معاون اقتصادی وزیر کار تشریح کرد

دلیل ارزان شدن «دلار» در روزهای اخیر چیست؟

کدخبر: 2296839

علی سرزعیم در باره کاهش قیمت دلار گفت دولت بعد از ۶، ۷ ماه بر اوضاع مسلط شده است و با جا به جایی هم که در بانک مرکزی صورت گرفت، فرد مسلطتری بر سر کار آمد، تمامی این موارد به جامعه این سیگنال را داد که تیم بهتری به امور میپردازد و این رفتار سوداگری مردم را کمتر کرده است.

معاون اقتصادی وزیر کار در گفتگو با خبرنگار « نود اقتصادی » در رابطه با دلایل کاهش نرخ ارز در ماههای اخیر گفت: علی سرزعیم در باره کاهش قیمت دلار گفت دولت بعد از 6، 7 ماه بر اوضاع مسلط شده است و با جا به جایی هم که در بانک مرکزی صورت گرفت، فرد مسلطتری بر سر کار آمد، تمامی این موارد به جامعه این سیگنال را داد که تیم بهتری به امور میپردازد و این رفتار سوداگری مردم را کمتر کرده است.

علی سرزعیم در ادامه گفت:‌ رفتار بازار ارز تابع این است که انتظارات مردم نسبت به آینده چگونه خواهد بود، زمانی که انتظارات مردم منفی است به سوداگری هجوم می‌آورند. مردم چند ماه پیش فکر می‌کردند که تحریم‌ها بسیار سفت و سخت است و همین موجب شده بود تا نگرانی‌‌هایشان بیشتر و هجومشان به بازارها بالاتر برود، اما الان فهمیدند که ائتلاف علیه ایران قوی نیست بنابراین انتظاراتشان تا حدی مهار شده است.

وی تأکید کرد: دولت هم بعد از 6، 7 ماه بر اوضاع مسلط شده است و با جا به جایی هم که در بانک مرکزی صورت گرفت، فرد مسلطتری بر سر کار آمد، تمامی این موارد به جامعه این سیگنال را داد که تیم بهتری به امور میپردازد و این رفتار سوداگری مردم را کمتر کرده است.

سرزعیم در پاسخ به این که چرا همراه با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نیامده است، اظهار داشت: ابهامی که در رابطه با نرخ ارز در آینده وجود دارد موجب شده است تا همراه با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نیاید، از طرفی دستمزد و قیمت‌ها به همان سرعت که بالا می روند پایین نمی آیند، بعضی ها معتقدند که عدم کاهش قیمت‌ها به دلیل چسبندگی قیمت است.

وی در رابطه با نرخ 5700 تومانی برای بودجه بیان داشت: پیشنهاد من این است که ارزهایی را که برای اقلام صادراتی در نظر می گیرند با نرخ بالاتری بدهند و مابه التفاوتش را به خانوارها تعلق دهند تا حمایت مؤثرتری صورت بگیرد.

وی در رابطه با پیش بینی تورم و رشد اقتصادی بیان داشت: رشد اقتصادی تابع عملکرد دولت و بانک مرکزی است، با این حال متغیرها نشان میدهد که نرخ تورم امسال بالا خواهد رفت و رشد هم خیلی پایین خواهد بود و حتی منفی میشود البته فکر نمیکنم مانند سال 91 شود.

وی در رابطه با این که چگونه می‌توان قدرت خرید مردم را افزایش داد به «نود اقتصادی» گفت: برای جبران کاهش قدرت خرید مردم در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد زیرا کیک اقتصادی کوچک شده ، این تعارف است که فکر کنیم با وجود کوچک شدن کیک اقتصادی قدرت خرید مردم مانند گذشته است.

وی در رابطه با بسته حمایتی دولت بیان داشت: بهتر بود این بسته هدفمندتر بود یعنی قولش را به افراد کمتری یعنی به کسانی که فقر شدیدتری داشتند می‌دادیم.

وی درباره افزایش نقدینگی و تبعاتش تأکید کرد: افزایش نقدینگی مشکل بزرگ اقتصاد کشور است که می تواند سایر اصلاحات دیگر را خنثی کند بنابراین هیچ راه گریزی نداریم جز این که مشکل نقدینگی را حل کنیم و در این راستا باید نظام بانکی، سیاستهای پولی و بودجه ای را اصلاح کنیم.

ارسال نظر: