مهدی محمدی در اینستاگرام به اشتراک گذاشت:

سایه قتل جمال‌خاشقجی برتحولات منطقه‌ای و بین‌المللی

کدخبر: 2289699

قتل پرابهام جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد عربستانی، توسط سران حاکمیتی عربستان بر روابط کشورهای مختلف منطقه و خارج از منطقه تاثیرات مهمی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،بیش از 40 روز از مرگ پر ابهام جمال خاشقجی روزنامه گار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه می گذرد. در روزهای اخیر تور محمد بن سلمان ولیعهد عربستانی به چند کشور عربی درحالی با هدف تحسین چهره ولیعهد سعودی آغاز شد که خشم گسترده مردم کشورهای عربی را به دنبال داشت. حضورِ این روزهای ولیعهد عربستان به عنوان میهمان در این نشست گروه ۲۰ نگاه عمده اهالی رسانه و تحلیلگران سیاسی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: بن سلمان را به مصر راه ندهید +تصاویر

مهدی محمدی تحلیگر مسایل بین الملل با انتشار پستی اینستاگرامی در صفحه شخصی خود همراه با انتشار تصویری پرمعنا از لحضه برخورد بن سلمان با اردوغان رئیس جمهور ترکیه نوشت :

«ماجرای قتل جمال خاشقجی برغم همه تلاشی که برای فراموشی آن می شود، اثر خود را بر لایه های زیرین تحولات منطقه ای و بین المللی گذاشته است. ترک ها امتیازهایی مانند همکاری آمریکا در استرداد گولن و کاهش محاصره قطر را کافی نمی دانند و قتل خاشقجی را ابزاری میان مدت برای تضعیف یا حذف بن سلمان و به تبع آن تقویت جریان اخوان در مقابل فشارهای سعودی قلمداد می کنند. مهم تر از این، ترکیه در مذاکره با آمریکا امتیازگیری در مسئله کردی را بسیار مهم تر از موضوعاتی مانند گولن یا حتی محاصره اقتصادی قطر ارزیابی کرده است. در سعودی، تاثیر اصلی مسئله خاشقجی در اراده امریکا و برخی کشورهای غربی دیگر برای تقویت احمد بن عبدالعزیز -که اکنون با تضمین امریکا در ریاض به سر می برد- در مقابل پسر سلمان و تلاش برای باز گذاشتن گزینه پادشاهی او در آینده ای آشکار شد که شاید چندان دور هم نباشد.

در آمریکا تاثیر اصلی قتل خاشقجی نخست در تقویت جریان های منتقد ترامپ و عمیق تر شدن اتهام ها به او درباره تبانی با دولت های خارجی در اداره دولت، ظهور یافت، سپس بسیج نخبگان سیاسی و رسانه ای علیه ترامپ را تشدید کرد و نهایتا پس از انتشار ارزیابی سیا درباره آمریت بن سلمان در قتل، به نوعی رویارویی پنهان میان ترامپ و جامعه اطلاعاتی آمریکا انجامید که پیش از آن هم روابط چندان گرمی نداشتند. توقع نتایج فوری از این تحولات چندان منطقی نیست اما می توان گفت در میان مدت برخی روندها دیگر هرگز چنان نخواهد بود که در گذشته بوده است».

سایه قتل جمال خاشقجی بر تحولات منطقه +تصویر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: