ایزدی در تحلیل سفر روحانی به نیویورک مطرح کرد:

مذاکره، ابزار عملیات روانیِ آمریکا است

کدخبر: 2268230

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بحث مذاکره تبدیل به ابزار عملیات روانی برای آمریکا شده که هر چند وقت یکبار از آن استفاده می کند.

پیش از نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، دونالد ترامپ درخواست دیدار و گفت وگو با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان را داشت که این درخواست از سمت مقامات ایرانی رد شد. پس از آن ترامپ در توییتی با دوست داشتنی خواندن روحانی اظهار کرد که با وجود درخواست هایش برای ملاقات، برنامه ای برای دیدار و مذاکره ندارد. از طرفی رئیس جمهور کشورمان به نکته ای قابل تامل مبنی بر اینکه اگر آمریکا قصد مذاکر داشت، مذاکره را بهم نمی زد اشاره کرد.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه پیش کشیدن بحث مذاکره با ایران، برای آمریکا تبدیل به ابزاری برای عملیات روانی شده که هر از چند گاهی از آن استفاده می کند، گفت: زمانی که دو طرف تمایل به مذاکره دارند، اگر هم مقابل شرط بگذارند، شرط غیر قابل اجرا نمی گذارند؛ در صورتی که آمریکا شروطی مانند به صفر رساندن غنی سازی اورانیوم و کنار گذاشتن موشک و صنایع موشکی برای ایران گذاشت که عملا غیر قابل اجرا هستند.

وی افزود: آمریکا متوجه این موضوع شده که بحث مذاکره در گذشته گاهی باعث ایجاد اختلاف شده زیرا برخی این اقدام را خوب و برخی هم بد می دانستند و در نگاه مقامات آمریکایی، همین ایجاد اختلاف می تواند برایشان مفید واقع شود.

ایزدی با اشاره به اینکه گفته روحانی مبنی بر اینکه اگر آمریکا به مذاکره علاقه مند است، بر سر مذاکره ای که بهم زده برگردد، اظهار کرد: این گفته کاملا درست است و اگر واقعا آمریکا قصد مذاکره داشته باشد، همین کار را می کند که البته با توجه به شواهد موجود، واشنگتن همچین قصدی ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه ایران با وجود اینکه آمریکا سال ها اقدامات خصمانه انجام داده، ولی باز هم ایران پای میز مذاکره رفت، توضیح داد: ایران محدودیت گفت و گو با هیچ کشوری را ندارد و با توجه به اینکه بسیاری از رهبران جهان در این نشست حضور دارند که با توجه به مدت کم برای مذاکره با آنان، مذاکرات می تواند پس از نشست و در مکان دیگر ادامه یابد و همین موضوع فرصت خوبی برای سیاست خارجی و حوزه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در پایان گفت: علاوه بر تمام موضوعات ذکر شده، رسانه های بسیاری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارند که مسئولین حاضر می توانند با آنها مصاحبه کرده و از این طریق حرف هایشان را بازتاب دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: