رئیس مرکز ملی فضایی:

راه اندازی ۳ مرکز رشد فناوری فضایی در کشور

کدخبر: 2272034

رئیس مرکز ملی فضایی از ایجاد سه مرکز رشد فناوری فضایی در کشور خبر داد و گفت: سهم اقتصاد فضایی تا سال ۱۴۰۴ به ۷هزار میلیارد تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر منطقی در نشست چشم انداز سند فضایی کشور که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به اهداف سند جامع توسعه هوافضا که در بهمن ماه سال ۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، گفت: در این سند ۲۰ ساله دو برنامه ۱۰ ساله از سال ۸۵ تا ۹۴ و از سال ۹۵ تا ۱۴۰۴ تصویب شد که ۷ هدف را برای توسعه فناوری فضایی در کشور در برداشت.

وی با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره سفیر ۱ و ۲ برای مدار ۶۰ کیلومتری زمین و طراحی و ساخت ماهواره برهای سفیر و سیمرغ در راستای برنامه ۱۰ ساله اول فضایی کشور گفت: در این مدت زمان، از نظر ساخت ماهواره های تحقیقاتی و پرتاب کننده ها حرکت های خوبی صورت گرفت و موفق شدیم ۱۰ ماهواره مختلف سنجشی و مخابراتی تحقیقاتی را بسازیم.

منطقی افزود: از این تعداد ۳ ماهواره با موفقیت در فضا قرار گرفت و پرتاب ۷ ماهواره ناموفق بود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، توسعه زیرساختهای فضایی و پرتاب ماهواره های عملیاتی را در دستور کار داریم، گفت: قرار است به توانایی ساخت ماهواره بر با قدرت ۷۰۰ کیلوگرم برای پرتاب در مدار هزار کیلومتری زمین برسیم. در همین حال ساخت ماهواره مخابراتی ۲۰۰ کیلویی و نیز ماهواره سنجشی از دیگر برنامه های سند ۱۰ ساله دوم فضایی کشور است.

رئیس مرکز ملی فضایی گفت: ساخت منظومه های ماهواره ای کوچک و نیز پرتابگر ارزان قیمت از دیگر اهداف این سند است و در همین حال توسعه همکاری های بین المللی در عرصه فضا در این سند دیده شده است.

منطقی اضافه کرد: هم اکنون ۱۰ پروژه در راستای توسعه بین المللی با محوریت پژوهشگاه هوافضا و سایر مجموعه های حوزه فضایی کشور برای دستیابی به دستاوردهای اقتصادی در این حوزه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تیم های دانشگاهی باید مسیر دسترسی به فناوری فضایی را به صورت جهشی دنبال کنند، از ایجاد سه مرکز رشد فناوری فضایی خبر داد و گفت: هم اکنون اقتصادی فضایی ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که ۸۰ درصد آن در اختیار خارجی ها است.

وی گفت: باید یک زیست بوم ماهواره دانشجویی تعریف شود تا ماهواره های کوچک دانشجویی از جمله ماهواره های کیوب ست به اقتصاد کشور کمک کنند.

منطقی گفت: بر اساس برنامه چشم انداز تا ۱۴۰۴ برآورد این است که با تجاری سازی فناوری فضایی، اقتصاد فضایی کشور از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس مرکز ملی فضایی بر لزوم تمرکز بر شتابدهنده های فضایی در دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه شریف تاکید کرد و گفت: ۲۸ دانشگاه فعال کشور می توانند به قطب علمی فضایی تبدیل شوند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: