با یک آزمایشی هورمونی ساده سرطان سینه را شناسایی کنید!

عنوان

خطر ابتلا به سرطان سینه با یک آزمایش هورمون ساده و از سال‌ها قبل، در دوران اوج قدرت باروری بانوان امکان پذیر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش های خود دریافتند برخی از هورمون هایی که سبب افزایش قدرت باروری در زنان می شوند، ریسک ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهند.

هورمون (anti –Mullerian hormone) یا به اختصار AMH نشان دهنده میزان ذخیره های هورمونی در تخمدان بانوان است. پژوهش جدید به وسیله دانمشندان دانشگاه نیویورک (NYU) نشان می دهند، بالا بودن سطح هورمون AMH در بانوان خطر ابتلا به سرطان سینه را ۶۰ درصد افزایش می دهد.

بنا بر نتیجه های به دست آمده مبنی بر ارتباط سرطان سینه با بالا بودن سطح این هورمون، دانمشندان درنظر دارند شیوه های غربالگری جدیدی برای شناسایی سرطان سینه با اندازه گیری این هورمون ابداع کنند.

به این ترتیب مدت ها پیش از شروع بیماری، گروه های پرخطر و با درصد ریسک بالای ابتلا به بیماری شناسایی شده و اقدام های پیشگیرانه مانند چک آپ های دوره ای، ماموگرافی، اصلاح خوراک و سبک زندگی در مورد آن ها صورت خواهد گرفت.

محققان این نتیجه ها را با بررسی نمونه خون حدود ۶۰۰۰ زن یائسه در آمریکا و کشور های اروپایی به دست آورده اند و نتایج این مطالعات را در مجله بین المللی سرطان منتشر کرده اند.

محقق دانشگاه پزشکی نیویورک، خانم آن ژاکوته (Anne Zeleniuch-Jacquotte) می گوید: ارتباط موجود بین هورمون باروری و سرطان سینه، بسیار شگفت انگیز است. این دستاورد به دانشمندان امکان می دهد تا نشانگر های خطر ابتلا به سرطان را پیش از یائسگی دربانوان شناسایی کنند.

اندازه گیری میزان هورمون AMH تنها با یک آزمایش ساده خون امکان پذیر است و می تواند یک Biomarker برای شناسایی خطر ابتلا به سرطان باشد.

منبع:Dailymail