اقدام معترضان آزمون سردفتری از شکایت تا درخواست مناظره/ ثبت اسناد شنبه پاسخ می‌دهد

کدخبر: 2273092

معترضان به نتایج آزمون سردفتری سال ۱۳۹۷ ضمن بیان ابهامات این آزمون خواستار برگزاری برنامه زنده تلویزیونی با حضور مسئولان سازمان ثبت و نمایندگان داوطلبان شدند. شنیده شده است که برخی از آنها به دیوان عدالت اداری شکایت برده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری تسنیم، آزمون سردفتری امسال پس از 11 سال برگزار شد. در این آزمون از مجموع سهمیه آزاد و ایثارگر 950 نفر از بین 75 هزار شرکت کننده پذیرفته شدند.

این حجم متقاضی و سال ها برگزار نشدن آزمون سبب شد کسانی که در آزمون موفق نبودند ابهاماتی را در خصوص آزمون مطرح کنند و در روزهای اخیر حواشی در این خصوص مطرح شود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان برگزارکننده آزمون تاکنون پاسخی به ابهامات مطرح شده نداده است، اما طبق اطلاعی که توسط خبرنگار تسنیم از یکی از مسئولان سازمان کسب شد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور روز شنبه طی اطلاعیه ای به ابهامات مذکور پاسخ خواهد داد. هر چند که به نظر می رسد ابهامات مطرح شده در نهایت نمی تواند تأثیری در قبولی یا عدم قبولی داوطلبان داشته باشد و توانایی علمی آنها را تحت الشعاع قرار دهد.

اهم موارد مورد اعتراض داوطلبان به شرح زیر است:

1. اعلام نشدن شهرهای محل برگزاری آزمون تا چند روز قبل از روز آزمون که مشکلاتی را برای داوطلبانی که باید به این شهرها سفر می کردند پدید آورد.

2. سپرده نشدن برگزاری آزمون به سازمان سنجش که نهاد قابل اعتماد در برگزاری آزمون ها به شیوه استاندارد است.

3. رعایت نشدن نکات امنیتی در برگزاری آزمون مانند پلمب نبودن دفترچه سؤالات و کدگذاری نشدن دفترچه ها.

4. منتشر نشدن دفترچه سؤالات و پاسخنامه رسمی.

5. تأخیر در اعلام نتایج و عدم اطلاع رسانی مناسب در این خصوص.

6. قرار دادن نتایج بر سامانه ای ابتدایی و غیراستاندارد که از روز اعلام نتایج تاکنون با قطعی ها و اختلال مکرر و طولانی مواجه است و پاسخگو نبودن درخصوص ایرادات این سامانه.

7. عدم انتشار کارنامه، رتبه، تراز و هرگونه اطلاعاتی که تشریح کننده نتیجه علمی داوطلبان باشد.

8. اعلام اسامی برابر با ظرفیت تعیین شده، در حالی که با عنایت به وجود مرحله مصاحبه و گزینش، سازمان قانوناً موظف به اعلام اسامی داوطلبان بیش از ظرفیت بوده است.

9. تغییر در ظرفیت شهرها و حذف یا اضافه شدن برخی شهر در مقایسه با جدول ظرفیت هایی که در زمان ثبت نام از سوی سازمان ثبت منتشر شد بدون صدور اطلاعیه و اصلاحیه.

10. عدم توضیح درباره فرایند جایگزینی افرادی که در مرحله مصاحبه علمی و عقیدتی حذف خواهند شد.

11. پذیرش هم زمان چند نفر از اعضای یک خانواده در آزمونی با بیش از 75هزار داوطلب و حدود 950 نفر ظرفیت.

معترضان معتقدند که اعلام نتایج به شیوه ای غیرمعمول صورت گرفته و سکوت فعلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باعث ایجاد ابهاماتی برای جامعه حقوقی کشور شده است که حتی در صورت عادلانه بودن تمام این فرایند، می بایست با توضیحات صریح و به موقع مرتفع شود.

آنها همچنین خواستار حضور یکی از مسئولان این سازمان و نمایندگانی از داوطلبان در یک برنامه زنده تلویزیونی یا رادیویی و پاسخگویی به سؤالات مطروحه شده اند و آن را راهی مفید و سازنده برای ایجاد شفافیت و جلب اعتماد شهروندان نسبت به سازوکارهای اعطای پروانه سردفتری اسناد رسمی دانسته اند.

شنیده شده است که برخی از داوطلبان معترض نیز دادخواستی را به دیوان عدالت اداری تسلیم کرده اند، در این خصوص تصاویر رسید برخی از دادخواست ها در فضای مجازی منتشر شده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: