متن کامل توافق سوچی میان روسیه و ترکیه درباره ادلب سوریه

کدخبر: 2265108

پایگاه اینترنتی نشنال امارات متن کامل یادداشت تفاهم میان مسکو و آنکارا در شهر سوچی روسیه درباره استان ادلب سوریه، را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، پایگاه اینترنتی نشنال امارات امروز (چهارشنبه)، متنی را منتشر کرد و مدعی شد این متن یادداشت تفاهم کامل میان مسکو و آنکارا در شهر سوچی روسیه درباره استان ادلب سوریه است.

در گزارش نشنال آمده است در این یادداشت تفاهم بر ازسرگیری مسیرهای حمل و نقل جاده ای میان حلب با لاذقیه و حماه و احیای مسیرهای تجاری میان دمشق و آنکارا که از آغاز جنگ سوریه متوقف بوده، تأکید شده است.

در گزارش نشنال ادعا شده است: این یادداشت تفاهم 10 بندی برای اجتناب از عملیات نظامی (علیه تروریست ها) در این استان شمالی غربی سوریه است. در این توافق تأکید شده است افزون بر مناطق غیرنظامی شده که تا عمق 15 تا 20 کیلومتری مناطق کاهش تنش امتداد می یابد، ایران، روسیه و ترکیه به طور مشترک نقش اصلی اجرای آتش بس در این مناطق را بر عهده خواهند داشت.

بر اساس گزارش نشنال، در این یادداشت تفاهم آمده است: اقدامات مؤثر برای تضمین یک نظام پایدار آتش بس در مناطق کاهش تنش ادلب اتخاذ خواهد شد. برای دستیابی به این هدف، عملکرد مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه تقویت خواهد شد. این مرکز در پی گفتگوهای آستانه ایجاد شد.

گزارش نشنال می افزاید ایران و دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز سه شنبه از توافق حاصل شده در سوچی استقبال کردند.

در متن این قرارداد آمده است حمل و نقل جاده ای در مسیرهای ام4 (حلب-لاذقیه) و ام5 (حلب-حماه) تا پایان سال جاری میلادی (2018) ازسرگرفته خواهند شد. این مسیرها از سال 2014 غیرفعال بوده اند، اما پس از بازپس گیری حلب توسط ارتش سوریه -به پشتیبانی ایران و روسیه- این مسیرها دوباره مورد توجه قرار گرفته است. این مسیرها ازسرگیری روابط تجاری میان ترکیه و مناطق تحت کنترل ارتش سوریه را ممکن خواهد کرد.

گزارش نشنال می افزاید بر اساس این یادداشت تفاهم، برای دستیابی به توافق کامل درباره منطقه غیرنظامی شده 15 کیلومتری اقدامات بیشتری باید صورت گیرد. ترسیم مرزهای دقیق مناطق غیرنظامی شده پس از رایزنی های بیشتر صورت خواهد گرفت. همچنین دو طرف (روسیه و ترکیه) بار دیگر بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و گونه های آن تأکید کردند.

در این یادداشت تفاهم همچنین بر تقویت پست های دیده بانی ترکیه در مناطق کاهش تنش ادلب، اتخاذ تدابیر لازم توسط روسیه برای حفظ شرایط کنونی و جلوگیری از درگیری های نظامی در این استان و خروج همه گروه های افراطی تروریستی تا پانزدهم اکتبر از مناطق غیرنظامی شده تأکید شده است. این متن توافق همچنین خواستار خارج کردن تجهیزات و ادوات نظامی از قبیل تانک ها، خمپاره ها، راکت اندازها و خمپاره اندازها از مناطق غیرنظامی تا دهم اکتبر سال جاری شده است. همچنین نیروهای ترکیه ای و روسی مسئولیت گشت زنی در امتداد مرزهای این مناطق را با پشتیبانی پهپادها بر عهده خواهند داشت.

گزارش نشنال می افزاید این متن برای آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، رئیس کنونی شورای امنیت و همچنین نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، ارسال شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: