رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نسیم آنلاین:

الحاق به کنوانسیون­‌های FATF هیچ اثر مثبتی برای ایران ندارد

کدخبر: 2266019

خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه اجرای بخش اعظم برنامه اقدام FATF هیچ تاثیری مثبتی بر نرخ ارز و روابط بانکی نداشته است و همچنان نشانه­ای دال بر همکاری اروپا به نفع ایران به چشم نمی­خورد، گفت: من اعتقاد دارم اگر این برنامه اقدام را به صورت کامل انجام دهیم هم باز تحریم­ها درباره ایران، شکسته نخواهد شد و این زمینه را در مجلس نمی بینم که سراغ تصویب لوایح مرتبط با FATF برود.

نسیم آنلاین سلمان خدادادی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی درباره لوایح مرتبط با FATF به نسیم گفت: در زمان بررسی این لوایح در مجلس، آمریکا تازه از برجام خارج شده بود و به ذهن می رسید که اروپا قصد برداشتن قدم­هایی را دارد و می­خواهد برخلاف نظر آمریکا عمل کند و احتمال داشت که این تصورات تحقق پیدا کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: بسیاری از دوستان، در همان مقطع زمانی بر این مساله اعتقاد داشتند که اروپا در چهل سال گذشته، خارج از سیاست­های آمریکا کاری به نفع ایران انجام نداده و همواره پیرو سیاست­های آمریکا در این زمینه بوده است.

خدادادی با اشاره به اینکه هر کشوری به دنبال منافع خود است و توجیه کشورهای اروپایی این است که بخاطر ایران، نمی­توانند آمریکا و متحدانش را رها کنند، اظهار داشت: منتهی امید­هایی در ذهن بعضی­ بود که اروپا بخواهد به خاطر آبروی خود عاقلانه عمل کند تا نگویند پیرو و دنباله رو آمریکا است. بنده هم جزو کسانی بودم که در مسیر حرکت مجلس به سمت تصویب طرح منتظر بودم تا ببینم آیا اروپایی­ها حرکتی نشان می‌­دهند یا نه؟! و منتظر بودم تا در این ماجرا به نوعی رفتار اروپاییان مشخص شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به دیدار نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری در اواخر خردادماه امسال، گفت: نظر ایشان بر این بود که خود ما به دنبال لایحه­‌ای برویم و آن را تنظیم کنیم و از کنوانسیونی که توسط تعداد کمی از کشور­ها که نوعا معاند با جمهوری اسلامی هستند نوشته و امضا شده است، تبعیت نکنیم. با این روند و با عدم همکاری اروپا و توصیه­‌های رهبر معظم انقلاب باید مقاومت کنیم و دولت­مردان ما نیز منافع کشور خود را لحاظ کنند، همانطور که همه کشور­ها به دنبال حفظ و رعایت منافع خودشان هستند.

خدادادی درباره نتیجه مذاکرات با اروپا گفت: مذاکرات متعددی با این کشورها برگزار شده ولی متاسفانه تاکنون خروجی مناسبی به نفع ما نداشته است. شرایط از آن زمان نسبت به اکنون هیچ تغییری نکرده است و نمی توانیم بگوییم قدم­های مثبتی برداشته شده و نگاه اروپا نسبت به ایران اصلاح شده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مشکل اصلی ارتباطات بانکی ایران با کشورهای خارجی، FATF است، گفت: وقتی بحث FATF نبود مشکل بانکی ما حل شده بود؟ FATF هنوز در کل دنیا اجرا نشده است اما ما با تمام توان خود و در حد اعلا برنامه اقدام FATF برای ایران را اجرا می­‌کنیم. نباید از ترس مرگ خود­کشی کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بعد از برجام قرار بود مواردی برداشته شود ولی انجام نشد. در زمان اوباما، برجام توسط آمریکایی­‌ها امضا شد ولی خود آن­ها حتی یک قدم بر نداشتند. تحریم­‌هایی که به آمریکا مربوط بود نه شورای امنیت. در FATF هم همینطور خواهد بود.

خدادادی با تاکید بر اینکه اجرای 32 بند از برنامه اقدام 41 بندی FATF توسط ایران، هیچ تاثیر مثبتی بر نرخ ارز و روابط بانکی نداشته است، گفت: من اعتقاد دارم اگر این برنامه اقدام را به صورت کامل انجام دهیم هم باز تحریم­ها درباره ایران، شکسته نخواهد شد. مگر قبل از اجرای تعهدات مربوط به FATF تحریم نبودیم؟! و آیا امروز تحریم نیستیم؟! ورود ایران به کنوانسیون­های مرتبط با FATF هیچ اثر مثبتی برای ما نخواهد داشت و لزومی ندارد که وارد آن­ها شویم.

نماینده مردم ملکان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس با تجریه‌­ای که از برجام دارد، باز هم به سمت تصویب لوایح مرتبط با FATF خواهد رفت، بیان داشت: من این زمینه را در مجلس نمی­‌بینم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: البته دوستان اعتقاد دارند ما نباید خودمان بهانه­‌ای به دست غرب بدهیم، اما من به عنوان یک کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل و یک استاد دانشگاه، فکر می­‌کنم یک جهت برجام این بود که دنیا بداند ما قدمی برداشتیم و دست آمریکا خوانده شد. FATF این خروجی را نخواهد داشت.

نماینده مردم ملکان در مجلس با طرح این سوال که چرا بانک­های ما تحریم است و چرا ما نباید روابط بانکی داشته باشیم؟ آیا همه این موارد به دلیل اجرا نکردن درخواست های FATF بود؟ گفت: اگر ما این لوایح را هم تصویب کنیم، باز هم آنها بهانه دیگری پیدا می­‌کنند. ما نباید با انجام دادن اقدامی که هیچ خروجی برای ما ندارد، تسلیم کشورهایی شویم که به هیچ چیزی پایبند نیستند.

خدادادی در پاسخ به این سوال، که کارشناسان عقیده دارند برای خروج از انزوای بانکی باید به سمت پیمان­های دو جانبه رفت تا تحریم‌­ها را بی­ تاثیر کنیم. گفت: من هم به این مساله عقیده دارم هر چند که برخی از کشور­ها، آن را اجرا نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: من تحت عنوان گروه دوستی اخیرا به چند کشور سفر کردم. زمینه این کار وجود دارد و ما می­توانیم خارج از FATF ، روابط بانکی و تبادل پول ملی خود را انجام بدهیم. اخیرا روسیه و چین هم تصمیم گرفتند در این راستا دلار را از مسیر معاملات پولی و بانکی خود خارج کرده و به سمت پول ملی خود بروند، ما نیز هم­چون این کشور­ها باید رفته رفته به این سمت برویم.

ارسال نظر: