کدخدایی: شورای نگهبان بر اساس حداقل قوانین، صلاحیت افراد را بررسی می‌کند

کدخبر: 2288000

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت، شایستگی و رأی، سه مرحله و مکانیسم در هر انتخابات هستند که شورای نگهبان بر اساس حداقل قوانین صلاحیت افراد را بررسی می‌کند.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در قسمت چهل و چهارم برنامه «بدون توقف» در خصوص مقوله مهندسی انتخابات از سوی شورای نگهبان گفت: انسان جائزالخطا است و گاهی ممکن است اعضای شورای نگهبان در بحث تائید صلاحیت ها دچار اشتباه شوند؛ لذا اگر اشتباه قابلیت جبران داشته باشد باید به سرعت اصلاح شود و در صورت عدم جبران نیز میتوان حداقل توبه کرد؛ بنابراین جانبداری بی اساس از یک طیف سیاسی و رد صلاحیت حزب مقابل کاری عامدانه و تخلفی بزرگ محسوب می شود.

وی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ اظهار کرد: انتخابات این سال شیرین بود که عده ای با خطا و تخلف آن را به کام مردم تلخ کردند. همچنین اگر شورای نگهبان قصد مهندسی در فرآیند انتخابات ۸۸ را داشت، در بررسی صلاحیت ها به آسانی می توانست از کاندید شدن برخی افراد مانند موسوی و کروبی جلوگیری کند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تشکیل کمیته صیانت از آرا مردم در سال ۸۸ اظهار کرد: در اصل ۹۹ قانون اساسی اجازه نظارت و بررسی بر انتخابات تنها بر عهده شورای نگهبان و وزارت کشور گذاشته شده است و هیچ اصل قانونی به تشکیل کمیته ای با این محوریت حکم نداده است. در همین راستا طبق قانون تنها نمایندگان مشخص شده حق نظارت بر صندوق های رأی را دارند و تشکیل کمیته صیانت از آرا مردم مشروعیت و اعتبار قانونی ندارد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که در صورت تخلف از سوی شورای نگهبان چه کسی پاسخگو است، عنوان کرد: تمام ساختار های اداری و سیاسی کشور دارای یک مرحله نهایی و مقامی ارشد است به گونه ای که اگر در حق فردی بی عدالتی صورت گرفته باشد، می تواند از طریق مراجع مربوطه دادخواهی کند؛ اما در رابطه با تخلف اعضای شورای نگهبان، قوه قضاییه مسئول رسیدگی به تخلفات اعضا است.

وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در تائید تصمیمات شورای نگهبان نقش دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که قانون نظم عمومی ایجاب می کند که سلسله وظایف در کشور به یک نهاد و یا مرجعی که عهده دار تصمیم نهایی باشد، ختم شود.

کدخدایی بیان کرد: بررسی صلاحیت، شایستگی و رأی ۳ مرحله و مکانیسم در هر انتخابات هستند که شورای نگهبان بر اساس حداقل قوانین صلاحیت افراد را بررسی می کند؛ اما هیچ معیار و قانونی را برای تائید شایستگی های یک فرد ندارد؛ لذا ملاک انتخاب افراد تنها بر اساس رای است که این امر ضمانت کننده شایستگی های یک کاندید نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: