بی‌بی‌سی: عربستان "جوخه ببر" را تابستان پیش برای رهایی از شر مخالفان تشکیل داد

کدخبر: 2282478

پلیس لندن بعد از دریافت اطلاعاتی مبنی بر در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار داشتن‌شان تعدادی از مخالفان سعودی آنها را تحت مراقبت شدید قرار داد.

به گزارش ایسنا، شبکه بی‌بی‌سی در برنامه‌ای مستند گزارش داد، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی یکی از قربانیان تیم سعودی ۵۰ نفره موسوم به "جوخه ببر" (النمر) است که تابستان گذشته برای رها شدن از شر مخالفان داخل و خارج عربستان تشکیل شد.

طبق فیلم‌های مستند تولید شده این شبکه، قتل خاشقجی اولین عملیات جوخه ببر بوده که افراد نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آن را اجرا کردند. برنامه مذکور از سلسله عملیات وحشتناک ربایندگی و تعرض به مخالفان در داخل و خارج عربستان به ویژه در اروپا پرده برداشته است. شبکه‌های اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند، دست کم ۱۷ شخص در جریان عملیات بازجوبی در هتل ریتز کارلتون ریاض به بیمارستان منتقل شدند تا به دلیل جراحت‌های ناشی از شکنجه در طول تحقیقات تحت مداوا قرار بگیرند که از بین آنها می‌توان به شاهزاده متعب بن عبدالله وزیر سابق گارد ملی اشاره کرد. همچنین یک افسر سعودی با درجه سرتیپ در جریان بازداشتش در هتل اواخر ۲۰۱۷ مورد ضرب و شتم قرار گرفت به طوریکه نقش بر زمین شد.

منابع با استناد به ایمیل‌های رمزگذاری شده، گفتند، به روی او پاشیدند اما او بهوش نیامد.

محمود رفعت که وکالت ده‌ها شاهزاده سعودی را برعهده داشته، می‌گوید، سعود القحطانی مشاور سابق دفتر سلطنتی عربستان خودش در هتل ریتز تعدادی از شاهزاده‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده بود و به منظور برملا نشدن موضوع شکنجه‌ها شاهزاده بن سلمان دستور داده بود یک بیمارستان میدانی در داخل هتل برای اجتناب از انتقال آنها به بیرون و جلب توجه نکردن آن دایر شود.

این برنامه به بررسی شهادت جدیدی درباره مرگ یکی از مخالفان در جریان بازداشتش یک سال قبل از حادثه خاشقجی می‌پردازد.

سعد الفقیه، مخالف سعودی که پلیس لندن او را به دلیل نگرانی‌ نسبت به حفظ جانش تحت مراقبت شدید قرار داده، گفت، هدف تیم جوخه ببر کشتن مخالفان در داخل عربستان است و رژیم سعودی نمی‌خواهد بازداشت آنها جنجال ساز شود اما این تیم در خارج ماموریتش ربودن مخالفان است.

الفقیه که قبلا در معرض تهدیدات و ضرب و شتم در خیابان‌های لندن قرار گرفته بود، گفت، یگان مبارزه با تروریسم انگلیس تماس‌های او را شنود کرده و متوجه صحبت‌هایی در راستای در معرض خطر بودن جان او شده بود.

این افشاگری وحشتناک بیش از یک ماه بعد از قتل خاشقجی در عملیاتی با مشارکت ۱۵ تن از متهمان قتل او صورت گرفته که برای کشتن خاشقجی از ریاض به استانبول رفتند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: