مرندی :

حماقت بن سلمان تنها به مسئله خاشقجی محدود نمی‌شود

کدخبر: 2276332

کارشناس مسائل بین‌الملل، بیان کرد: حماقت بن سلمان تنها به مسئله خاشقجی محدود نمی‌شود و در گذشته هم شاهد اقدامات غیر معقولی از او بوده ایم.

جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی روز سه شنبه دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه رفت و هیچ گاه از محل کنسولگری خارج نشد. مقامات امنیتی ترکیه ادعا می کنند که ادله محکمی را مبنی بر این که خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری کشته و جسد او برای انتقال به بیرون تکه تکه شده در اختیار دارند که این موضع می تواند اوضاع را برای عربستان وخیم تر کند. در این میان برخی معتقدند ماجرای ناپدیدشدن خاشقجی می تواند بر روابط میان آمریکا و عربستان تاثیر بگذارد نکته ای که ترامپ به دلیل منافع اقتصادی اش مانع آن خواهد شد. در همین رابطه محمد مرندی کارشناس مسائل بین الملل گفت وگویی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان داشته است که در ادامه ارائه شده است؛

محمد مرندی کارشناس مسائل بین الملل ، درباره مسئله ناپدید شدن خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی و تأثیر آن بر روابط آمریکا و عربستان، گفت: آمریکایی ها می دانند که عربستان درخصوص ناپدید شدن خاشقجی مقصر است و به دنبال راه حلی هستند تا این کشور را تبرئه کنند. ترامپ در اظهارات اخیر خود درباره موضوع خاشقجی مدعی شد، ناپدید شدن این روزنامه نگار منتقد سعودی کار عده ای یاغی بوده است و آنها خودسرانه اقدام به چنین عملی کرده اند.

مرندی تأکید کرد: رئیس جمهور آمریکا در این اظهارات بدون شک به دنبال منافع اقتصادی و بهره برداری بیش از اندازه از عربستان، فروش سلاح به این کشور و در واقع به نوعی دنبال دوشیدن این این گاو نر است و این سودجویی آمریکا تنها محدود به دولت ترامپ نمی شود و در زمان اوباما هم به همین شکل بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات برنی سندرز مبنی بر توانایی ایالات متحده برای تامین نیازهای نفتی اش بدون حضور عربستان، تصریح کرد: برنی سندرز، اوباما و ترامپ در یکسری از اصول با یکدیگر هم عقیده هستند؛ آنها به جای در نظر گرفتن منافع جامعه جهانی به دنبال منافع آمریکا هستند حتی اگر به قیمت جان میلیون ها نفر در انسان بی گناه تمام شود.

وی افزود: به دنبال ماجرای خاشقجی، نگاه جهانی بیشتر از پیش متوجه مسئله یمن و جنایات عربستان شده است به این دلیل که خاشقجی در طی 15 سال اخیر رابط مهم بین حکومت عربستان در رسانه ها و اتاق فکرهای غربی بود. بسیاری از رسانه ها و خبرنگارهای مهم از دوستان صمیمی خاشقجی بودند؛ بنابراین رسانه ها نمی توانند نسبت به مسئله ناپدید شدن این روزنامه نگار منتقد سعودی سکوت کنند و آمریکا هم دیگر آن نفوذ سابق را در رسانه های عمده و در میان سیاستمداران را ندارد.

مرندی با تاکید بر این مسئله که واکنش بسیاری از منتقدان به موضوع خاشقجی، به خاطر خود او نیست، تصریح کرد: بسیاری از آنهایی که به موضوع این روزنامه نگار واکنش نشان می دهند، به خاطر خود خاشقجی نیست؛ بلکه به دلیل انتقادها و مخالفت هایی است که با ترامپ و داماد وی دارند، بنابراین بخشی از حملات آنها از روی ناگزیری است، از یک سو به دنبال حفظ آبرو هستند و از سوی دیگر در تلاشند از این طریق به آنها حمله کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اختلافات لفظی بن سلمان و ترامپ درباره کاهش بهای نفت عربستان و لغو حمایت ارتش آمریکا از این کشور، گفت: عربستان می داند که نمی تواند در برابر آمریکا بایستد و کشوری است که به شدت به ایالات متحده وابسته است. محمد بن سلمان با تأیید ترامپ حکومت را بر عهده گرفته بنابراین اینکه عربستان به طور جدی آمریکا را تهدید کند، نگاه درستی نیست و عربستان هم در جایگاهی نیست که بتواند چنین ادعایی داشته باشد؛ وابستگی عربستان به آمریکا فراتر از این حرفاست و بن سلمان چنین قدرتی را ندارد.

وی همچنین درباره موضع گیری و حمایت یکی از مقامات امارات از عربستان در خصوص ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، اظهار کرد: امارات و عربستان هردو در یک جبهه هستند، بن سلمان دقیقا متأثر از محمد بن زاید است و این دو ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند؛ هرچند حماقت عربستان بسیار عظیم و خسارتی که در این باره به عربستان تحمیل شد بسیار بود اما امارات نمی تواند به دلیل این نزدیکی روابطش با عربستان سعودی و وابستگی هر دوی آنها به آمریکا، خود را از سعودی ها جدا کند.

مرندی با اشاره به حجم تسلیحات خریداری شده توسط عربستان و امارات از آمریکا، افزود: امارات و عربستان به طور مداوم در حال باج دادن به آمریکایی ها هستند و اگر خود دارای قدرت بودند تا این اندازه به ترامپ باج نمی دادند و با وجود اینکه سلاح های زیادی از ایالات متحده می خرند اما نمی توانند آنها را استفاده کنند و می بینیم که حتی در برابر فقیرترین مردم جهان یعنی یمن شکست می خورند و تنها کاری که می توانند انجام دهند تحمیل گرسنگی، فقر و بیماری به مردم این کشور است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: سلاح هایی که توسط این دو کشور با قیمتی بالاتر از قیمت بازار از آمریکا خریداری می شود، همچنان بدون استفاده است که مصداق بارز باج دهی به آمریکاست برای اینکه بتوانند حمایت این کشور را حفظ کنند و این موضوع جدیدی نیست، حتی در زمان اوباما هم عربستان تا این اندازه به آمریکا وابسته و همواره در حال باج دهی به این کشور بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ یک از اقدامات بن سلمان از روی خرد و آگاهی نبوده است، تمام اقدامات این فرد از روی هیجان و تصمیمات آنی است و حماقت این شاهزاده سعودی تنها به مسئله خاشقجی محدود نمی شود، پیش از این هم در زمینه های مختلف مثل قتل رفیق الحریری نخست وزیر لبنان و یا بازداشت شاهزاده های سعودی از این دست حماقت ها داشته است بنابراین رسانه ای شدن قضیه خاشقجی با توجه به سابقه بن سلمان چندان دور از انتظار نبود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: