پس از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد؛

بسته زنجیره ارزش صنایع در نشست بعدی شورای گفتگو نهایی می‌شود

کدخبر: 2290587

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: جمع بندی بسته پیشنهادی زنجیره ارزش صنایع کشور به جلسه آینده موکول شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از صدا و سیما ، پدرام سلطانی­ پس از نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره تعیین تکلیف بسته زنجیره ارزش صنایع تصریح کرد: نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت از آنجا که امکان نتیجه گیری 2 ساعته از مطالعه و بررسی 2 ساله اتاق درباره بسته پیشنهادی رقابت پذیری زنجیره ارزش صنایع کشور امروز امکان پذیر نبود جمع بندی و تصمیم نهایی در این باره به جلسه آینده موکول شد.

وی گفت: برغم برخورداری کشور از ذخایر عظیم نفت، گاز و معدن و سودآوری صنایع بزرگ مرتبط با آنها اما این مزیت به صنایع مکمل پائین دستی تسری نیافته است.

نائب رئیس اتاق ایران ادامه داد: در عین حال در حالیکه همین صنایع پائین دست بخشی از مشکل بیکاری را رفع می کند که ما به این بخش نیز بی توجهی کردیم.

سلطانی توضیح داد: اگر هر یک واحد تولیدی صنایع بزرگ چون پتروشیمی، آلومینیوم، مس و پالایش به ازای هر یک میلیون تن، 500 نفر را مشغول به کار می کنند اگر همین یک میلیون تن به صنایع پائین دست منتقل شود اشتغال زایی تا 200 هزار نفر افزایش می یابد و صادرات محصولات آن تا 3 برابر ارزش صادرات مواد میانی ارزآوری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: برهمین اساس همان گونه که با اعمال سیاست های صحیح مالیاتی صنایع بزرگ توسعه یافتند باید صنایع میان و پائین دستی هم از چنین امکانی برخودار شوند ضمن آنکه سودآوری صنایع بالادستی از محل عرضه محصولاتشان به صنایع بومی باید به گونه ای افزایش یابد تا رویکرد صادرات محصولات میان دستی به سمت عرضه به واحدهای مکمل تولید داخل سوق یابد تا از رهگذر آن رونق و کارآفرینی ایجاد شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: بر همین اساس و برای جمع بندی نهایی قرار است با حضور کارشناسان ذیربط مذاکرات و تبادل نظرهای مختلفی درباره این بسته پیشنهادی صورت گیرد تا در جلسه بعدی شورا درباره آن جمع بندی و تصمیم گیری نهایی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: