کوشکی:

خریداران نفت ایران به دنبال امتیازگیری از ترامپ هستند/ آمریکا نمی‌تواند تحریم نفتی ایران را کامل کند

کدخبر: 2275774

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:واشنگتن برای منصرف کردن خریداران نفت ایران، هزینه سنگینی متقبل می‌شود.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران (برجام)، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خبر داد که مجموعه ای از تحریم های اقتصادی را علیه کشورمان از آبان ماه، به اجرا می گذارد؛ تحریم نفتی از مهم ترین این تحریم ها محسوب می شود. بسیاری از رهبران کشور های جهان از جمله مقامات اروپایی با سیاست های تحریمی جدید دولت ترامپ مخالف کردند؛ به عنوان مثال فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این اتحادیه تصمیم آمریکا در تحریم های جدید علیه تهران را نمی پذیرد، از تصویب سازوکاری قانونی برای حمایت از شرکت های اروپایی فعال در ایران خبر داده بود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان حوزه نفت در جهان، معتقدهستند با آغاز تحریم های نفتی علیه ایران قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار می رسد.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل بین الملل ، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند؛ گفت: واقعیت این است که قدرت همگرایی تحریمی آمریکا به نسبت گذشته کاهش زیادی پیدا کرده است و آمریکا برای اینکه مشتریان ایران حاضر شوند از کشورمان نفت نخرند، باید تلاش زیادی انجام دهد.

کوشکی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین اظهار کرد: یکی از اهداف پومپئو در این سفر اقناع چین برای خودداری از خریدن نفت ایران بوده است. اتحادیه اروپا یا کشورهای خریدار نفت ایران مانند چین یا هند، برای اینکه خواسته آمریکا را اجرا کنند و نفت ایران را نخرند امتیازاتی از آمریکا می خواهند. اینکه کشورها در قبال پذیرش خواسته های ترامپ انتظاراتی داشته باشند و به سرعت خواسته را نپذیرند به این دلیل نیست که جمهوری اسلامی برای آنها خیلی مهم است یا اینکه این کشور ها دوست ما هستند، بلکه این تقاضا ها به چالشی بازمی گردد که هرکدام از آنها با آمریکا دارند .

بعید است آمریکا بتواند تحریم نفتی ایران را کامل کند

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران افزود: کشور های زیادی با تحریم های آمریکا مخالف هستند و خروج واشنگنتن از برجام را نمی پذیرند؛ طبیعی است که در چنین شرایطی آمریکا باید امتیازات زیادی به این کشور ها بدهد تا آن ها حاضر باشند نفت ایران را نخرند؛ به همین دلیل ما معتقدیم که شانس اجرایی شدن تحریم های آمریکا در حال حاضر با دولت اوباما قابل مقایسه نیست و این یعنی بعید است آمریکایی ها بتوانند یک حلقه تحریمی کامل اطراف ایران ایجاد کنند.

کوشکی با بیان اینکه فروش نفت ایران روزانه حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون بشکه است، گفت: باتوجه به اینکه نیاز جهانی نفت ۱۰۳ تا ۱۰۵ میلیون بشکه در روز است؛ جبران کاهش نفت ایران برای کشور های دیگر تولیدکننده نفت کار سختی نیست؛ عربستان و امارات به راحتی می توانند خلاء نفت ایران را در بازار های جهانی پر کنند؛ نکته اینجاست که مثلا چین برای اینکه خواسته آمریکا را اجرا کند و از ایران نفت نخرد باید یک دلیل داشته باشد. چین و آمریکا قبلا با یکدیگر سیاست های مشترکی داشتند؛ اما امروز متحد نبوده و دشمن اقتصادی یکدیگر هستند. در چنین شرایطی چین چرا باید خواسته آمریکا را اجرا کند؟ چرا باید خرید نفت از ایران را متوقف کند و از عربستان نفت بخرد؟ برای چنین کاری باید یک مشوقی از سوی آمریکا دریافت کند.

مشتریان نفت ایران، برای نخریدن نفت کشورمان درخواست های متفاوتی از آمریکا دارند

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا چنین مشوق هایی را در نظر گرفته است یا خیر، گفت: باید دید ترامپ در هفته های آینده چگونه می تواند اتحادیه اروپا، چین، هند و بسیاری از کشور های جهان را راضی کند که از ایران دیگر نفت نخرند. کشورهایی که مشتری نفت ایران هستند؛ برای نخریدن نفت ما درخواست های متفاوتی از آمریکا دارند؛ برای مثال کره جنوبی مشوقی را از آمریکا دریافت کرد . این کشور از آمریکا خواسته بود در ازای نخریدن نفت از ایران، آمریکا هم در مذاکرات صلح دو کره شرکت کند. برای کره جنوبی این مذاکرات صلح آن قدر مهم بود که حاضر شد از نفت ایران چشم پوشی کند. واشنگتن باید چنین مشوق هایی را برای هر یک از کشور های طرف قرارداد با ایران و شرایط را به اقتضای هر کدام از آن ها در نظر بگیرد. اینکه آمریکا بتواند همه این امتیازات را برای کشور ها آماده کند و در قبالش از آن ها بخواهد ایران را تحریم کنند، کمی سخت به نظر می رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: