عابدینی:

آمریکا توان به صفر رساندن تولید نفت ایران را ندارد

کدخبر: 2272143

کارشناس مسائل بین الملل گفت: واشنگتن نمی تواندخلأ ناشی از تحریم نفت ایران را از طریق افزایش صادرات نفت عربستان جبران کند.

آمریکا یکی از مهمترین حامیان عربستان سعودی، اخیرا در روابطش با این کشور دچار تنش شده است و سعی دارد با اعمال فشار بر سعودی ها باج بیشتری از آنها بگیرد. در همین راستا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی تحقیرآمیز از عربستان برای حمایت از این کشور، خواسته تا نفتش را با بهای کمتری در اختیار ایالات متحده قرار دهد که این امر سبب ایجاد تنش هایی در روابط میان دو کشور شده است.

کارشناس مسائل بین الملل، در رابطه با تنش های اخیر در روابط عربستان و آمریکا، اظهار کرد: دونالد ترامپ نماد شخصیت بدون روتوش آمریکاست و در نحوه تعامل این نماینده ایالات متحده با عربستان سعودی می توان عملیاتی کردن کاپیتولاسیون را مشاهده کرد، نگاه واشنگتن به کشورهایی مثل عربستان، نگاه ارباب رعیتی و براساس کاپیتولاسیون است، بنابراین نمی توان نوع نگاه و اظهارات تحقیرآمیز ترامپ در قبال ریاض را تنش میان عربستان و آمریکا تلقی کنیم چرا که اساسا روابط آنها یک سویه است.

عابدینی افزود: وقتی از روابط در حوزه بین الملل صحبت می شود منظور روابط دو جانبه و دو سویه است که هر دو طرف ماجرا را آن هم در یک حوزه برابر شامل می شود، اصلی که در روابط واشنگتن و ریاض وجود ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: زمانی که ایالات متحده از موضع بالا، دولت قبیله ای عربستان را تحقیر می کند در حقیقت رابطه ای یک سویه را به نمایش می گذارد که در آن ارباب به رعیت خود دستور داده و آن را مورد سرزنش قرار می دهد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که دیدگاه و اظهاراتی که آمریکایی ها به ویژه دونالد ترامپ خطاب به سلمان و محمد بن سلمان پادشاه و ولیعهد عربستان دارند، چندان عاری از حقیقت نیست و در واقع اگر دو هفته آمریکا حمایت خود را از رژیم سعودی بگیرد این رژیم بدون تردید سقوط خواهد کرد و کاخ سفید، غربی ها و سایر سیاستمداران به خوبی به این موضوع واقف هستند.

عابدینی گفت: سعودی رژیمی مبتنی بر یک تفکر قبیله ای است، قدرتی که حدود 80 سال میان یک پدر و هفت پسر در گردش بوده، فاقد قانون اساسی است و همچنان بر اساس دیدگاه و فرمان ملک سلمان اداره می شود. در این کشور چیزی به نام حقوق بشر، حزب و صندوق رأی وجود ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: این کاملا منطقی است که نگاه آمریکایی ها به رژیم سعودی بر مبنای دوشیدن بیشتر نفت و ذخایر زیرزمینی این کشور باشد و کمترین نگاه حتی نگاه انسانی را به عربستان داشته باشد.

وی تأکید کرد: در این مدت میلیاردها دلار قرارداد در خصوص ارائه تسلیحات با عربستان سعودی منعقد شده است و در این میان می توان گفت وابستگی عربستان به آمریکا به حدی است که حتی اگر این بسته های بمب با بسته های یونولیت جایگزین می شد باز هم رژیم سعودی توانایی کارشناسی و تشخیص این بسته را نداشت؛ چرا که اساس تأمین امنیت عربستان از سوی واشنگتن انجام می شود.

عابدینی ادامه داد: نکته بعدی، بحث مربوط به صادرات نفت است. متأسفانه ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی، زمینه برای افزایش صادرات نفت و به یغما بردن و چپاول ثروت عربستان را فراهم کند؛ حاکمان این رژیم هم چاره ای جز پذیرش دیدگاه های آمریکا ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اما اینکه آیا آمریکا می تواند خلأ ناشی از صادر نشدن نفت ایران را از طریق افزایش صادرات نفت عربستان جبران کند، تصوری خام است و آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی توانایی به صفر رساندن تولیدات نفت ایران را ندارند.

وی افزود: ایران با بسیاری از کشورها روابط تجاری داشته و آنها به دلیل وابسته بودن به نفت ما نمی توانند به آسانی امنیت انرژی خود را به خاطر آمریکا به خطر بیندازند؛ از طرفی ایران با 15 کشور همسایه است که برخی از این دولت ها غیر از آنهایی که در حوزه خلیج فارس هستند، از جمله روسیه و ترکیه با آمریکایی ها دچار چالش شده اند. وارد کننده های نفت که از ایران نفت می خرند مانند هند، کره و ژاپنی ها، به راحتی امکان جایگزین کردن نفت ایران را ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اروپایی ها باید برای راضی کردن ایران لازم است اقداماتی انجام دهند؛ نخست باید کاهش صادرات نفت ایران را که ممکن است بر اثر فشار آمریکایی ها ایجاد شود، جبران کنند. دوم کانال ارتباطی برای انتقال ارز ایران را فراهم کند.باتوجه به این نکات به نظر می رسد که اروپایی ها هم به سادگی نمی توانند موضوع همکاری و تعامل با تهران را نادیده بگیرند.

وی در ادامه گفت: توان دولت سعودی برای استخراج و تولید نفت اندازه مشخصی دارد و از یک طرف آنها ظرفیت افزایش بیش از این مقدار را ندارد و از سوی دیگر عملا دولت سعودی با زیر پا گذاشتن تعهداتش در اپک خود را به عنوان یک رژیم غیرمسئول در برابر توافق های بین المللی شناسانده است.

عابدینی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از اینکه یک کشور اسلامی ذخایر و ثروت ملت های مسلمان را به یغما برده و بی محابا در اختیار قدرت های غربی قرار می دهد، خرسند نیست و قطعا تحقیر یک کشور اسلامی توسط ایالات متحده آمریکا برای هیچ یک از مسلمانان پسندیده و قابل قبول نیست؛ اما متأسفانه برخی از حاکمان و سرسپردگان به گونه ای حکومت و پایگاه های مردمی خود را از دست دادند که برای ماندن در قدرت ناچارند به قدرت های بزرگ باج دهند و یکی از این نمونه ها باج دادن مستمر دولت سعودی به آمریکایی هاست.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: سرنوشت کسانی که از ملت های خود جدا شده و به قدرت های خارجی باج داده و وابسته باشند و نمونه بارز آن تحقیرهای ایالات متحده آمریکا بر ضد رژیم سعودی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: