چرا نتانیاهو به‌دنبال گسترش رابطه با روسیه است؟

کدخبر: 2264818

چرا رژیم صهیونیستی تلاش دارد مناسبات خود را با روسیه افزایش دهد و به موازات آن نسبت به غرب نوعی سکوت کرده است؟

به گزارش نسیم انلاین سیاست خارجی رژیم اسرائیل در سال‌2019 بر پایه تقویت مناسبات با روسیه تنظیم شده است. در این راهبرد در ارتباط با سیاست خارجی این رژیم با مجموعه غرب، نوعی سکوت دیده می‌شود. با توجه به این راهبرد؛ پرسش این است؛‌ چرا رژیم صهیونیستی تلاش دارد مناسبات خود را با روسیه افزایش دهد و به موازات آن نسبت به غرب نوعی سکوت کرده است؟ آیا راهبرد انتخابی، گزینه فراگیر حاکمیتی است‌ یا اینکه گزینه ائتلاف حاکم در اسرائیل است؟

به نظر می‌رسد این راهبرد، انتخابی فراگیر نباشد و تنها انتخاب ائتلاف حاکم باشد. بنیامین نتانیاهو به‌دلیل نرسیدن به اجماع در مورد وزارت امورخارجه، مسوولیت وزرات امورخارجه را شخصاً به عهده گرفته است. خود این مسأله نشان می‌دهد که ائتلاف حاکم و شخص نتانیاهو در ارتباط با سیاست خارجی این رژیم با مشکلاتی روبه‌رو است و شخصی که بتواند همسو و همراه باشد از نظر نتانیاهو وجود ندارد. در واقع در درون ائتلاف شکل گرفته هم تنش‌ها و چالش‌هایی وجود دارد و نتانیاهو تلاش دارد با جمع کردن دو مسوولیت ریاست دولت و وزارت امور خارجه به نوعی این مشکلات را مدیریت کند.

تصویب قانون قومیت در پارلمان رژیم صهیونیستی یک موضوع بسیار مهم در آینده رژیم صهیونیستی در سطوح داخلی و خارجی است. این قانون صراحت دارد که فلسطین اشغالی یک سرزمین یهودی است و حق تعیین سرنوشت منحصر در یهود است. این قانون یک مطالبه جدی جریان تندرو در اسرائیل است و با اکثریتی بسیار شکننده تصویب شده است. ائتلاف حاکم از حزب لیکود که اکثریت آن‌ها شرقی‌تبار( عمدتاً آسیایی) هستند و حزب شاس که همه آن‌ها شرقی‌تبار هستند و اسرائیل بیتنا که مهاجران اروپای شرقی و عمدتاً روس‌تبار هستند، تشکیل شده است. شرق تباران آسیایی و آفریقایی که به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند به آموزه‌های دینی تعلق بیشتری دارند و از آنجا که جرأت بازگشت به موطن اصلی خود را ندارند تلاش دارند اسرائیل را یک جامعه دین‌محور تعریف کنند.

این در حالی است که مهاجران اولیه که به نوعی مؤسسین اسرائیل محسوب می‌شوند، غرب‌تبار هستند و تفکرهای مذهبی در آن‌ها اساساً به‌عنوان یک اولویت مطرح نیست بلکه آن‌ها بر پایه تفکر لیبرالیسم و با هدف زندگی در فضای بدون قید و بند دینی به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند. غرب‌تبارها از روند سلطه دینداران در اسرائیل نگران هستند و بر همین اساس با بسیاری از تصمیمات دولت نتانیاهو و قوانین ائتلاف حاکم مخالف هستند. در حال حاضر حدود یک میلیون‌و‌دویست‌هزار نفر از شهروندان غرب تبار رژیم صهیونیستی به اروپا و آمریکا کوچ کرده‌اند. هر چند رژیم صهیونیستی همچنان آن‌ها را در آمارهای جمعیتی خود لحاظ می‌کند! این غرب تبارها در واقع رابط اسرائیل با غرب هستند و اگر این افراد که مخالف تندروی دینی در اسرائیل هستند، از فلسطین اشغالی مهاجرت کنند، اسرائیل ضمن اینکه با چالش جمعیتی روبه‌رو خواهد شد، با توجه به حوزه‌های نفوذ این افراد در ساختارهای سیاسی و فرهنگی و فکری غرب، می‌توانند رابطه غرب با اسرائیل را به نحو دیگری تعریف کنند. کارشناسان یکی از دلایل ایجاد تغییر در رفتار غرب با اسرائیل و شکل‌گیری شکاف در لابی‌های صهیونیستی در غرب را همین مساله عنوان می‌کنند.

بر این اساس ائتلاف حاکم تندرو به رهبری نخست‌وزیر به‌شدت نگران آینده روابط خود با غرب است و این نگرانی نتانیاهو را به گسترش روابط با روسیه امیدوار کرده است.

با توجه به حضور روس‌تبارها در ائتلاف حاکم‌، امیدوار است که روابط با روسیه وارد مرحله جدیدی شود. خصوصاً که روس‌تبارها هم روابط خود را با حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی روسیه حفظ کرده‌اند. تحلیلگران یکی از دلایل سفرهای 6 گانه و بدون دعوت رسمی نتانیاهو به روسیه را در همین چارچوب ارزیابی می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به حضور مؤثر روسیه در تحولات سوریه در کنار جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی امیدوار است از طریق تقویت مناسبات خود با این کشور، تهدید ایران و محور مقاومت در سوریه علیه خود را از طریق روسیه کاهش دهد.

منبع: وطن امروز

ارسال نظر: