میزگرد فارس با عوامل مستند «هاشمی زنده است»

خاطرات آیت‌الله هاشمی مستند است/ منتقدان سند و مدرک بیاورند

کدخبر: 2296819

مدیر پروژه مستند «هاشمی زنده است» گفت: در این مستند هم از سازندگی و فعالیت‌های مثبت آقای هاشمی گفته‌ایم و هم تبعات منفی برخی از فعالیت‌هایش را برشمرده‌ایم، اما نمی‌دانم چرا عده‌ای آن را برنمی‌تابند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی و نویسندگی علی طادی با حضور علی طادی ، کارگردان مستند و محمد توکلی، مدیر سفیر فیلم در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی طادی کارگردان مستند درباره روند تولید و پیش تولید این مستند طی سخنانی گفت: شهریور ۹۵ ساخت این پروژه درباره برشی از زندگی سیاسی آقای هاشمی ـ از ۱۴ سالگی تا فوت اوـ آغاز شد. بعد از فوت ایشان کار قدری متوقف شد و دوباره بعد از چند ماه کار را شروع کردیم. دو تا سه نفر تیم تحقیقاتی و پژوهشی این مستند را تشکیل دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه روند پژوهش و تحقیقات کار تا پیش تولید و تولید دو سال و نیم به طول انجامید، افزود: این مستند روایتی از مبارزات، زندان رفتن‌ها، فعالیت‌های قبل از انقلاب و پس از انقلاب در کنار امام خمینی(ره) و دوران سازندگی است و در نهایت هم نقدهایی از دیگر فعالیت‌های آقای هاشمی از جمله مسائل اقتصادی همچون تورم ۴۹ درصد، واردات انبوه، مدل توسعه و وام گرفتن شرکت‌های خارجی و اختلای، باب کردن حقوق‌های نجومی، بحث آقازادگی، مشکلات محیط زیستی و ... را تشکیل می‌دهد.

طادی یادآور شد: ما تمام خاطرات آقای هاشمی را تا سال ۷۴ به علاوه ۴۰۰ سخنرانی‌اش مطالعه کردیم و همه مباحثمان از عبارات خود ایشان در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایشان است. حتی از دیگر کتاب‌ها مانند «پابه پای سرو» عفت مرعشی و دیگر کتاب‌ها هم که توسط خود آقای هاشمی رونمایی شده بود، مصداق آوردیم اما خانواده ایشان ما را متهم به دروغگویی کردند!

طادی با تأکید بر اینکه در این مستند اشاره شده راه و اندیشه هاشمی ادامه دارد و متأسفانه همین امر توسط عده‌ای همچون خانواده‌ وی و اصلاحاگران تحمل نشد، گفت: ما در این مستند هم از سازندگی و فعالیت هاشمی تعریف کردیم و هم تبعات منفی برخی از فعالیت‌هایش را برشمردیم اما نمی‌دانم چرا عده‌ای دوستان آن را برنمی ‌تابند!

*کار را ندیده، نقد می‌کنند

محمد توکلی مدیر سفیرفیلم نیز با اشاره به واکنش‌های عجیب و غریب عده‌ای در رسانه‌ها علیه این مستند گفت: نویسندگان در برخی رسانه‌ها ما را متهم کردند که رقم‌های ۸ تا ۲۰ میلیاردی برای این کار هزینه کردیم باید خدمت آنها عرض کنم که یا نرخ دستشان نیست یا برای ساخت مستند با خودشان گران حساب کرده‌اند! اگر اینطور بود ما یک فیلم سینمایی می‌ساختیم، درحالی که هزینه‌های کار ما خیلی اندک بوده و هیچ حمایت و کمکی نداشتیم و از امروز تازه قرار است برای بازگشت سرمایه و تأمین مالی اقدام شود، از جمله این اقدامات می‌توان به فروش لینک دانلود کار اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم ترسی که عده‌ای از بازخوانی آقای هاشمی دارند به این علت است که با این بازخوانی بین خودشان اختلاف بیفتد، چرا که یادشان رفته است، این خود اصلاحاتچی‌ها بودند که او را «عالیجناب سرخپوش» خطاب کردند!

توکلی افزود: عده‌ای می‌ترسند با انتشار این مستند، روایت طرفدار محرومین، مردمدار و دموکرات از هاشمی خدشه‌دار شود و همین ترس‌ها و هجمه‌های یک جانبه و آتشین حتی برای کسانی که هنوز این مستند را ندیده‌اند، شاهدی بر این است که هاشمی هنوز زنده است.

توکلی با بیان اینکه همه مستنداتی که در این کار ارائه شده از خاطرات خود آیت‌الله هاشمی بوده و مشخص نیست چرا عده‌ای را برافروخته کرده است، گفت: خانواده آقای هاشمی از محمد هاشمی تا دیگر فرزندانشان همه موضع منفی علیه این کار در رسانه‌ها گرفته‌اند، آن‌ها حتی خود کار را هم ندیده بودند و زمانی که برایشان آن را اکران کردیم تنها تحمل چند دقیقه آن را داشتند و از ابتدا شروع به تخریب نمایش کار کردند.

وی با بیان اینکه خیلی از اتهاماتی که خانواده هاشمی به ما زدند در مستند وجود ندارد، توضیح داد: لینک دانلود مستند از دیروز در سایت سینمامارکت قرار گرفته است و همه خواهند دید که هجمه‌ها تو خالی است و عده‌ای می‌خواهند با استراتژی دروغین ما را منفعل کنند. محمد هاشمی ما را متهم به مخالفت با اصل نظام کرده و خانواده‌اش نیز ما را منحرف و مخالف مسیر انقلاب دانسته‌اند.

توکلی با اعلام آمادگی برای فروش این مستند به شبکه‌های سیما گفت: از امروز تازه کار فروش را آغاز خواهیم کرد تا کمکی به هزینه‌های تولید کار بشود.

*ساخت مستند آرشیوی با هزینه چند میلیاردی شبیه یک شوخی است!

طادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ۸ رسانه و روزنامه‌ای که به نقد دروغین مستندشان پرداختند، گفت: اینکه ما چند میلیارد برای این مستند آرشیوی هزینه کردیم، بیشتر شبیه به یک شوخی است.

وی در ادامه گفت: محمد هاشمی بیان کردند که ما امام خمینی(ره) را تخریب کرده‌ایم! آیا نقد آقای هاشمی، نقد امام خمینی(ره) است؟ آیا ما نمی‌توانیم یک شخصیت انقلاب را نقد کنیم؟ تا کی خانواده آقای هاشمی می‌خواهند پشت بنیانگذار انقلاب مخفی شوند؟ ما از محمد هاشمی دعوت کردیم در مراسم رونمایی این مستند حضور پیدا کند اما وقتی متوجه شد پدرشان را نقد کرده‌ایم، حضور پیدا نکرد، این نگاه از بالا به پایین از کجا آمده است؟ اینکه اگر از ما تعریف بشود در مراسمی شرکت می‌کنیم ولی اگر نقد شود، برنمی ‌تابیم! خود خانم فاطمه هاشمی ما را تهدید کردند که اگر این مستند پخش شود همه رسانه‌ها را علیه ما بر خط می‌کنند.

توکلی در پایان صحبت‌هایش درباره اداهای محمد هاشمی درباره اینکه صدا و سیما آرشیو خود را برای ساخت این مستند در اختیار گروه‌شان قرار داده، گفت: خود این حرف دلیلی بر تناقض در صحبت‌های مخالفان است چرا که آنها در یک جا ادعا می‌کنند کار ما بی پایه و اساس و سند است و در جای دیگری می‌گویند ما از آرشیو سیما استفاده می‌کنیم، همین استفاده از آرشیو صدا و سیما نشان از مستند بودن کار می‌دهد.

وی یادآور شد: همین الان شبکه‌های خارجی همچون bbc در حال ساخت و پخش مستندهایی علیه چهل سالگی انقلاب ما هستند، کسی از آقایان برای این مستندات صدایش در نمی‌آید اما زمانی که ما چند ثانیه از آرشیو صدا و سیما استفاده می‌کنیم، صدای همه در می‌آید؟! دسترسی‌های ما به آرشیو صدا و سیما خیلی محدود و با مشقت‌های زیاد بوده است، خیلی از مستندات را ما از شبکه‌های خارجی و اینترنتی به دست آوردیم و خود این جای تأسف دارد که ما از شبکه های خارجی می‌توانیم دسترسی به مستنداتمان داشته باشیم ولی از داخل دچار مشکل زیاد هستیم.

سپس طادی عنوان کرد که اگر دسترسی‌شان به آرشیو صدا و سیما مناسب بود، مطمئنا این مستند دو سال و نیم به طول نمی‌انجامید و یک ساله تدوین می‌شد.

کارگردان مستند «هاشمی زنده است» در پایان عنوان کرد: آقای هاشمی فوت کرده‌اند و حداقل برای شادی روح ایشان بهتر است خانواده هاشمی پشت امام مخفی نشوند و اگر موردی برای نقد دارند، با سند و مدرک مطرح کنند تا ما هم پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: