هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با فارس:

اتحادیه اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نکند باید گام به گام از تعهدات خود خارج شویم

کدخبر: 2282585

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران باید همچنان که به تعهدات خود عمل کرده مذاکرات جدیدی با اتحادیه اروپا صورت دهد که اگر اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نکرد ایران گام به گام از تعهدات خود خارج شود.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به عدم تعهدات برجامی از سوی آمریکا و غرب اظهار داشت:سه کشور اروپایی به علاوه روسیه و چین بعد از خروج آمریکا از برجام تاکید داشتند که در چارچوب برجام همکاری خود را در حوزه‌های مالی، اقتصادی و سیاسی با ایرانادامه خواهند داد.

*نوعی نگاه دوگانه از سوی کشورهای اروپایی نسبت به برجام وجود دارد

وی با بیان اینکه همه اظهارنظرهای مقامات اتحادیه اروپا تاکنون جنبه انشایی داشته است، گفت: مقامات اروپایی تاکنون گام‌های عملی برای اثبات حسن نیت از خود نشان ندادند و این نشان می‌دهد که نوعی نگاه دوگانه از سوی کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به برجام وجود دارد.

اگر سازوکاری عملی از سوی اتحادیه اروپا در چارچوب برجام مشخص نشود باقی ماندن ایران در برجام تنها به ضرر ایران خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بر این باور است که اتحادیه اروپا از یک سو تحت فشار آمریکا رفتاری غیرمتعارف و شفاهی داشته باشد و از برداشتن گام عملی برای همکاری با ایران خودداری کنند.

*اتحادیه اروپا هیچ گاه منافع خود را به خاطر ایران تحت تاثیر قرار نخواهد داد

هانی‌زاده با بیان اینکه اتحادیه اروپا تابعی از اراده کاخ سفید است، گفت: اتحادیه اروپا هیچ گاه منافع خود را به خاطر ایران تحت تاثیر قرار نخواهد داد، بنابراین به نظر می‌رسد که دستگاه دیپلماسی ایران باید یک ضرب‌الاجل مشخصی برای اتحادیه اروپا تعیین کرده تا ظرف مدتی معین کشورهای غربی کارهای عملی مربوط به همکاری با ایران در چارچوب برجام را مشخص کنند تا ایران بتواند همچنان در تعامل با آنها باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد:اگر سازوکاری عملی از سوی اتحادیه اروپا در چارچوب برجام مشخص نشود باقی ماندن ایران در برجام تنها به ضرر ایران خواهد بود و هیچ گونه منفعت و سودی برای ما نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بر این باور است که دستگاه دیپلماسی ایران باید گام‌های مؤثری جهت تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا و تعیین یک کمیته مشترک همکاری در حوزه‌های اقتصادی با اتحادیه اروپا ایجاد کند.

هانی‌زاده گفت:‌در غیر این صورت اظهار نظر شفاهی و انشایی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا مؤثر نخواهد بود، بنابراین وزارت امور خارجه ایران باید شدیدا یک ضرب‌الاجل و اخطاری به اتحادیه اروپا بدهد.

*اروپا اگر به تعهدات خود عمل نکند ایران باید گام به گام از تعهدات خود خارج شود

ایران باید همچنان که به تعهدات خود عمل کرده مذاکرات جدیدی با اتحادیه اروپا صورت دهد که اگر اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نکرد ایران گام به گام از تعهدات خود خارج شود.

وی در عین حال تاکید کرد: ایران باید همچنان که به تعهدات خود عمل کرده مذاکرات جدیدی با اتحادیه اروپا صورت دهد که اگر اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نکرد ایران گام به گام از تعهدات خود خارج شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر قرار باشد برجام منافعی برای ایران نداشته باشد همان بهتر که اساسا این توافقنامه کم لن یکن شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: