شیران عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نسیم

اجرای کامل برنامه اقدام FATF نفعی برای ایران ندارد

کدخبر: 2265379

رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه به جای تمرکز بر تصویب لوایح مرتبط با FATF، بهتر بود سراغ پیمان های پولی دوجانبه می رفتیم، گفت: اجرای کامل برنامه اقدام FATF محدودیتی را برای ما ایجاد خواهد کرد و نفعی برای ما نخواهد داشت.

رضا شیران خراسانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیده، دولت و برخی نمایندگان مجلس به دنبال تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند، اظهار داشت: اروپا در مذاکرات نتوانسته در جهت حفظ برجام اقدام عملی صورت بدهد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با تاکید بر اینکه در لوایح مرتبط با FATF ، تعریف صحیحی از تروریسم وجود ندارد و در حقوق بین الملل تعریف صحیحی از تروریسم نشده است و این تعریف در هر نظام حقوقی فرق می‌کند، افزود: تا این تعریف برای ما روشن نشود، فکر نمی کنم مجلس این لوایح را تصویب کند.

شیران خراسانی تاکید کرد: اگر قرار باشد لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم، باید تروریسم را براساس تعریف داخلی خودمان و حقوق داخلی کشور، مشخص کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تاثیر تصویب لوایح مرتبط با FATF بر بهبود روابط بانکی ایران و کاهش نرخ ارز گفت: حتی اگر ما این لوایح را هم تصویب کنیم فردا اروپا و آمریکا موضوعی دیگری مانند حقوق بشر، حقوق کودک و حقوق زنان را مطرح می کنند.

شیران خراسانی اضافه کرد: این موضوع که بالاتر از برجام که نیست. ما در برجام قبول کردیم که در حقیقت فعالیتهای هسته ای مان را، در حوزه غنی سازی متوقف کنیم، همه جا را دوربین بگذاریم و در معرض دید آنها باشد و سازمان بین المللی انرژی اتمی و همه کسانی که دست اندرکار هستند، تایید کردند که ما به تعهداتمان عمل کردیم ولی آنها این قرارداد را یک طرفه نقض تعهد کردند. به فرد یا جریانی که نقض تعهد می کند، هیچ اعتمادی نیست و طبعاً اجرای کامل برنامه اقدام FATF محدودیتی را برای ما ایجاد خواهد کرد و نفعی برای ما نخواهد داشت.

نماینده مردم مشهد در مجلس با تاکید بر اینکه به جای تمرکز بر تصویب لوایح مرتبط با FATF ، بهتر بود سراغ پیمان های پولی دوجانبه می رفتیم، گفت: ما باید برگردیم به ظرفیتهای داخلی خودمان، برگردیم به پیمانهای دو جانبه با کشورهای همسایه مان. کشورهای همسایه ایران حدود 300 میلیون نفر جمعیت دارند. برخی همسایگان ایران مثل پاکستان، افغانستان نیاز شدیدی به انرژی دارند. ما می توانیم با ترکیه هم پیمانهای دو جانبه و یا چندجانبه امضاء بکنیم. مبادلاتمان را از دلار بیاوریم به سمت واحدهای پولی که خودمان تعریف می کنیم، بیاوریم تا همه این مسائل کاملاً تحت الشعاع قرار بگیرد و هم حوزه اقتصادی مان فعال هم ظرفیتهای داخلی مان بارور شود.

شیران خراسانی افزود: اگر همین قدر وقت که برای تصویب لوایح مرتبط با FATF می گذاریم برای حوزه داخل بگذاریم و قبول کنیم که ظرفیتهای داخلی مان و ظرفیت های همکاری با کشورهای همسایه، ظرفیتهای بالایی است، مشکلات زیادی حل می شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر، سه کشور همسایه ایران نیاز به سوخت دارند و حداقل یک میلیون بشکه در روز می توانند از ما فراورده های نفتی بخرند. پس بهتر است بیاییم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

شیران خراسانی در پایان تاکید کرد: فکر نمی‌کنم پیوستن به FATF با این شکلی که برخی ها تحلیل می‌کنند، واقعاً ضرورت امروز جامعه ما باشد.

ارسال نظر: