشکلات بودجه ای دستمزدمان را نمی دهند. واقعاً باید چه کار کنیم! ما که خارج از رسانه ملی فعالیت می کنیم و حقوق ثابتی نداریم و بیمه هم نیستیم، وقتی دستمزدمان را ندهند از کدام منبع درآمد هزینه های هنگفت بیماری مان را تأمین کنیم. این ها دردهایی است که به واسطه بی مهری ها و بی توجهی های برخی از مدیران مربوطه در صداوسیما بیشتر هم می شود. چرا تهیه کننده سریال «هاتف» و «آرام می گیریم» به وعده هایشان عمل نمی کنند که بنده تاکنون نتوانسته ام دستمزدم را دریافت کنم.

فیلی با اشاره به نبود صنفی در تلویزیون برای پیگیری این مسائل اظهار کرد: بسیاری از ما بازیگران که در تلویزیون کار می کنیم عضو خانه تئاتر و انجمن بازیگران سینما هستیم اما عمده کارمان در تلویزیون است. درحالیکه تلویزیون صنف و انجمنی ندارد و ما نمی دانیم مشکل خود را به چه کسی باید بگوییم. البته در تئاتر و سینما انجمن هایی هستند که کج دار مریض یک رسیدگی هایی دارند اما تلویزیون هیچ اقدامی در جهت حمایت از هنرمند خود انجام نمی دهد. اگر بخواهیم مشکلات را به مدیران و مسئولان بگوییم کسی پاسخگو نیست چون آنها فقط تهیه کننده پروژه ها را می شناسند. به ما اهمیتی داده نمی شود و هرچه قدر هم بخواهیم برای گرفتن حق خود برویم و بیاییم کسی به ما توجه نمی کند.

*این روزها سریال «مختارنامه» دوباره روی آنتن رفته و بسیاری به این عدم تداوم ساخت سریال های فاخر تلویزیونی انتقاد کرده اند. بازیگر نقش شمر در «مختارنامه» هم به این وضعیت تکرار کردن سریال های فاخر و عدم توجه به ساخت کارهای ماندگار تلویزیونی به خبرنگار فرهنگی تسنیم ، گفت: من بسیار خرسندم که سال های سال مردم سریال «مختارنامه» را می بینند و از تماشایش لذت می برند. اما بیشتر از این سریال ها باید ساخته شود و به جای برخی پرداخت های ضعیف و بی محتوا، به فکر ماندگاری آثار باشیم. مصداق بارز آن معطلی ده ساله کارگردانی همچون میرباقری که ذهن خلاق و پرداخت هنرمندانه و قدرتمندی دارد که منتظر ساخت «سلمان فارسی» است. البته این روزها جدی تر ساخت این سریال دنبال می شود که میرباقری به من گفته آماده باش در این سریال بازی کنی! و امیدواریم تا سال آینده کلید بخورد.

وی با بیان اینکه برای نقش شمر هیچ گزینه ای نبود، تأکید کرد: بسیاری به من گفتند چرا این نقش را بازی کردی و به من خرده می گرفتند. حتی داود میرباقری که برای هر نقشی چندین گزینه داشت. به من گفت برای نقش شمر فقط یک گزینه هست و آن هم تویی! الان هم چند باری برای پروژه های دیگر پیشنهاد شده این نقش را تکرار کنم اما من نپذیرفته ام و نمی پذیرم. چون اعتقاد دارم هرآنچه درباره شمر بود در «مختارنامه» ارائه دادم و بیشتر از این با کلیشه و تکرار همراه می شود.

فیلی در پایان درباره کارهای دیگر که به زودی روی آنتن تلویزیون می روند، گفت: این روزها مشغول بازی در سریال «بانوی عمارت» عزیزالله حمیدنژاد بودم که نقش یک تاجر بازاری را بازی کردم. این سریال تلویزیونی امسال به آنتن تلویزیون می رسد؛ چرا که مراحل تصویربرداری اش تا چند روز آینده تمام می شود و سریال «تک سواران» هم که فعلاً به دلیل پاره ای از مشکلات تعطیل شده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: